Latency tussen Audio en Midi in Cubase

AudiotiC

Ingeburgerd
Hoi,

Ik zal eerst in het kort uitleggen hoe ik werk. Ik heb een aantal hardware synthesizers die ik heb aangesloten via mijn Tascam DM4800 firewire aansluiting. In Cubase heb ik audio tracks aangemaakt voor de firewire kanalen. Dit alles wordt uiteindelijk weer gerout naar de stereo out op de tascam. Werkt perfect op een ding na.

Indien ik een virtual instrument via midi aan mijn mix toevoeg heb ik last van latency. Ik heb ergens gelezen dat Cubase de latency van je audiokaart (bij mij dus de firewire kaart) compenseert. Dit is bij mij niet het geval. Indien ik de latency van mijn geluidskaart aanpas merk ik dat het verschil groter of kleiner wordt.

Heeft iemand enig idee hoe ik de latency tussen mijn geluidskaart en virutal instruments gelijk krijg. Hulp wordt zeer gewaardeerd.

Groet,

Johan

Je hebt niet gezegd of je de Cubase handleiding hierover hebt geraadpleegd. Of is het daar niet duidelijk uitgelegd?

Uiteraard heb ik de handleiding gelezen.

Er staat heel veel in over latency. Maar ik kan daar de oplossing niet in vinden. Voor zover het me duidelijk is zou de latency van mijn soundcard (tascam 4800) automatisch gecompenseerd worden.

Volgens mij zou iedereen die een geluidskaart heeft met een latency van meer dan 12 ms met externe ingangen en gebruik maken van virtual instruments hier last van moeten hebben. Of ik moet een instelling gemist hebben.

Heb je Cubase 4?

Ik heb mijn hardware midi tracks handmatig ongeveer 25-30 ms eerder getimed (met de slider bovenin de track properties, bij het volume en de panning) dan de rest. Werkt prima. :dj:

Alan, bedankt voor je reactie!!!

Dit werkt inderdaad. Als ik de input en output latency van mijn 'geluidskaart' op tel en dat vervolgens bij de midi track afhaal loopt het synchroom. Ik had eigenlijk verwacht dat Cubase dit zelf zou corrigeren gezien hij weet hoeveel latency de geluidskaart heeft.

Ik heb mijn hardware midi tracks handmatig ongeveer 25-30 ms eerder getimed (met de slider bovenin de track properties, bij het volume en de panning) dan de rest. Werkt prima. :dj:

Zo doe ik het ook al jaren en werkt idd. prima.

Vaak is het handig om ook even te vermelden welke versie je gebruikt en welke geluidskaart.
Alles leuk en wel om dingen handmatig aan te passen, maar uiteindelijk moet het gewoon werken. Zoals het bij mij wel het geval is. Niks verschuiven met miliseconden en al die andere onzin. Cubase heeft gewoon delaycompensation alleen moet je wel alles goed instellen!

Uiteindelijk wil je gewoon lekker muziek maken en niet bezig zijn met allerlei instellingen. Niet iedereen heeft zin, tijd en aanleg om dat soort zaken (in een toch al vrij uitgebreid softwarepakket) uit te zoeken.

Topicstarter gaf zelf al aan dat die onzin met verschuiven van milliseconden (voor hem) perfect werkt. Als hij hier genoegen mee neemt kan hij lekker aan de slag met muziek maken :eureka:

Uiteindelijk wil je gewoon lekker muziek maken en niet bezig zijn met allerlei instellingen. Niet iedereen heeft zin, tijd en aanleg om dat soort zaken (in een toch al vrij uitgebreid softwarepakket) uit te zoeken.

Topicstarter gaf zelf al aan dat die onzin met verschuiven van milliseconden (voor hem) perfect werkt. Als hij hier genoegen mee neemt kan hij lekker aan de slag met muziek maken :eureka:

Dan had hij ook niet hier hoeven posten! :bekdicht:
Soms moet je net ff een stapje meer doen om lekker muziek te kunnen maken en zeker als je met een pakket van ca 800 euro werkt moet je toch wel een beetje weten wat je doet anders had je net zo goed Magix Musicmaker kunnen kopen :P

Ik probeer te helpen Alan en niet de wijze man uit te hangen. Zo jammer weer dit.

Wat is er dan (weer?) jammer? :confused:

Jij begint zelf met termen als 'onzin' te slingeren. Een wellicht eenvoudig, maar serieus bedoeld antwoord schilder je af als onzin. Er zijn soms meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem, dat is nou net het fijne aan zo'n forum als dit.

Oh ja, ik probeer ook alleen maar te helpen :slotje:

Jammer dat er ook betere methoden zijn om dit te regelen dmv eenmalig instellen. M'goed, de beste methode is degene die werkt.

Jij begint zelf met termen als 'onzin' te slingeren. Een wellicht eenvoudig, maar serieus bedoeld antwoord schilder je af als onzin. Er zijn soms meerdere oplossingen voor hetzelfde probleem, dat is nou net het fijne aan zo'n forum als dit.

Lees eerst mijn commentaar voordat je met dingen gaat smijten die niet in de context staan zoals jij ze graag wilt zien. Lekker kinderachtig met een vingertje wijzen....jij begint met termen als onzin te slingeren :r
Het probleem is niet verholpen maar er is een workaround bedacht...joepie!!!

Omdat iemand een oplossing heeft is het klaar??? Niet dus.
Er zijn meerdere wegen die naar latencyRome leiden!

Lees eerst mijn commentaar voordat je met dingen gaat smijten die niet in de context staan zoals jij ze graag wilt zien. Lekker kinderachtig met een vingertje wijzen....jij begint met termen als onzin te slingeren :r
Het probleem is niet verholpen maar er is een workaround bedacht...joepie!!!

Omdat iemand een oplossing heeft is het klaar??? Niet dus.
Er zijn meerdere wegen die naar latencyRome leiden!

hahaha! :dubbel: I rest my case.

hahaha! :dubbel: I rest my case.

Lijkt me het beste want dit gaat je kleuterpetje weer ver te boven. lekker constructief bezig ventje :bekdicht::r

*Kijkt eens naar buiten*

Gek, je zou niet zeggen dat het handtasjes weer was. :D

Lijkt me het beste want dit gaat je kleuterpetje weer ver te boven. lekker constructief bezig ventje :bekdicht::r

Grappig, als je de hele thread van begin af leest, kom jij wel erg op je worstje getrapt over JimmySX. Ik zou niet meer reageren als ik jouw was, want je maakt jezelf belachelijker met iedere nieuwe post... :doei:

Ik lig hier helemaal in een deuk van je *D:halleluja:biertje:

nu weer ontopic:

ik vind ook dat uiteindelijk de beste methode diegene is waar je het prettigst mee werkt.

Grappig, als je de hele thread van begin af leest, kom jij wel erg op je worstje getrapt over JimmySX. Ik zou niet meer reageren als ik jouw was, want je maakt jezelf belachelijker met iedere nieuwe post... :doei:

Ik lig hier helemaal in een deuk van je *D:halleluja:biertje:

nu weer ontopic:

ik vind ook dat uiteindelijk de beste methode diegene is waar je het prettigst mee werkt.

Kleuterschool = leren lezen ventje!
Ik ben blij dat je me vermakelijk vindt, dan snap je tenminste iets van wat ik bedoel :stupid

Wat een gezeur allemaal.

Ik ben blij dat er mensen zijn zoals Alan die gewoon met oplossingen komen i.p.v. vragen of ik de handleiding wel goed gelezen heb. Alan, nogmaals bedankt.

Back