Reparatie XP50

BWeber

Nieuwkomer
Wie kan mij helpen aan een adres in de buurt van Gouda waar ik mijn XP50 kan laten repareren.
Er was een stoel omgevallen en op de draaiknop (voor het zoeken van geluiden) terecht gekomen. Deze doet het nu niet meer.
Alvast bedankt,
Bart:halleluja

Kan je de XP50 gewoon open schroeven zonder ?

Kan je de XP50 gewoon open schroeven zonder ?

De potmeter is inderdaad kapot. Het staafje waar de knop op zit is los en deze duw ik nu naar binnen (het ratelen hoor ik niet meer).

De potmeter is inderdaad kapot. Het staafje waar de knop op zit is los en deze duw ik nu naar binnen (het ratelen hoor ik niet meer).

Als je geen twee linkse handen hebt kun je hem gewoon
openmaken :)
gewoon alles rustig openmaken, als het goed is dan
kun je de draaiknop eraf halen die zit met een boutje aan
de voorkant vast , nu weet ik niet of het een los onderdeel
is of dat hij op een print zit.

denk dat door de klap het schijfje kapot is gegaan die de stappen telt , deze
is vrij gevoelig .

Bedankt, ik ga het gewoon proberen. Waar kan je die specifieke potmeters of onderdelen kopen?

De potmeter blijkt kapot. Deze zit opeen klein printplaatje.
Kan ik deze ergens bestellen?

Ik twijfel aan niemands kennis en handigheid maar bezint eer je begint.
Regelmatig ontvang ik apparaten die reeds door iemand zelf, een "handige" kennis of buurman zijn geprobeert te herstellen. Vaak kan ik daarna niet veel meer betekenen voor iemand omdat een apparaat dan te ver heen is geraakt.
Er kan veel stuk in een synth.
Vraag jezelf even af of je ook aan je auto of plasmascherm zou gaan knutselen als iemand tegen je zegt dat je het zelf wel kunt.

Ik zou het overlaten aan mensen met ervaring.

Dat is duidelijk. Ik heb de synt voorzichtig geopend en de electronica niet aangeraakt. Dit defect lijkt me eenvoudig te repareren, of niet ?

Waarom zou je een potmeter niet zelf kunen vervangen ?

Natuurlijk kun je hem ter reparatie brengen maar soms zijn
de kosten zo overdreven hoog voor een klein onderdeel
te vervangen , en het is wel duidelijk wat hier defect is.

En tevens is het wel handig als je weet hoe iets in elkaar
zit .

Vraag jezelf even af of je ook aan je auto of plasmascherm zou gaan knutselen als iemand tegen je zegt dat je het zelf wel kunt.

Ik zou het overlaten aan mensen met ervaring.

Kut hè, als mensen je iets voorbij komen brengen op de zaak dat ze zelf volledig! uit elkaar gehaald hebben en vervolgens niet meer weten wat ze dan ermee moeten. "ja maar zo stond het in echt in de vraagbaak hoor, het zag er zo makkelijk uit meneer....." :dubbel:

Goed je moet enigszins een beetje technisch inzicht hebben :)

En als je bang bent dat je niet weet hoe iets in elkaar
moet dan maak je foto's ervan :engel:

Geloof me, in die 10 jaar dat ik gewerkt heb als auto monteur heb je z'n beetje alles wel gezien en meegemaakt; óók de mensen die foto's, schetsen, systeempjes met plakbandjes etc gemaakt hadden :P

Ik ga in ieder geval met mijn spullen naar een erkend dealer/reparateur als er wat mis is.

Dus voor een band of een ruitenwisser ga je ook naar een
monteur :D

En het gaat hier om een eenvoudige vervanging van een potmeter
dat is niet wereldschokend.

Waarom zou je een potmeter niet zelf kunen vervangen ?

Natuurlijk kun je hem ter reparatie brengen maar soms zijn
de kosten zo overdreven hoog voor een klein onderdeel
te vervangen , en het is wel duidelijk wat hier defect is.

En tevens is het wel handig als je weet hoe iets in elkaar
zit .

Je hebt helemaal gelijk maar heeft iedereen bijvoorbeeld een simpel ding als een soldeerbout die op temperatuur blijft zonder printplaten op te stoken.
Ik heb vorige maand net een soldeerstation gekocht waarmee ik de kleinste onderdelen zelfs nog kan los/vast-solderen. Prijs,...4500 Euro.
Meetapparatuur ,....een halve Euro-ton. Tja, natuurlijk wordt een klein deel daarvan doorberekend aan de klant.
Maar dit soort apparatuur en een hele hoop ervaring zorgen er wel voor dat je je weet te kwalificeren.
Soms is een op het eerste gezicht simpele ingreep niet eenvoudig op te lossen.
Neem als voorbeeld het vervangen van een schakelaartje in bijv. een Korg 01W. Dat is nou niet bepaald een pretje. De Synth moet echt helemaal uitelkaar worden gehaald. Alles moet eruit. Maar het is wel gewoon een schakelaartje van 10 cent dat defect is.
Als je dan geen ervaring hebt kun je van alles om zeep helpen en dat vind ik zonde.
En natuurlijk,...om een band te laten vervangen ga ik naar de garage.
Ik kan dat niet zelf. Als het me al zou lukken dan heb ik geen apparatuur om dat wiel te balanceren.
En natuurlijk,...mocht er iets gaan mankeren aan mijn plasmascherm dan geef ik die in handen van iemand die er ervaring mee heeft en beschikt over de juiste documentatie en meetapparatuur.

Goed, fijnsolderen dat laat ik ook aan een Pro over daar heb je gelijk in,
echter kunnen sommige dingen met een huis tuin en keuken soldeerbout gedaan
worden, soms is het ook niet nodig om te solderen en zit het met stekkertjes
vast en kun je het onderdeel plus print vervangen.
Het meeste werk zit erin om erbij te komen want de onderdelen zijn meestal
ziet erg prijzig.
Verder geef ik alleen advies wat de mogelijkheden zijn om dit
zelf te doen en het is aan BWeber of die dit wil gebruiken of niet.

En ja de Korg 01/W is een onding als je bij knopjes wilt komen,
en dan had ik ook niet direct gezegd om het zelf te doen
heb zelf een Roland XP-80 gehad en deze was vrij toegankelijk en
de XP-50 is dit als ik me niet vergis ook.

Back