Origineel geplaatst door 64hz
En fuse ik heb gezocht maar probeer jij maar eens wat relevansts te vinden tussen die threads, de enige relevante bleek deze te zijn
Tja, ik snap niet waarom dat 'ie het zegt want 't is niet triviaal. Maar hier is een optie.
We gaan kijken naar de hardwaresampler. We zien:
- een klein display. Met een beetje pech niet eens grafisch.
- obscure bestandsformaten, tenzij je een van de "hogere" versies neemt. .wav is vrijwel universeel.
- obscure connectiviteit. Ik geef je 't te doen om nog een volledige ketting aan SCSI-apparaten aan je sampler te hangen die 'ie allemaal herkent. USB-SCSI? Gaat niet werken. ZIP drives gaan te makkelijk dood en een cardreader, tja, dat werkt niet bij alles. De Rolands lieten toetsenbord, muis en monitor toe; geweldig idee, maar die zijn ook uit de tijd.
- dure geheugenuitbreidingen. Alleen de Z4/Z8 snapt wat DIMMs zijn.
- een trage computer. Timestretchen? Dopplereffect? Laat maar even een tijd rekenen.
- lange inlaadtijden. Geen streaming van harddisk.
- beperkte selectie effecten; vaak een apart bord wat je er in moet hangen.
We zien ook:
- goede filteralgoritmes (of filters als ze analoog zijn). Z-plane? Helaas, zit niet in Kontakt (wel in Emulator X)
- goede interpolatie-algoritmes (al wil ik wel eens een wedstrijdje zien tussen deze)
- goede AD/DA conversie (en al helemaal voor die tijd)
- "crunchy" lo-fi 12-bits karakter (al zijn dit dus de vintage samplers, wat eigenlijk weer een beetje een groepje apart is.
Filters zijn persoonlijke smaak, dus ik kan mensen er gerust gelijk in geven dat ze liever de Z-planes hebben dan wat er in Kontakt of zo zit; da's allemaal redelijk steriel. Interpolatie; mwa, medunkt dat dat ook redelijk opgelost is, er is genoeg computerkracht om alles op Perfect of Highest Quality te zetten. AD/DA - mooi, maar ik denk toch dat een Apogee het wint van wat er in een sampler zit. Al het andere doet een computer sneller en beter; je sampler is gewoon een computer met verouderde onderdelen. Er komt geen magie aan te pas, verder.
Verder:
- een computersampler is goedkoper als je de investering van de computer niet mee telt (en daar de meesten hier wel een computer in de studio hebben mag dat gedaan worden)
- kijk voor de gein naar de introductieprijs van een dikke sampler (en da's alleen dat; je mag 'm dan nog uitbreiden) en vergelijk die met die van een PC
- een grote monitor, snelle wave-editor en muis/toetsenbord zijn een geweldige combinatie qua werksnelheid
- workstations hebben steeds vaker samplers ingebouwd - dus waarom nog een aparte rack unit maken?
- grooveboxen hebben steeds vaker samplers ingebouwd - dus waarom nog een aparte rack maken?
Dus, als verkoper heb je het moeilijk. Iedereen die nog een sampler zoekt - vaak ook nog niet eens altijd nodig omdat je al audiotracks creatief kunt knippen en plakken in je Cubase/Ableton/etc. weet het bovenstaande en houdt dat in gedachten bij de beslissing. Vizion's punt is ook belangrijk; het is makkelijker te integreren en er zijn echt gratis of goedkope versies te downloaden.