lage freqs vallen weg.

baso

Stamgast
Ik heb de volgende vraag.

Wanneer ik naar een track luister (van mijzelf of ander) en ik zit op de ideale positie van mijn monitors dan hoor ik mooi en veel laag. Wanneer ik mij vervolgens naar achteren beweeg valt dit laag weg. Pas helemaal achter in de kamer ( 3 meter terug) komt het laag (meer als walm) weer terug.

Mijn kicks *(ik maak hardstyle/'hardcore) zijn mono. Hoe komt het dat deze lage freqs weg vallen? En gebeurd dit in een grote zaal ook?

Ik denk dat het antwoord eerder is: welkom in de wondere wereld van de akoestiek. Het probleem is voor mij erg herkenbaar in ieder geval.

Misschien eens even nagaan op welke frequentie je die 'dip' ervaart.

Vervolgens eens even rekenen welke frequentie met een golflengte overeenkomt die zo lang is als de afstand tussen je monitors en de achterwand.

Mijn gevoel zegt dat er het een en ander overeen gaat komen, al dan niet op een evenredigheidsfactor na.

Dicht bij een muur heb je vaak opeenstapeling van lage tonen (waardoor het lekker diep klinkt, jawel).

Tip: verplaats eens je monitors (in het geval ze dicht bij een muur staan), en kijk eens welk effect dit heeft.

Zoek verder eens informatie over 'sweet spot', 'room mode', 'staande golf' of 'akoestiek'.

Juist dit ligt idd aan de akoustiek in je kamer. Jij zegt: lage freqs vallen weg, maar het is dus meer andersom zeg maar.. .Op bepaalde plekken wordt je bass versterkt.
En ja, ik weet genoeg concertzalen die akoustisch gezien een grote ramp zijn.

Zelf ook last van ja.

Als ik direct op mijn werkplek zittende mooie volle kickdrums vervaardig, dan klinken ze een stukje je verder in de kamer (meestal als ik ga staan) ineens ongedefineerd...

Maar in hoeverre is de akoestiek dan verkeerd? Produceren doe je toch als je je normaal voor je speakers zit. En dan heb ik nergens last van. Is het alsnog van belang de akoestiek te verbeteren?

Bedankt iedereen trouwens voor replies!

Neem volgende situatie:

Je monitors staan dicht bij een muur, waar je een ophoping krijgt van lage tonen. Als je meer achteruit gaat zitten, hoor je minder lage tonen (dan kom je uit die boost op de lage frequenties, die veroorzaakt worden door reflecties, of zit je mogelijk in een dip door reflecties in tegenfase, als je wilt).

Stel je mixt je producties enkel als je dichtbij je monitoren zit, dan ga je automatisch minder bas in je mixen draaien (omdat bas harder uit de monitors komt dan hij werkelijk is, o.w.v. die ophoping van lage frequenties). Als je deze mix op een andere installatie beluistert, heeft de mix het risico bas-arm over te komen.

Vandaar dat het ideaal is om op je 'sweetspot', d.i. de plaats waar je zit om te produceren, WEL een zo neutraal mogelijk geluid te hebben. Hence 't belang van akoestiek :).

Monitors recht???

Monitors recht???

vraagje.

Hoe zetten jullie je monitors neer. met de zijkant evenwijdig aan je beeldscherm (dus recht vooruit) of draaien jullie de speakers naar jezelf en je oren dus, toe?

Wat is het beste? En kan als je ze naar jezelf toe draait niet de oorzaak zijn van het wegvallen van laag (doordat het laag gaat botsen)

Hoe zetten jullie je monitors neer. met de zijkant evenwijdig aan je beeldscherm (dus recht vooruit) of draaien jullie de speakers naar jezelf en je oren dus, toe?

De algemene regel is: volgens de zijden van een gelijkzijdige driehoek.
Dus naar je toe gedraaid.
De manier waarop je het stereobeeld ervaart is altijd beetje zoeken (meer vooruit / achteruit zitten), vind ik.

Wat is het beste? En kan als je ze naar jezelf toe draait niet de oorzaak zijn van het wegvallen van laag (doordat het laag gaat botsen)

Waartegen gaat het laag 'botsen'?

Laag dat botst en in tegenfase weerkaatst wordt, valt weg ('staande golf').
Twee bronnen die hetzelfde laag produceren en dat in fase doen, doen het laag niet wegvallen.
In tegenfase wel.

Nou ik begrijp niet wanneer er sprake is van het wegvallen van laag.

En dat terwijl als ik 1 meter vanaf mijn "sweetspot" naar achteren ga ineens heeeeel veel laag wegvalt. Wat gebeurt er dan? Enige dat ik kan bedenken is dat of speaker links tegen het laag van speaker rechts botst.

OF dat het laag weerkaatst wordt door de achterwand van de kamer. Die is ongeveer 4 meter vanaf mijn speakers.

Hoe dan ook. Ik heb geen problemen tijdens het produceren. Het teveel laag in mn mix ervaar ik ook niet zo. Tenslotte test ik de tracks op meerdere monitors en setjes.

Nou ik begrijp niet wanneer er sprake is van het wegvallen van laag.

En dat terwijl als ik 1 meter vanaf mijn "sweetspot" naar achteren ga ineens heeeeel veel laag wegvalt. Wat gebeurt er dan? Enige dat ik kan bedenken is dat of speaker links tegen het laag van speaker rechts botst.

OF dat het laag weerkaatst wordt door de achterwand van de kamer. Die is ongeveer 4 meter vanaf mijn speakers.

Hoe dan ook. Ik heb geen problemen tijdens het produceren. Het teveel laag in mn mix ervaar ik ook niet zo. Tenslotte test ik de tracks op meerdere monitors en setjes.

't Heeft niets te maken met de ene speaker die de andere beïnvloedt. Beluister je track maar eens in mono, dan ervaar je hetzelfde 'wegvallen'. Het is louter een akoestisch probleem.

Volgens mij:
De 'dips' zoals hierboven beschreven (dus wat jij ervaart als het wegvallen van het laag) kunnen op verschillende plaatsen voorkomen.

Deze dips worden wel degelijk veroorzaakt door staande golven (die tegen de achterwand weerkaatsen en in tegenfase terugkomen).

Net op die plaats waar jij minder bas ervaart zorgen de directe golven (uit de luidsprekers) en weerkaatste golven vanaf de wand voor een resultante die 'n zwakkere amplitude heeft dan de originele golf.

Misschien dat iemand met meer kennis ter zake het even met wat concrete getallenvoorbeeldjes kan uitleggen.

Misschien dat iemand met meer kennis ter zake het even met wat concrete getallenvoorbeeldjes kan uitleggen.

Niet nodig. Jou uitleg :okdan:

Maar dat mono had ik al geprobeerd natuurlijk. Ik moet mijn achterwand dus reliefieren (dat woord bestaat echt niet) ook als ik tijdens het produceren geen last heb? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Niet nodig. Jou uitleg :okdan:

Maar dat mono had ik al geprobeerd natuurlijk. Ik moet mijn achterwand dus reliefieren (dat woord bestaat echt niet) ook als ik tijdens het produceren geen last heb? Dat is me nog niet helemaal duidelijk.

Als je geen last hebt van dips / pieken op de plaats waar je meestal zit (dit zou toch je sweetspot moeten zijn), dan moet je natuurlijk helemaal niets :).

Maar: beweeg eens met je hoofd klein beetje naar links en rechts, voor of achter. Kijk of de waarneming van frequenties niet te drastisch verandert. If not so, scheelt het je wat in de portemonnee. Kan je er niet mee leven: schuif eens met je speakers, luister opnieuw, of behandel je kamer akoestisch,....
Als je mix niet vertaalt naar andere systemen (en je 'kent' je monitors): idem.

Maar, je kan je afvragen: ken je je monitors als je kamer niet akoestisch 100% is. En hoe kan je 'of het vlak en neutraal klinkt' definiëren met variabelen als type van monitors, akoestiek, persoonlijke geluidsbeleving, ..

Dan kom je bij de kern van de zaak: het gaat er om, of je er mee overweg kunt, er langs door kan luisteren: net zoals je op jouw monitors moet kunnen mixen en weten hoe't zich vertaalt naar doorsnee P.A., auto, ... want er bestaat geen 'dé monitor'.

'Dé akoestiek' is ook een heel duur woord, letterlijk dan. Maar als je de beperkingen van je ruimte kent, kan je daar ook rekening mee houden in je mix. Net zoals wanneer je de beperkingen van je monitor kent.

Is dat zo'n beetje een antwoord op je vraag?

Back