Advies voor voor synt ?? please

Zjos

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben nieuw in de synth wereld, maar niet in de muziek-branche,
ik sta op het punt een nieuwe band te beginnen waarin het 'eigen geluid' centraal staat.
Ik moet dus een synt hebben, want naast de geluiden van mn Yamaha Psr740 heb ik geen andere mogelijkheden.
Ik zoek dus een synth die via midi is te verbinden met mn yamaha waardoor ik zowel de keuze heb op twee klavieren andere sounds te zetten als eigen sounds te bouwen.

Wat zoek ik!? Ik heb een budget tot 500 a 600 euro, ik neem aan dat ik zoek naar een tweedehands.
Analoog of digitaal?

Het moet vooral lekker rommelen zijn, thuis besteed ik maar al te graag tijd aan mn muziek.
Dus uren draaien en schuiven tot dat geluid precies zo is als voorgesteld is geen probleem.

Ik laat me maar al te graag informeren.
Bij voorbaat dank.

Je had deze thread al eens doorgenomen? :)

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=72139

Ik zou eens kijken naar een Roland SH201 of een Korg R3. Die kun je nieuw al voor je genoemde bedrag krijgen.

Tweedehands-opties: een Alesis Ion of een Nord Lead 2 (niet de 2X) moet je er ook voor kunnen krijgen. Een rackversie zeker. Echter, bij die laatste zou ik het overgebleven deel van het bedrag (als dat er is) aan een effecten rackmodule besteden. Die heeft de Ion of de NL2 nameiljk niet er op zitten, en een beetje reverb of delay is altijd wel lekker.

Kan je wat meer informatie geven?

Welke stijl wil je ermee spelen? Zoek je realistische geluiden of niet (rompler cs. synth)? Monofoon of polyfoon (aangezien je erop wil spelen vermoed ik dat het polyfoon zal zijn)? Moet er voor elke functie een knop of schuifknop aanwezig zijn of mag het ook met een eerder cryptische "User interface" zijn ? Met keyboard of zonder keyboard?

Het moet vooral lekker rommelen zijn, thuis besteed ik maar al te graag tijd aan mn muziek.

Als je dit graag doet zou en je bent bereid om veel tijd te investeren in theorie, zou je ook voor een modulaire synthesizer kunnen opteren als bijv. Clavia nord modular G2

http://www.clavia.se/main.asp

De stijl zal varieren van feestmuziek/top100 tot eigen nr's in een melancholische, volle sound- stijl.
Uit de Yamaha psr740 kan ik alle realistische sounds halen, die voldoen.
Het gaat vooral om orgeltjes, leads, strings, en geluidgolven die een bridge van een nr kunnen kenmerken.
Mét keyboard, want ik beschik nu dus over één rij toetsen, en dat moeten er twee worden.
aangezien ik nog geen ervaring heb met het bouwen van geluiden is de gebruiksvriendelijkheid wel handig.
Maar ik zal de sounds thuis maken en willen opslaan als pre-set voor een gig.

een goede rij presets is ook niet onwenselijk, want tijdens een gig moet het makkelijk handelen zijn.

Aan Yoozer;
ik ben die thread stevig aan het doorlezen momenteel.
Het probleem is nog even dat ik in een te grote zee zwem.
Met deze thread probeer ik daar een meertje van te maken, zodat het te overzien is ;)

Iig bedankt voor het meedenken

Dus uren draaien en schuiven tot dat geluid precies zo is als voorgesteld

Overweeg dan de JP8000 of misschien zelfs de OB12 eens. Moet binnen je budget wel te scoren zijn.
Of, nog beter, ga eens een uurtje aan de knoppen van deze bakken draaien om te zien of dat iets voor je is.

Ik denk toch ook dat je zeker eens naar een JP-8000 moet gaan kijken

Een SH-201 klinkt voor geen meter vind ik, goedkoop bagger geluid, maar ja, wie ben ik ....?

Of een Waldorf XTk is ook heeel vet, maar die vind je niet zo makkelijk

Een nadeel van een synth zonder effecten is dat je eigenlijk wel een losse effectenbak erbij moet hebben

Een tweedeghndse Alesis Ion lijkt me hier niet slecht, omdat het met zijn vele filteralgoritmes de klank probeert te emuleren van zijn vele analoge voorgangers m.a.w. een zo wijd mogelijk spectrum van "bread and butter" klanken.

De SH-201 is een instap-synth, heeft een aparte klank (waar ik niet voor te vinden ben), en is qua mogelijkheden niet zo uitgebreid.

De Sh 201 heb ik vorige week een poosje mogen gebruiken, maar heeft weinig indruk op me gemaakt. Aangezien ik echt wil slepen met mn jongen moet ie wel wat meer stootjes aankunnen dan de SH mij deed overkomen.
De Alesis Ion heb ik al regelmatig als prachtige optie gelezen. Nu zie ik voor het eerst de aanmerking dat daar een aparte effectebak bij moet omdat die in de synth zelf ontbreekt.

Ik ben dus weer heel even het spoor bijster, waarom worden er synths uitgebracht zonder reverb, chorus of delay??
En welke zijn dat, en hoe is dat voor mij goed te herkennen als ik er één tegenkom.
Nog iets relevanter, wat kost een klein effectenbakje (misschien tevens filter voor hoge, lage, middentonen) ?

Ik hou jullie idd weer lekker van de muziek af, mijn excuses daarvoor.

de Ion heeft een paar effecten aan boord, phaser, flanger, vocoder, chorus, overdive / distortion en een onbruikbare delay.

waarom er synths worden gemaakt zonder ingebouwde effecten ? effecten zijn lang niet altijd nodig. een apparaat wordt er ook duurder door natuurlijk. de nord leads (in ieder geval de 1 en 2) hebben geen ingebouwde effecten.

koop er gewoon een leuk effectenbakje bij, zoals een behringer v-verb (mooie reverb + wat bruikbare delays, chorus, flangers en phasers), TC M300 (leuk en simpel allround bakje - altijd handig) Lexicon reverb, noem maar op.
het is maar wat voor effecten je zoekt.

de Ion heeft een paar effecten aan boord, phaser, flanger, vocoder, chorus, overdive / distortion en een onbruikbare delay.

De Micron heeft bovenstaande interne effecten, de Ion, dacht ik, niet.

De zoektocht begint concrete vormen aan te nemen,
de Nord-series zijn voor mij op één of andere manier altijd droom-instrumenten geweest.
Mocht ik een mooie betaalbaar tegenkomen dan zou die zomaar de volgende dag mij me thuis kunnen staan.
Maar voor wat ik nu nodig heb lijkt de Alesis Ion idd een goed keuze.
(ik ga wel eerst alles uitporberen voordat ik wat koop hoor, ik weet dat het om mn eigen gevoel gaat)

Komen we op de volgende vraag voor de ervarings-deskundigen,
heeft ie fijn bespeelbare toetsen?, uiteindelijk kan ik in dat geval zoizo altijd nog een module aan deze jongen koppelen...

en een aanrader voor zo'n effectenbakje is ook altijd welkom. (+mogelijke prijs)

wederom bedankt

Origineel geplaatst door Zjos
de Nord-series zijn voor mij op één of andere manier altijd droom-instrumenten geweest.
Mocht ik een mooie betaalbaar tegenkomen dan zou die zomaar de volgende dag mij me thuis kunnen staan.
Wat je ook kunt doen: koop een Nord Rack 2. Die scheelt niet zoveel met het toetsenbord (naja, je mist de bender en het modulatiewiel - qua knoppen ga je er niks op achteruit), maar ze worden wel veel vaker aangeboden. Koop er dan vervolgens een controllerkeyboard bij (dit is een "dom" toetsenbord dat puur als afstandsbediening dienst doet).

heeft ie fijn bespeelbare toetsen?
De Ion - vind zelf van niet (en ik heb deze al een paar jaartjes). De toetsen zijn wat korter dan normaal en veren mee; ze voelen redelijk solide aan maar lekker bespeelbaar vind ik ze niet echt.

en een aanrader voor zo'n effectenbakje is ook altijd welkom. (+mogelijke prijs)
TC Electronic M300 is erg goed en kost niet veel; en heel eenvoudig in de bediening. Een Lexicon MX100 of zo zou ook mooi zijn.

Origineel geplaatst door Yoozer
Wat je ook kunt doen: koop een Nord Rack 2. Die scheelt niet zoveel met het toetsenbord (naja, je mist de bender en het modulatiewiel - qua knoppen ga je er niks op achteruit), maar ze worden wel veel vaker aangeboden. Koop er dan vervolgens een controllerkeyboard bij (dit is een "dom" toetsenbord dat puur als afstandsbediening dienst doet).

hier heb ik ook over zitten denken,
alleen dacht ik, aangezien ik toch een toetsenbord erbij wil is het wel zo fijn in eerste instantie een 'complete' synth aan te schaffen. En dan na wat jaartjes ervaring daar een module op aan te sluiten die aan mijn exacte wensen voldoet.

Ik moet eerst me nog even wegwijs zien te maken met de synt opzich.

Een kanttekening aan de Alesis Ion lijkt me trouwens wel dat alles draaien is.
Is er de mogelijkheid de osc's rustig bij-, of weg te draaien tijdens het spelen?
Zo niet, is er een andere optie waarbij dat wel kan (ik prefereer dan eigenlijk schuiven boven draaien..)
of is de draai/schuif-kwestie dit een kwestie van wennen?
Jullie weten meer dan ik..

mmm een osc weg halen terwijl je speelt is gewoon de oscmix sectie van de Ion.....

Sowieso heeft de ion veel controls.
maar je moet ook naar het displaytje turen i.v.m. menu's.

Ga eens testen ergens, zegt meer dan woorden...

Ga eens testen ergens, zegt meer dan woorden...

ga ik zeker doen,
ik wil alleen graag een beetje gericht kunnen zoeken wegens het enorme aanbod.
Het liefst heb ik iets waarin gemaakte geluiden onder pre-sets kunnen worden opgeslagen en dat ik per pre-set een knop heb, hoogstens twee (keuze A,B,C in combi met 1,2,3 bijv)
Ideaal zou het zijn wanneer dit in een synt zit met lekker bespeelbaar toetsenbord. Of ik die geluiden maak met een module of de synth zelf wordt steeds minder prioriteit.

Ik ga de Alesis Ion zéker bekijken.
Maar die Novation KS4 of 5 maakt (zonder hem te horen weliswaar) vanuit de recencies en pics ook helemaal geen slechte indruk. Tot nu toe de eerste synth die qua prijsklasse (weliswaar 2de hands) en mogelijkheden lijkt mee te kunnen met de Alesis gezien mijn wensen. Bovendien een octaaf meer als ik het goed heb... al is dat geen hoofdzaak.
moet die wel toevallig tegenkomen...

iig bedankt Mr Banana :mexico:

Origineel geplaatst door Zjos
ga ik zeker doen,
ik wil alleen graag een beetje gericht kunnen zoeken wegens het enorme aanbod.
Het liefst heb ik iets waarin gemaakte geluiden onder pre-sets kunnen worden opgeslagen en dat ik per pre-set een knop heb, hoogstens twee (keuze A,B,C in combi met 1,2,3 bijv)
Ideaal zou het zijn wanneer dit in een synt zit met lekker bespeelbaar toetsenbord. Of ik die geluiden maak met een module of de synth zelf wordt steeds minder prioriteit.

die presets layeren heeft meer met de multimode te maken. werkt per synth vaak net iets anders.
maar een ion heeft maar 8 stemmen he, veel te layeren is er dan niet bij.

[edit] Ion klinkt veeeeeeel beter dan novation ihmo [/edit]

Back