Mac of PC?

chrisje

Soundfreak
Hey iedereen!

Wat gebruiken jullie om je opnames mee te maken? Pc of Mac?
Ik ben nl. van plan een nieuwe computer aan te schaffen en wou dus ff weten wat jullie ervaringen zijn.

Grtz,

Chris

ik voel hier een hele leuke mac/pc discussie aankomen, halverwege, of misschien heel snel gesmoord door een slotje, maar goed.
Wat ik hier over kwijt wil is dit, of je nou een goede pc koopt, of een mac, je kunt er allebei prima op recorden. Het hangt van je persoonlijke voorkeur en wensen af. Heb je spcifieke programmaatje die er alleen voor pc zijn en je niet wilt missen? Dan geen mac. Heb je ook een beetje genoeg van windoze en allerlei onlogische dingen die daarin zitten (nee ik heb nog nooit met XP gewerkt). Dan wel een mac. Tja verdiep je er es in, kijk wat je wilt en wat die dingen en kunnen, wat je er voor uit wilt geven en dergelijke.

Verder, ben ik in februari overgestapt op een mac, en bevalt prima, hoef nooit meer een windoze pc te zien :) maar ja. das persoonlijk natuurlijk.

als je kijkt wat je er bij een mac voor terug krijgt valt het best wel mee. Een volledig uitgebouwde pc met allemaal goede componenten is ook stervensduur. En laat je vooral niet leiden door de megahertzmanie maar kijk wat JIJ nodig hebt. Als je alleen wat eenvoudige recording nodig hebt, kun je misschien een 2ehands P3 of G3 scoren voor onder de 500 euro. Blijft er een hoop geld over voor een Creamwarekaartje of iets anders met een dikke dsp erop.

Tsja, het is er wel eens vaker langsgekomen. Wellicht wel interessant om die discussies even op te zoeken.

Uiteindelijk is er maar een die die keuze kan maken. Denk dat het aan te raden is om beide mogelijkheden eens grondiger te zien door er ook eens echt mee te werken. Zoek een winkel op of vraag aan vrienden of je zelf een keer met die dingen kan spelen.

Een volledig uitgebouwde pc met allemaal goede componenten is ook stervensduur.

Maar niet meer dan 5000 euro...

Tja, met dit soort antwoorden kun je deze discussie idd beter op slot gooien...

Voor recording heb je heden ten dage niks bijzonders nodig. Mac of PC, net wat je hebt staan.

Maar als je het opgenomen hebt, wat dan? Brand je het dan meteen op een CD'tje? Of ga je er nog allerlei bizarre dingen mee uithalen?

Tsja het argument dat een Mac duurder is zul je wel houden maar bij dit soort beslissingen gaat het toch niet om het geld. Je wilt iets hebben wat voor jouw lekker werkt en denk dat de meesten het er wel mee eens zijn dat als je iets koopt wat goedkoper is maar wat je k*t vind werken dat je toch maar beter even doorspaart of meer investeerd in iets wat je lekkerder vind werken. Dan heb je veel meer plezier waar je mee bezig bent en daar mag je best wel wat voor over hebben. En als je die goedkopere oplossing fijner vind heb je geluk, kun je een mooie synth extra kopen. ;)

Origineel geplaatst door bikkel
Voor recording heb je heden ten dage niks bijzonders nodig. Mac of PC, net wat je hebt staan.

Maar als je het opgenomen hebt, wat dan? Brand je het dan meteen op een CD'tje? Of ga je er nog allerlei bizarre dingen mee uithalen?

Precies, daar komt het op aan. Opname is niet belangrijk vwb mac of pc. Voor wat je daarna gaat doen is het wel belangrijk. Op de pc zijn veel prog's en softsynth's enzo, maar dat draait niet altijd stabiel/samen ; op de mac zul je daar denk ik minder last van hebben. Of je hebt veel keyboards die je midi aanstuurt, dan ben je dus meer met opname bezig en kan je net zo goed een pc halen. Ik heb mac altijd meer een multimedia-computer gevonden, op school kreeg ik altijd les op een mac als het om grafische/audiovisuele dingen ging.
moeilijk kiezen dus als je niet ongeveer weet wat je ermee gaat doen... :confused:

Ik zou trouwens wel eerst bij iemand een mac uitproberen en er niet zomaar een blind kopen. Sommige mensen worden nogal agressief als ze een uur achter een mac hebben gezeten. Het is gewoon net iets anders en dat moet je ook maar net goed liggen.

ik denk als je een goede multi track kaart koopt (lees een kaart met genoeg in en uit gangen) en een goede krachtige pc/mac (maakt echt niet uit welke je koopt voor jouw doel einde) dat je al heel ver komt.

kijk bijvoorbeeld eens naar de rme serie (hammerfalls)

ook kun je natuurlijk een dedicated multitracker kopen. wat minder mogelijk heden.

wat wil je eigenlijk gewoon een (stereo) spoor opnemen of heb je 24 kanalen nodig voor het urker mannekoor?

ik gebruik een mac en ik ben allergisch voor PC's, altijd al geweest.
Kan je hier niet beter een pol over houden?
ik ben wel benieuwd hoe de verhoudingen hier op het dsf liggen.
of is dat al eens gedaan?

Kijk maar naar de statistieken.

3% Mac, 0.5% alto en rest PC

Zegt genoeg qua gebruikers lijkt me.

Maar als je nu een Mac koopt dan zit je net in die overgangsfase van OS 9 naar OSX en dat lijkt me niet fijn. En je hebt ook niet zoveel keuze qua software, maar er is zat. Dat zijn toch serieuze verschillen lijkt me. Maar verder qua techniek ontloopt het niet zoveel. Mac heeft daarin wel een betere reputatie. Maar verreweg de grootste factor is de menselijke. Want jij bent degene die met je computer om gaat. :)

Origineel geplaatst door fuse
Kijk maar naar de statistieken.

3% Mac, 0.5% alto en rest PC

waar haal je dat zo snel vandaan?

tja dat is met welke prog je deze site bekijkt dat zegt niets voor welk systeem er gebruik gemaakt wordt voor muziek.

ik betreed het wereld weide web ook met een ander systeem. mijn audio/muziek pc en mac staan los vande grote boze buiten wereld. (alhoewel ze wel in een netwerkje hangen)

Back