Alesis Fusion 6HD aangeschaft

organportal

Ingeburgerd
Ja luitjes,

Ik verwacht morgen mijn Alesis Fusion 6HD te ontvangen.

Fusion6_top.jpg

Leuk voor de 'leuk'.

Het apparaat schijnt samples te kunnen inladen alleen vraag ik mij af.

1.Wie heeft dit geprobeerd??
2. wat is je ervaring
3. wat is de kwaliteit ervan (apparaat verwerking, niet de samples).

Ik ben benieuwd.

Richard Postma
ORGANPORTAL.COM

Hoi gefeliciteerd met je aanschaf!

Waar heb je hem gekocht?
Wat heb je ervoor betaald?

Ik heb er ook één in bestelling staan, maar ik krijg hem pas eind november (dan heb ik genoeg geld gespaard), dat is de afspraak die ik heb gemaakt met de winkel (mtec)

Een handige site waar die vragen van jou al zijn beantwoord is http://www.promusicproducts.com/forum/phpBB2/index.php

Je kunt gratis samples downloaden van Hollowsun en iedereen die een fusion heeft en die samples gebruikt, spreekt er vol lof over.....

De sampler zelf is wat ik begrijp, vrij sumier uitgevoerd, maar goed genoeg om er leuke dingen mee te doen en er mooie multisamples mee in te laden en te maken........

Veel plezier morgen!

Groetjes van Rudo

P.S. ik wil heel lang mijn bed in kruipen en pas eind november weer wakker worden

Hoi,

Ik was afgelopen zaterdag naar Musicstore gereden, er zouden er twe eop voorraad zijn.

Je raad het al, ze waren niet te vinden. Alsnog besteld maar zojuist het mailtje ontvangen dat het onderweg is.

prijs € 799,- Schijtprijs gezien de mogelijkheden van het apparaat. Tuuuurlijk een Motif Xs klinkt beter, heeft betere AD/DA converters maar die kost dan ook 2.5 x zoveel alleen die sound heb ik ondertussen wel erg veel gehoord.

De Fusion klinkt standaard soms heel goed, soms matig. Je moet er wat werk aan besteden, Maar dat heeft ook weer zijn charme. Met de juiste samples erin zou hij fantastisch moeten klinken.

Laatst gewijzigd:
Balen dat je er voor niets bent heengereden.... Sinds maandag staat de 6HD inderdaad op voorraad als demo model bij musicstore......

Ikzelf heb na lang debatteren en twijfelen ook voor de 6HD gekozen. Inderdaad vanwege de prijs kwaliteit verhouding. Als ik het musiceren weer ga oppakken zoals ik nu denk en hoop, kan ik altijd nog kijken of ik iets anders aan wil schaffen (erbij of in plaatst van), ik heb nu namelijk helemaal niets meer om mee te musiceren.

Ik denk dat met de Motif XS ook wel een andere sound te realiseren is dan "het gebruikeijke", maar dat heeft misschien dan ook wat werk net zoals je nu met de fusion wat werk hebt om hem goed te laten klinken......

Groetjes van Rudo

heb je gelijk in. De demo was overigens geen demo.

Ik heb voor de 61 gekozen. Als er nog een 88 keys bijkomt dan zal het waarschijnlijk een Kurzweil worden. Want een sound en die toetsen. Yep dat zou een mooie zijn.

Nee, helaas niet. Dan mag ik hopen dat het morgen wel zo zal zijn.

Bedankt voor je interesse.

Origineel geplaatst door Leo
ben ook benieuwd zag de 8hd met gewogen klavier voor 999 bij musicstore

Bij Mtec staat ie ook voor die prijs te koop. Ik heb er nog niet op gespeeld, nog niet in het echt gehoord, maar ik heb het risico gewoon genomen en heb de 6HD besteld.... Het is in ieder geval veel beter dan wat ik nu heb, namelijk helamaal niets!

Groetjes van Rudo

hahahaah, gefeliciteerd. Ik dacht dat Mtec geen winkel of een bezoekkantoor had. Daarom heb ik in Duitsland besteld.

Origineel geplaatst door organportal
hahahaah, gefeliciteerd. Ik dacht dat Mtec geen winkel of een bezoekkantoor had. Daarom heb ik in Duitsland besteld.

Het is inderdaad een internetwinkel, maar ik heb hier laatst gelezen dat ze wel een pand willen gaan openen, of dat waar is zal mij een worst wezen. Ik koop liever bij een Nederlands bedrijf dan bij een Duits bedrijf. Ik heb Musicstore een aantal mailtjes gestuurd in het Nederlands en in het Engels (ik spreek nou eenmaal geen Duits), maar heb nooit antwoord gekregen.....

Als ik mtec een mailtje stuur, krijg bijna altijd meteen antwoord, of in ieder geval een reactie.....

De enige echte winkel die hem nog heeft staan (wat ik kan vinden) is Feedback, maar daar ga ik niet meer heen.

Groetjes van Rudo

KLopt, Feedback heeft er nog ééntje staan en dat is het winkelexemplaar mét gebruiktsporen voor maar 1099,- euro!!

Dacht het niet.

Origineel geplaatst door Rudo
Ik koop liever bij een Nederlands bedrijf dan bij een Duits bedrijf.

Ik heb Musicstore een aantal mailtjes gestuurd in het Nederlands en in het Engels (ik spreek nou eenmaal geen Duits), maar heb nooit antwoord gekregen.....

:) ook trots op Nederland?! (ik niet trouwens hoor.)

ik vind in het algemeen de respons van grote winkels op e-mail niet zo best, maar als ik musicstorekoeln bel word ik altijd vriendelijk en goed geholpen. en als ik 's middags om een uur of vier bel, staat het nog de volgende dag hier in huis, ze zijn razendsnel.

succes en veel plezier met je fusion, ik ben benieuwd naar je eerste bevindingen.

:) ook trots op Nederland?! (ik niet trouwens hoor.)

Nee, ik ook niet echt, maar de reden dat ik liever bij een nederlands bedrijf bestel is dat de communicatie makkelijker gaat.

:)
ik vind in het algemeen de respons van grote winkels op e-mail niet zo best,

Eigenlijk toch erg eigenaardig. Winkels bieden de mogelijkheid om online bestellingen te plaatsen, wat voor de winkelier handig kan zijn omdat de bestelling afgehandeld kan worden als het niet zo druk is in de winkel, maar een vraag beantwoorden via internet schijnt dan toch erg moeilijk te zijn. Op zich dan niet zo heel erg, maar plaats dan geen contact mogelijkheden via e-mail op de site.....

:)
succes en veel plezier met je fusion, ik ben benieuwd naar je eerste bevindingen.

Ik moet nog 5 weken wachten voor ik hem op kan halen (er vanuitgaande dat ie dan binnen is, maar dat zal wel),ik zal wel een eigengemaakt demootje plaatsen als de tijd daar rijp voor is.

Groetjes van Rudo

fusion lover

fusion lover

Ik heb er nu inmiddels een meer dan 1 jaar en vind het een fantastiche bak.

Voor die prijs (799) is het echt een wereld deal.

ja eh, fantastische bak. wees eens een beetje preciezer!
geluid, bediening, bouwkwaliteit? of is alles eraan gewoon fantastisch?
ik ben wel benieuwd naar het pianoklavier ook, van de 88. maar om nou eentje te bestellen en weer terug te sturen als ie niet bevalt is ook weer zo wat.
was er nou maar een leuke winkel in de buurt!

ja eh, fantastische bak. wees eens een beetje preciezer!
geluid, bediening, bouwkwaliteit? of is alles eraan gewoon fantastisch?
ik ben wel benieuwd naar het pianoklavier ook, van de 88. maar om nou eentje te bestellen en weer terug te sturen als ie niet bevalt is ook weer zo wat.
was er nou maar een leuke winkel in de buurt!

Klank is erg goed, Pads, solo, synth, Drum sounds analoge emulaties zijn erg goed (beter dan roland Imho) heeft af en toe wat weg van een Yammi motif wat betreft strings guitaren etc. Erg veel zijdige en je kan super veel sounds kwijt en ook editen via de knoppen. al met al voor het geld een koopje!!

bediening is ok, niet slechter of beter dan bij de gemiddelede Korg, Yammi of Roland werkstation.
Gebruikm de interne seq niet dus geen idee daarover.

Bouw kwaliteit is goed, stevige metalen kast met goede draai knoppen.
De druk toetsen zijn wat gewennig maar ok.

sounds managen is ff zwoegen om door tehebben maar daarna zeer simpel (USB)
Ik heb geen 88 toetsen versie dus dat keyboard ken ik niet.

De 6HD speelt erg fijn. een van mijn fijnste toestenborden

Helemaal met Ron eens

Helemaal met Ron eens

maar ik vond het wel jammer dat de zwarte toetsen harder kunnen klinken dan de witte (en dat is geen onzin!).
Het klavier speelt perfect, goed doseerbare aftertouch etc.

Er zijn zeer veel gratis downloads beschikbaar die soms echt super goed zijn, complete Fairlightbibliotheken, Emulators, etc.etc. Dat was voor mij de reden om uiteindelijk de Fairlight laatst niet te kopen die hier op mp stond. (Buiten het feit dat dat natuurlijk iets geweldigs lijkt om te hebben).

De harddiskrecorder werkt prima, alleen stom dat je interne geluiden met een kabeltje door moet verbinden met de externe inputs.

Het 88 toetsen exemplaar heb ik twee keer, eentje in de studio, eentje thuis.
Ik maak thuis vaak patches (of hoe ze ook heten bij Alesis) en neem alleen een 32mb flashkaartje mee naar de studio.

Het is een goed toetsenbord voor piano's etc maar je kunt er ook, als je wat sterkere vingers hebt, goed snel mee soleren, hoewel de 6 daar uiteraard wel sneller in is.

De Klaus Schulze edition is precies dezelfde als een gewone maar met een extra geluidenbank van die knakker.

Aan te raden valt om twee geheugen expansions er bij te kopen zodat je wat minder vaak geluiden hoeft te laden, hoewel je altijd binnen twee, drie seconden, GROTE samples kunt gebruiken.

Ik heb de HD6 nu een 2 tal maanden in mijn bezit.

Ondanks er sommige toestellen waren/zijn met hardwareproblemen is de HD6 stevig met een goed spelend klavier.
Het scherm is uiterst helder. De 'soft buttons' zijn zacht, je houdt ervan of niet. De HD6 is compact en niet te zwaar.
Ik vind het niet het mooiste toestel maar het heeft wel een leuke futoristische look.

De Fusion HD6 wordt door mij niet gebruikt als workstation-sampler-sequencer want sequencen doe ik op de FantomX7 en
de uiteindelijke mix-master op de laptop. Ik kan dus ook geen mening geven van deze functionaliteiten.

Toen ik de HD6 bestelde was dit puur vanwege de prijs en als extra 2de synth voor onstage. 800 Euro voor een synth met een enorm klankpotentieel...
FM, VA, Rompler, Wind-Reed, ... en de mogelijkheid om eigen samples in te laden.
Ik ga hier waarschijnlijk enkele mensen tegen de benen schoppen maar dat laat me koud. Het virtueel analoog gedeelte is sterk, heel sterk.
Een juno60 koop je voor de nostalgie, de looks en de analoge filters maar de VA modulatiemogelijkheden van zo een fusion zijn
uitgebreider, veel uitgebreider...En de klank? Naar mijn mening erg goed. Voor mij hoeft oud en analoog niet meer.
Nieuw en analoog zoals de A6 dan weer wel.

Het FM gedeelte klinkt ook heel overtuigend maar de reed, wind,... vind ik maar magertjes. Misschien heeft dit te maken dat
simulaties van zulke instrumenten mij weinig interesseren.

Nu het sampling gedeelte:
Sampling doe ik niet op de fusion maar via de fantom-X7 of via de digitale ingang van de PC aangezien ik de samples toch moet normalizen en loopen.
Dit gaat heel snel met Seamless Looper. Wanneer je op voorhand de bestanden hernoemt naar bv Klank_C1, Klank_C2, Klank_C3,...
dan wordt automatisch de juiste toonhoogte van de sample mee weggeschreven in de 'header' van het wavebestand.

De software 'free fusionconverter' van 'chickensystems' "does the job" maar de layout is gemaakt door iemand die echt geen smaak heeft.
Je sleept de wavefiles (per multisample) naar "new bank' en free converter creëert een multisample, de samples en een lege patch die je later via USB kopieert.
Je kan trouwens ook akai samples met deze converter omzetten. Wat ik echter mis in deze fusionconverter is het toewijzen van de verschillende
samples naar de keyboard zones. De 'betalende' YASE software voor de fantomx kan dit bv wel.
Als je rekening houdt met het feit dat de fusion maximaal uitgebreid kan worden naar 120 GB IDE schijf dan is dit toestel onklopbaar aan hoeveelheid klanken (dat zijn als ik me niet vergis +/- 480 uur aan monosamples in 16bit formaat!!!!!).
O.K. de samples moeten telkens geladen worden maar een patch met verschillende samples met een totaal van 10 Mb duurt een luttele enkele seconden en ik vind dit snel genoeg.
Je moet natuurlijk nog even snel de patch programmeren maar dit gaat snel eens je de structuur doorhebt.
Ik heb zelf enkele synths gesampled, geloopt en er klanken van gemaakt. Fusiongebruikers... Je vindt de 'download links' op beide fusionforums en ik bied ze gratis aan.
Gewoon even zoeken naar Vstream.

Als je dus een bepaald 'waldorf microwave2' klankje live nodigt heb. Samplen, loopen en snel even een patch maken.
Net wat ik nodig had!

Fantastisch is het feit dat het aantal patches quasi onbeperkt is, geen CF-kaartjes, USB sticks, dure SRX & SR-JV boardjes met samples en patches,...
Je maakt zoveel banken aan als je wil en propt het toestel vol samples.
Gewoon via de USB2 aansluiting via explorer slepen naar de Fusion's hard disk en de checkroutine laten lopen.

20000 patches? Ja hoor, het kan.
1000 mixes? Tuurlijk. (Niet vergeten dat een mix een cominatie kan zijn van samples, FM en VA!)
2000 Multisamples? Geen probleem.

De Chorus op de fusion is spijtig genoeg niet denderend goed en je kan het delay effect niet syncen met de Midi clock.
Dat zijn minpunten. Maar voor 800 Euro hoor je mij niet klagen.
Wat je vooral niet mag doen is het toestel beoordelen aan de hand van de interne klanken.
De gratis hollowsun geluiden (hollowsun en free hollow) en de betalende pas gereleasde 'nebulea' klanken zijn betoverend en tonen het klankpotentieel van de Fusion.

Elke synthliefhebber zal het toestel vroeg of laat wel waarderen.
De handleiding echter niet...

Laatst gewijzigd:
Back