Ik heb de HD6 nu een 2 tal maanden in mijn bezit.
Ondanks er sommige toestellen waren/zijn met hardwareproblemen is de HD6 stevig met een goed spelend klavier.
Het scherm is uiterst helder. De 'soft buttons' zijn zacht, je houdt ervan of niet. De HD6 is compact en niet te zwaar.
Ik vind het niet het mooiste toestel maar het heeft wel een leuke futoristische look.
De Fusion HD6 wordt door mij niet gebruikt als workstation-sampler-sequencer want sequencen doe ik op de FantomX7 en
de uiteindelijke mix-master op de laptop. Ik kan dus ook geen mening geven van deze functionaliteiten.
Toen ik de HD6 bestelde was dit puur vanwege de prijs en als extra 2de synth voor onstage. 800 Euro voor een synth met een enorm klankpotentieel...
FM, VA, Rompler, Wind-Reed, ... en de mogelijkheid om eigen samples in te laden.
Ik ga hier waarschijnlijk enkele mensen tegen de benen schoppen maar dat laat me koud. Het virtueel analoog gedeelte is sterk, heel sterk.
Een juno60 koop je voor de nostalgie, de looks en de analoge filters maar de VA modulatiemogelijkheden van zo een fusion zijn
uitgebreider, veel uitgebreider...En de klank? Naar mijn mening erg goed. Voor mij hoeft oud en analoog niet meer.
Nieuw en analoog zoals de A6 dan weer wel.
Het FM gedeelte klinkt ook heel overtuigend maar de reed, wind,... vind ik maar magertjes. Misschien heeft dit te maken dat
simulaties van zulke instrumenten mij weinig interesseren.
Nu het sampling gedeelte:
Sampling doe ik niet op de fusion maar via de fantom-X7 of via de digitale ingang van de PC aangezien ik de samples toch moet normalizen en loopen.
Dit gaat heel snel met Seamless Looper. Wanneer je op voorhand de bestanden hernoemt naar bv Klank_C1, Klank_C2, Klank_C3,...
dan wordt automatisch de juiste toonhoogte van de sample mee weggeschreven in de 'header' van het wavebestand.
De software 'free fusionconverter' van 'chickensystems' "does the job" maar de layout is gemaakt door iemand die echt geen smaak heeft.
Je sleept de wavefiles (per multisample) naar "new bank' en free converter creëert een multisample, de samples en een lege patch die je later via USB kopieert.
Je kan trouwens ook akai samples met deze converter omzetten. Wat ik echter mis in deze fusionconverter is het toewijzen van de verschillende
samples naar de keyboard zones. De 'betalende' YASE software voor de fantomx kan dit bv wel.
Als je rekening houdt met het feit dat de fusion maximaal uitgebreid kan worden naar 120 GB IDE schijf dan is dit toestel onklopbaar aan hoeveelheid klanken (dat zijn als ik me niet vergis +/- 480 uur aan monosamples in 16bit formaat!!!!!).
O.K. de samples moeten telkens geladen worden maar een patch met verschillende samples met een totaal van 10 Mb duurt een luttele enkele seconden en ik vind dit snel genoeg.
Je moet natuurlijk nog even snel de patch programmeren maar dit gaat snel eens je de structuur doorhebt.
Ik heb zelf enkele synths gesampled, geloopt en er klanken van gemaakt. Fusiongebruikers... Je vindt de 'download links' op beide fusionforums en ik bied ze gratis aan.
Gewoon even zoeken naar Vstream.
Als je dus een bepaald 'waldorf microwave2' klankje live nodigt heb. Samplen, loopen en snel even een patch maken.
Net wat ik nodig had!
Fantastisch is het feit dat het aantal patches quasi onbeperkt is, geen CF-kaartjes, USB sticks, dure SRX & SR-JV boardjes met samples en patches,...
Je maakt zoveel banken aan als je wil en propt het toestel vol samples.
Gewoon via de USB2 aansluiting via explorer slepen naar de Fusion's hard disk en de checkroutine laten lopen.
20000 patches? Ja hoor, het kan.
1000 mixes? Tuurlijk. (Niet vergeten dat een mix een cominatie kan zijn van samples, FM en VA!)
2000 Multisamples? Geen probleem.
De Chorus op de fusion is spijtig genoeg niet denderend goed en je kan het delay effect niet syncen met de Midi clock.
Dat zijn minpunten. Maar voor 800 Euro hoor je mij niet klagen.
Wat je vooral niet mag doen is het toestel beoordelen aan de hand van de interne klanken.
De gratis hollowsun geluiden (hollowsun en free hollow) en de betalende pas gereleasde 'nebulea' klanken zijn betoverend en tonen het klankpotentieel van de Fusion.
Elke synthliefhebber zal het toestel vroeg of laat wel waarderen.
De handleiding echter niet...