Ideale Amp NS-10

Tsja, vind het een beetje raar en zelfs overdreven om een amp die ongeveer 4x meer watts levert and nodig is en 4x meer kost aan NS10's te hangen. Dan zou ik dat geld liever aan betere aktieve monitors uitgeven persoonlijk.

Die brystons zijn best waardevast. Ik heb een normale 4b en die is al meer dan 20 jaar oud ( blok trafo's ipv ring en een xlr mod ) Niet de mooiste die je kan vinden maar was ook maar 400 euro kwijt maar geen geknisper

Ow ok, dacht te zien dat ze 2e hands 1400 moesten kosten. Dat scheelt iig wel behoorlijk.

die van mij is geen ST btw .. maar de wat oudere 'hifi' variant .. in goede shape gaan ze rond de 800 euro op marktplaats .. voor een ST moet je 2de hands wel boven de 1000 euro neerleggen

Origineel geplaatst door fuse
Tsja, vind het een beetje raar en zelfs overdreven om een amp die ongeveer 4x meer watts levert and nodig is en 4x meer kost aan NS10's te hangen. Dan zou ik dat geld liever aan betere aktieve monitors uitgeven persoonlijk.

Tweedehands NS-10 lijken me ergens in de 400€ categorie te zitten. 60W RMS, 120W max aan 8 ohm.

Een bryston 4B is inderdaad misschien een beetje overkill voor de meesten onder ons, kost je ook een hele hap. Zeer goede versterker hoor, daar niet van. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zit te springen om 1000 en meer euro uit te geven aan een versterker.

Persoonlijk ben ik geen fan van quad 405 in de studio, ik vind ze niet neutraal (waarbij men eigenaardig genoeg bij de 405-2 deels de tekortkomingen van de 405 overgecompenseerd heeft en hij dus weer niet neutraal is...) en het detail niet helemaal wat het moet zijn, ook het laag vind ik niet optimaal voor synthmuziek. Smaken verschillen uiteraard, en het is ook een beetje wat je gewoon bent (JK bv vindt ze wel geschikt). Wel een stabiele bak, dat is in ieder geval geen probleem. Laten we het ook een beetje in perspectief houden: prijs zegt niet alles, maar je kan niet verwachten dat zo'n quad even goed presteert als bakken die destijds bijna dubbel zo duur waren (de Technics). Tweedehands is quad ook ietsje minder interessant geprijsd omdat quad wat aanhang heeft in de home audio (waar neutraliteit minder van belang is, en waarop quad zich primair richtte).

Laatst gewijzigd:
Welke speakers had je toen aan die 405 hangen dan tijdens je luistertest?

Op de NS-10 heb ik de 405 nooit gehoord, dus die combi ken ik niet. Ik heb ze gehoord op Tannoys. Mijn ex-onderbuur had ze ook staan op ESL-57's, maar dat heeft natuurlijk met monitoring niks meer te maken. :D De 405-2 heb ik ook nog gehoord met AKG headphones, maar het exacte type herinner ik me niet meer. Ik vind ze beide een beetje terugvallen in het laag (en dan heb ik het niet over subwoofergeblaas maar zuiver laag), en de 405-I ook wat weinig detail/weinig hoog hebben. Wel erg stabiele dingen die ook electrostaten zonder probleem aansturen. Als je voor een 405 gaat, zou ik sowieso voor een 405-II gaan, tenzij misschien als je heel levendige tweeters hebt (Morel bv). Maar voor synthmuziek zou ik een versterker kiezen die wat meer punch (maar wel kwalitatieve punch) in het laag heeft. Zoals ik zei heb ik de 405 niet op de NS-10 gehoord dus in die combi is dat misschien wel in orde, maar hoe ik de 405 gehoord heb ontbrak het daar wat aan. Op ESL's heb je dat natuurlijk sowieso, dat is eigen aan die speakers en zegt minder over de versterker.

Laatst gewijzigd:
die bryston combi wordt vaak gebruikt in grote amerikaanse studio's .. althans dat stond op gearslutz :engel:

Zijn er toevallig ook versterkers rond de 100 euro die het prima doen op de Ns10?

enne...offtopic maar, als ik er een ga halen, kan ik beter die Ns10M studio halen ( die je horizontaal kantelt ) ofgewoon de Ns10M ( die je verticaal plaatst )

Laatst gewijzigd:
jawel, een dikke oude philips.

Overigens zijn er 3 verschillende types te vinden.

NS10-M PRO
NS-10M%20PRO.jpg

NS-10M
1832.jpg

NS-10M STUDIO
yamahans10.jpg

De crossover schijnt in de studio versie iets te zijn aangepast, plus dat highs wat milder zijn geworden om het paper tissue effect na te bootsen, maar wat zijn nu precies de verschillen?

Gompie, en zou er dan nog onderscheid zijn tussen de verschillende typenummers die andere materialen gebruiken zodat er eigenlijk maar een serie als ultiem middelmatig zou klinken? :D

Gompie, en zou er dan nog onderscheid zijn tussen de verschillende typenummers die andere materialen gebruiken zodat er eigenlijk maar een serie als ultiem middelmatig zou klinken?

HAHAHA ... Ik mag daaruit opmaken dat er geen tot weinig verschil is tussen de 3?

aaa, eindelijk gevonden dit topic ( stond me nog iets van bij dat het bestond :P )
Ik heb nu al een tijdje een NS10, maar geen versterker hehe.
Nu zag ik de Alesis Ra150, wat volgens sommige wel te doen is icm de Ns10, en volgens sommige ontzettend Bah..
Een Bryston word de hemel in geprezen, maar dat geld heb ik helaas niet op dit moment..
Nu is het zo dat ik voor een -opzich- redelijke prijs een Crown XLS 402 D kan kopen :

Specificaties:
- vermogen: 4Ohm: 2x 450W, 8Ohm: 2x 300W, 8Ohm gebrugd: 900W
- volledig stalen behuizing
- ingebouwde koeling
- XLR ingangen
- Speakon uitgangen
- LED level control
- clip indicatie LED
- gewicht: 11.7 kg

Is dit ding een stuk strakker qua geluid? of zal dit t.o.v. de Alesis 150 niet erg veel verschillen?
Of nog beter ; heeft iemand dit ding wel eens gebruikt icm de Ns10 ?

Ook hoor ik gemengde verhalen over een NAD versterker, maar wederom heb ik ook hier geen ervaring mee :(

aaa, eindelijk gevonden dit topic ( stond me nog iets van bij dat het bestond :P )
Ik heb nu al een tijdje een NS10, maar geen versterker hehe.
Nu zag ik de Alesis Ra150, wat volgens sommige wel te doen is icm de Ns10, en volgens sommige ontzettend Bah..
Een Bryston word de hemel in geprezen, maar dat geld heb ik helaas niet op dit moment..
Nu is het zo dat ik voor een -opzich- redelijke prijs een Crown XLS 402 D kan kopen :

Specificaties:
- vermogen: 4Ohm: 2x 450W, 8Ohm: 2x 300W, 8Ohm gebrugd: 900W
- volledig stalen behuizing
- ingebouwde koeling
- XLR ingangen
- Speakon uitgangen
- LED level control
- clip indicatie LED
- gewicht: 11.7 kg

Is dit ding een stuk strakker qua geluid? of zal dit t.o.v. de Alesis 150 niet erg veel verschillen?
Of nog beter ; heeft iemand dit ding wel eens gebruikt icm de Ns10 ?

Ook hoor ik gemengde verhalen over een NAD versterker, maar wederom heb ik ook hier geen ervaring mee :(

Volgens mij heb jij dan binnen 1 dag je mooie NS-10's naar de klote!
Dat is echt veel te veel vermogen voor studiomonitors. Dat klinkt meer als een PA eindtrap. Dan kun je beter een Samson 120a ofzo kopen.

Volgens mij heb jij dan binnen 1 dag je mooie NS-10's naar de klote!
Dat is echt veel te veel vermogen voor studiomonitors. Dat klinkt meer als een PA eindtrap. Dan kun je beter een Samson 120a ofzo kopen.

Goed dat je het zegt, dan neem ik die dus in ieder geval niet :)

Back