Un/balanced uitgangen op apparatuur?

Om goed van start te gaan wil ik balanced kabels kopen om mijn gear aan te sluiten op mijn mixer (ja deze kan natuurlijk een gebalanceerd signaal aan), maar wil dit enig nut hebben moet mijn gear natuurlijk wel een balanced signaal uitsturen. Het zou best wel nuttig zijn aangezien er toch een ruimte van 3 meter moet overbrugt worden.

Het probleem is dat dit dus raar genoeg niet in de handleidingen terugvind...

Ik heb

Novation nova, Korg Microkorg en een Roland MC-303.

Iemand enig idee over deze apparatuur?

Meestal zijn dit soort apparaten ongebalanceerd, ik denk niet dat het bij deze 3 anders zal zijn. Van de Korg en de Nova weet ik het eigenlijk ook bijna zeker. Als je de kans op brom wil minimaliseren, kun je met een DI aan de slag maar ja... zolang het niet bromt en het signaal verder goed is, is daar absoluut geen rede voor lijkt me.

Gebruik ook de zoekfunctie, dan kom je aardig wat tegen, zoals dit heldere topic: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=82390

Origineel geplaatst door Chinetti
Meestal zijn dit soort apparaten ongebalanceerd, ik denk niet dat het bij deze 3 anders zal zijn. Van de Korg en de Nova weet ik het eigenlijk ook bijna zeker. Als je de kans op brom wil minimaliseren, kun je met een DI aan de slag maar ja... zolang het niet bromt en het signaal verder goed is, is daar absoluut geen rede voor lijkt me.

Gebruik ook de zoekfunctie, dan kom je aardig wat tegen, zoals dit heldere topic: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=82390

(EDIT: ik had dit bericht al getypt voor ik je url link gezien had, het antwoord op mijn vraag is daar eigenlijk al te vinden... waarvoor mijn dank)

Dus als ik deze aansluit met een gewone jack kabel (instrument/gitaar-kabel) maakt het toch geen verschil... Dan is het enige wat ik nog wil weten...

Ik lees dat je ongebalanceerde kabels zo kort mogelijk moet houden. Is 3 meter te lang?
En ik lees ook dat je ze niet dichtbij stroomkabels en adapters mag leggen. Hoe dicht is te dicht, want er is toch altijd wel ergens een plaats waar 1 of zelfs meerdere van deze kabels kruisen of langs de multistekker passeren?

Gebalanceerde uitgangen vind je meestal alleen op duurdere prof. en PA apparatuur. De MC303 heeft zeker weten geen gebalanceerde uitgang.

3 meter overbruggen in de studio kun je goed doen met een aantal goede kwaliteits ongebalanceerde kabels.

Houdt rekening er mee dat je de kabels niet te dicht bij interferentiebronnen legt zoals tl-buizen, spaarlampen en ook computer (voedingen). Probeer aardlussen te vermijden... naast een hinderlijke brom maken aardlussen de storing door interferentie ook weer erger.

Origineel geplaatst door organix
Probeer aardlussen te vermijden... naast een hinderlijke brom maken aardlussen de storing door interferentie ook weer erger.

Ik vermoed dat je met 'aardlussen' gewoon bedoelt dat de kabels 'opgerold' liggen?

Vervelend wel dat een kabel net altijd te kort of te lang is, waardoor je knossels krijgt, en dan daarbij dat de stroomkabels te kort zijn, plus dat je als je er een verlengdraad tussenzet, die weer ergens moet kunnen leggen, waar hij niet kruist met audiokabels, en dat je adapter dan ook ergens int midden van je tafel belandt...

Ik ga dit eens goed bekijken in mijn studio zelf, kabeltjes (zo goed mogelijk) leggen is nu geen kwantumfysica, maar het is toch wel even goed nadenken amai!

Ik vermoed dat je met 'aardlussen' gewoon bedoelt dat de kabels 'opgerold' liggen?

Neenee... aardlussen ontstaan wanneer er meerdere massaverbindingen lopen van apparaat tot apparaat, waardoor er potentiaal verschillen kunnen ontstaan per massa. 'Zwevende' massa's zijn een bron van storingen.

De fout die in een homestudio snel wordt gemaakt is om ieder apparaat te voorzien van een eurostekker met aardpen, en deze in een ge-aard stekkerblok te stoppen, die soms ook weer zijn doorverbonden met andere ge-aarde stekkerblokken (ramp! je zult zelfs radio Rusland kunnen ontvangen/terughoren op je mixer). Hierdoor ontstaan de meeste brom, ruis en andere hinderlijke storingen. Gebalanceerde verbindingen zullen hier nauwelijks verbetering in brengen.

Het beste kun je streven naar een ster-aard verbinding, waar slechts één apparaat verbonden is met de randaarde van de wandcontactdoos en de andere apparaten in een niet-geaarde contactdoos. Aarde zal dan alleen maar lopen via het ene gekozen apparaat.

Het lijkt voor de hand liggend om de computer als centraal punt te nemen... maar meestal gaat dit niet helemaal werken door allerlei aangesloten breakout boxes en interfaces die af en toe ook weer een eigen voeding hebben.

De mixer als centraal aardpunt is bijvoorbeeld wel een goede keuze. In mijn geval bracht deze situatie de minste storingen op!

Origineel geplaatst door organix

Het beste kun je streven naar een ster-aard verbinding, waar slechts één apparaat verbonden is met de randaarde van de wandcontactdoos en de andere apparaten in een niet-geaarde contactdoos. Aarde zal dan alleen maar lopen via het ene gekozen apparaat.

Het lijkt voor de hand liggend om de computer als centraal punt te nemen... maar meestal gaat dit niet helemaal werken door allerlei aangesloten breakout boxes en interfaces die af en toe ook weer een eigen voeding hebben.

De mixer als centraal aardpunt is bijvoorbeeld wel een goede keuze. In mijn geval bracht deze situatie de minste storingen op!

Ik begrijp ergens wat je bedoelt, maar eigenlijk ook helemaal niet... ben niet echt electronisch onderlegt... dat merk je wel waarschijnlijk.

Mss kan je het kort uitleggen voor mijn situatie specifiek, dan begrijp ik het wss beter.

Ik heb één grote stekkerdoos, met 10 contacten met aarding. Hierin zit alles (2 synths, 1 keyboard, mixer, effect, en computer met scherm en een lampje). De enige apparatuur die echt ook een stekker heeft die contact maakt met de aarding op de stekkerdoos is de computer en het computerscherm. Alle andere apparaten hebben of een gewone stekker met enkel de twee pinnen waar de stroom doorkomt, of een adapter met eenzelfde soort contact. Ik heb echt geen idee of dit een 'ster' aansluiting is of niet, en hoe ik dat kan bereiken.
Bovendien is het stopcontact waar de stekkerdoos inzit er één die op een circuit zit waar alle stopcontacten op mijn bovenverdieping opzitten (waar dus lichten opzitten, buislampen en spaarlampen onder andere, en waar ook ergens een printer op staat aangesloten en soms een laptop)... ik kàn via een verlengdraad de stekkerdoos op een circuit aansluiten dat eigenlijk voor niks anders wordt gebruikt... waarschijnlijk zal ik dit best ook doen zeker (maakte me enkel zorgen om gesprongen zekeringen, nooit bij stilgestaan dat dit allemaal effect heeft op de opname...)

Een mixer met gebalanceerde ingangen maar zonde randaarde aansluiting? ... dat zou wel weer jammer zijn. Wat voor mixer heb je eigenlijk?

Een computerscherm zou ik niet direct aansluiten op de randaarde. Daar moet je kiezen tussen OF randaarde via de VGA/DVI connector naar de computer niet gebruiken, OF de randaarde van de eurostekker niet gebruiken. De eerste mogelijkheid is moeilijk te vermijden... dus dan maar kiezen voor de tweede.

Wanneer je beide aansluit dan kan er een lus ontstaan tussen de PC en monitor (de naam 'aardlus' zegt het al)... er kunnen dan ongewenste stromen gaan lopen, die je uiteindelijk weer terug hoort in je geluidskaart.

Vooral CRT monitoren (wel een uitstervend ras) zijn een bron van storing.

Iemand die de PC alleen voor internet en Word gebruikt zal dit niet zo snel merken... maar dat geldt niet voor iemand die kristalheldere brom/ruisarme opnames wil maken met de PC...

Randaarde is toch gewoon wat ik 'aarding' noem hé, dat we over't zelfde bezig zitten...

Mijn mixer is een Behringer MX2804 (gekocht van Alphonse hier op het forum). Ik heb het nagekeken. Dat ding heeft zo een 3 polige aansluiting waar je de plug op kan schroeven, draad gaat naar een enorme adapterblok, maar van daaruit vertrekt een gewoon draadje met een gewoon stekkertje (2 pinnen, geen aarding). En ja er zitten inderdaad balanced line-in connecties op...

Ik heb gezien dat één van mijn synths wél een stroom/adapterdraad heeft met een aarding dus da's waarschijnlijk ook weer een probleem voor de optimale 'schakeling'.

En die aarding van dat scherm... moet ik die stekker dan slopen? En die van de synth ook? (Ik vermoed dat hier een betere oplossing voor is).

Trouwens, is dat dan allemaal wel nog ge-aard (ivm veiligheid).

Ik kom enorm 'noob' over. Muziek maken kan ik, maar hier weet ik echt allemaal niks over. Time to get it straight!

Aarde zal dan alleen maar lopen via het ene gekozen apparaat.

Klopt, maar dat is niet erg netjes. Deze constructie betekent dat als je wat kabels aan het ompluggen bent of los trekt, de apparaten zomaar zonder aarde kunnen staan zonder dat je erbij stil staat. Als er op dat moment wat mis gaat en er spanning op de kast komt te staan is er geen aardlek meer die je daartegen beschermt.

Wat ook gebeurt is dat losse apparaten gaan "zweven", wat betekent dat de aardpotentialen pas gelijkgetrokken worden op het moment dat je er een audiostekker in stop. Dat kan (letterlijk) resulteren in overspringende vonken tussen de stekker en de bus. Als het tegenzit vliegt ook op dat moment je aardlek eruit.

Je moet eigenlijk nooit de aarding van een apparaat laten afhangen van stekkers die er niet permanent in zitten.

De meeste veilige oplossing is de aardlussen doorbreken aan de audio-kant en alle randaarde's netjes te laten zitten.

Sowieso, want als alle aarde via de audio loopt en je sluit zowel inputs als outputs aan, heb je ook weer een lus, onafhankelijk van de aarde van de voeding, dus dan moet je alsnog aan de slag.

Veiligheid is idd weer een verhaal apart. Ik moet er wel even eerlijk bij zeggen, ik woon zelf in een huis waar op de bovenverdieping geen enkele randaarde te vinden is, behalve in de badkamer.

Geaarde stekkers in een geaardstekkerblok waar vervolgens uiteindelijk geen 'echte' randaarde aan vast hing waren de bron van alle storingen, maar dat was toegegeven eigen schuld. Aardlussen in overvloed.

Handige link Patat met! ik heb op m'n werk ook nog allerlei interessante documenten over EMC... maar die mag ik helaas niet verspreiden :engel:

Geaarde stekkers in een geaardstekkerblok waar vervolgens uiteindelijk geen 'echte' randaarde aan vast hing waren de bron van alle storingen, maar dat was toegegeven eigen schuld. Aardlussen in overvloed.

Ja, da's een lekker begin inderdaad :D

Ik woon zelf in de nieuwbouw en heb enkel nog maar geaarde stopcontacten, maar in mijn vorige huis was dat niet zo. Nadat ik meerdere keren een schok gekregen had van de kast van een S2000 door een verschil in aardpotentiaal tussen de mixer en de sampler ben ik het wat netter gaan bedraden...

Als 2 apparaten beide aangesloten zijn op aarde, ontstaat er altijd een aardlus.

Haal je de aarde los, ontstaat er een gevaarlijke situatie. Met evt dood tot gevolg.

De goede oplossing is dus om ervoor te zorgen dat de aardlus geen invloed heeft op het audio signaal.

Maar goed dat staat allemaal in de AES48 norm, zie m'n link.

Origineel geplaatst door se7en
Ik denk dat ik het maar zo laat... ik begrijp echt niks van wat hier verder nog over verteld wordt...

Toch bedankt.

Maar.. zoals ik begrijp heb je nu toch helemaal geen last van ruis en brom enzo? What is the fuzz dan? :confused: Zoiets ga je pas proberen op te lossen als je er veel last van hebt, toch?

Ja ruis is er wel, maar die is er altijd al. Het is dat ik geen idee heb of ik door enkele maatregelen minder ruis kan krijgen. Ik heb niet echt een referentie, en ben dit topic vooral gestart omdat ik voor de aanschaf van nieuwe kabels moest weten of het nuttig was om balanced kabels te kopen omdat ik dan langere kabel-lengtes kan gebruiken... wat niet nuttig bleek aangezien mijn apparatuur dus geen balanced outs heeft.

Origineel geplaatst door se7en
Ja ruis is er wel, maar die is er altijd al. Het is dat ik geen idee heb of ik door enkele maatregelen minder ruis kan krijgen. Ik heb niet echt een referentie, en ben dit topic vooral gestart omdat ik voor de aanschaf van nieuwe kabels moest weten of het nuttig was om balanced kabels te kopen omdat ik dan langere kabel-lengtes kan gebruiken... wat niet nuttig bleek aangezien mijn apparatuur dus geen balanced outs heeft.

Ruis wordt volgens mij meer veroorzaakt door de kwaliteit van je apparatuur en hoe je die afregelt en niet zo zeer van je kabels. Voor de korte afstanden (tot 6 m) gebruik ik gebalanceerde kabels als apparatuur gebalanceerde in of uitgangen heeft, anders ongeblanceerd. Voor de langere afstanden altijd gebalanceerde signalen en dus kabels, bv signalen naar een stage blok en de FOH mixer. Ik gebruik zelf kwalitatief hoogwaardige kabels van Cordial en pluggen van Neutrik, dat bespaart je ook de nodige storingen. Zie andere thread op dit forum (zoek op Cordial en Neutrik).

Back