Latency tussen Audio en Midi in Cubase

Bij deze JimmySX...

Cubase 4.1.0 Build 726
Geluidskaart Tascam DM4800 via firewire Firmware 1.02 (zie origineel bericht)

Ik ben nu toch wel heel erg benieuwd naar jouw oplossing.

Tip voor mensen die "latency" problemen hebben met midi ipv VST's, dwz dat de noten op een andere plek verschijnen dan waar je ze verwacht tijdens het opnemen: vink "Use system timestamp" eens aan in de midi instellingen van cubase. Voorkomt een hoop narigheid.

Voor wat betreft latency op VSTs: zorg er altijd voor dat je de laatste, stabiele en indien mogelijk speciaal voor ASIO ontwikkelde drivers van je geluidskaart gebruikt. Ik heb zelf een Audiophile 24/96 die ronduit !*!^#! presteert met de standaard ASIO instellingen, maar zodra ik de "Maudio Audiophile ASIO" driver selecteer gaat het allemaal ineens een stuk beter :-)

Tip voor mensen die "latency" problemen hebben met midi ipv VST's, dwz dat de noten op een andere plek verschijnen dan waar je ze verwacht tijdens het opnemen: vink "Use system timestamp" eens aan in de midi instellingen van cubase. Voorkomt een hoop narigheid.

Je bent me net voor! De instellingen hiervoor vind je bij Device Setup. Bij alle midivenster moet je de vinkjes aanzetten.
Oh en bij sommige midikasten wordt geadviseerd om de gemuleerde midipoorten te gebruiken!

Voor je geluidskaart moet je gewoon de laatste ASIO drivers hebben. Bij het opnemen en inspelen moet je ervoor zorgen dat je latency zo laag mogelijk staat. Dit doe je in de controlpanel van je geluidskaart. Tijdens het mixen kan deze eventueel weer omhoog als je computer het niet trekt que cpu.

Die instelling had ik reeds geprobeerd maar loste het probleem niet op. Met mijn midi timing is op zich niets mis mee. Alle hardware synths lopen perfect synchroom. Ik doe verder ook geen recording in Cubase.

Het probleem was alleen met mijn software synths die niet via de tascam lopen. Deze werden sneller werden afgespeeld dan de rest.

Vroeger had ik nergens last van omdat ik toen gebruik maakte van een RME geluidskaart met zeer lage latency 3ms. Nu heb ik de tascam die stabiel is op 51 ms (33 output latency en 18 input latency). Die latency op zich vind ik helemaal niet erg omdat ik toch niet live speel of binnen Cubase iets opneem.

Echter, een virtual instrument had die latency niet waardoor die niet meer gelijk liep. Ik had eigenlijk verwacht dat Cubase dit automatisch zou corrigeren. Maar gelukkig kan ik het nu handmatig corrigeren.

Ik ben blij dat er mensen zijn zoals Alan die gewoon met oplossingen komen i.p.v. vragen of ik de handleiding wel goed gelezen heb. Alan, nogmaals bedankt.

Kijk eens op pag. 24 (External instruments):maffia:

External instruments had ik al geprobeerd. Als je de handleiding leest lijkt dit inderdaad de oplossing. Echter, nog steeds hetzelfde latency verschil. Ook de delay instelling bij een external instrument handmatig aanpassen heeft geen resultaat. In de handleiding staat ook dat je geen rekening hoeft te houden met de delay van je geluidskaart omdat deze automatisch wordt gecompenseerd. Maar helaas...

@Tarabass. Ik had de juiste asio-driver al geselecteerd. Die driver heeft gewoon 51 ms latency. Maar dan heb je wel 32 kanalen input/output.

In je plug-in manager kun je eventueel zelf bepalen welke plug-ins wel of niet delay compensation krijgen...misschien kan dat wat oplossen...

En hoe zit het met de direct monitoring instellingen van de ASIO drivert?

Trouwens. Je kan wel opmerken dat je het niet handig vind dat je verteld wordt dat je de handleiding moet lezen. Maar kunnen wij ruiken of je dat gedaan hebt en wat je al geprobeert hebt?
Dan ga ik altijd gewoon het rijtje met vragen af totdat de vragen op zijn.

Trouwens. Je kan wel opmerken dat je het niet handig vind dat je verteld wordt dat je de handleiding moet lezen. Maar kunnen wij ruiken of je dat gedaan hebt en wat je al geprobeert hebt?
Dan ga ik altijd gewoon het rijtje met vragen af totdat de vragen op zijn.

Is allemaal goed Fuse. Jij bent goed bezig...

Direct monitoring kun je bij trouwens bij mijn driver alleen maar aan of uit zetten. Helaas geen effect op latency

@dione: waar kun je de patch-manager vinden. Ik ken alleen plug in-information maar dat is alleen ter informatie.

Dankzij de midi instelling van Alan kan ik nu ook gebruik maken van mijn Virus TI software. Wel grappig als ik de USB uitgangen gebruik hoef ik geen vertraging in te stellen. Als ik de externe uitgangen gebruik moet ik alleen de output latency van mijn 'geluidskaart' compenseren om het allemaal synchroom te laten lopen. Technisch kan ik het niet verklaren maar zolang het werkt...:okdan:

@dione: waar kun je de patch-manager vinden. Ik ken alleen plug in-information maar dat is alleen ter informatie.

Verrek,dat hebben ze veranderd...voorheen kon je daar delay compensation aan of uitvinken.....

Als je een extern instrument aanmaakt kun je de input(s) kiezen, delay, gain en midi device. Dat midi device hang je aan je midi output poort en kanaal(en).
Kies dan een extern instrument in je VST lijst.
Default wordt daar een midi kanaal bij aangemaakt (kan je uitzetten).
En als het goed is de midi output van dat midi spoor staat meteen goed.
Anders dan de midi device selecteren die je hebt gelinkt aan je externe instrument.

Dus direct via midi aansturen werkt niet, via midi device aansturen dus wel. Daar wordt het gefrobeld met die delay zodat het wel strak loopt.

En als het dan nog niet werkt dan ligt het aan je ASIO want hier werkt het met exact dezelfde Cubase versie dus wel (en latency staat nu ook op 12ms).
En ja dit staat ook in de manual. Beetje kort da wel.

Als je een extern instrument aanmaakt kun je de input(s) kiezen, delay, gain en midi device. Dat midi device hang je aan je midi output poort en kanaal(en).
Kies dan een extern instrument in je VST lijst.
Default wordt daar een midi kanaal bij aangemaakt (kan je uitzetten).
En als het goed is de midi output van dat midi spoor staat meteen goed.
Anders dan de midi device selecteren die je hebt gelinkt aan je externe instrument.

Dus direct via midi aansturen werkt niet, via midi device aansturen dus wel. Daar wordt het gefrobeld met die delay zodat het wel strak loopt.

En als het dan nog niet werkt dan ligt het aan je ASIO want hier werkt het met exact dezelfde Cubase versie dus wel (en latency staat nu ook op 12ms).
En ja dit staat ook in de manual. Beetje kort da wel.

Dan zal het toch wel aan mijn ASIO liggen want ook zo heb ik nog steeds hetzelfde verschil tussen midi en virtual instruments. Namelijk de latency van mijn geluidskaart.

Ik heb hier soortgelijke problemen, maar dan dus met negatieve latency. Zowel audio als midi te vroeg. En dat dus op een nieuw (geen lullig) systeem, alle software legaal, alle drivers up-to-date.
Heb ook alle instellingen 10x gecheckt en getest, handleidingen gelezen, FAQ`s en fora afgezocht...
Kom veel oplossingen tegen, maar in mijn geval werken ze niet!

Of ik nou een Midex8, Novation Remote of VirusTi als midi-bron gebruik, resultaat is altijd hetzelfde: midi te vroeg.
Voor audio geldt exact hetzelfde.

Ik verdenk mijn RME kaart....

Goed, ik kan er wel 'omheen werken', maar dat kost onnodig veel tijd en inspanning.

Heb zelf ook RME en midex en ik heb die shit niet. Dus zal het wel software zijn. Of toch een 'wrong user behind keyboard error'.
Heb hem trouwens op 1.5 ms staan dus merk je latencies niet zo snel.

Ik heb hier soortgelijke problemen, maar dan dus met negatieve latency. Zowel audio als midi te vroeg. En dat dus op een nieuw (geen lullig) systeem, alle software legaal, alle drivers up-to-date.
Heb ook alle instellingen 10x gecheckt en getest, handleidingen gelezen, FAQ`s en fora afgezocht...

Of ik nou een Midex8, Novation Remote of VirusTi als midi-bron gebruik, resultaat is altijd hetzelfde: midi te vroeg.

Goed, ik kan er wel 'omheen werken', maar dat kost onnodig veel tijd en inspanning.

Voor je Midi is het 't beste om de System Timestamp te gebruiken en de geemuleerde poorten van je Midex. Wat audio betreft, heb je niet gewoon een vroege timing??:D:D:D
Nee hoor geintje, heb je de laatste drivers van RME? En wat voor RME heb je?
Heb zelf een FireFace en ik heb de latency meestal op 128 staan. Ik heb een Motif7 als external instrument met 0 vertraging.
Heb je de audio uit sync ook als je bv iets inzingt?

Als alles te vroeg komt,komt het samen toch allemaal tegelijk ? :D

Maar serieus : "System timestamp" aanvinken...als je meerdere midi's hebt allemaal aanvinken,of combinaties proberen als er nog probleempjes zijn...

Andere optie is om je latency aan te passen,komt alles nog te vroeg als je een hogere of lagere latency waarde instelt ? En dan wel ff Cubase opnieuw opstarten natuurlijk...

Nog iets,die fout wordt heel vaak gemaakt las ik : als je RME drivers update,moet je dat doen via je 'apparaatbeheer'...dan je RME bak vinden in de lijst en kiezen voor 'apparaatstuurprogramma bijwerken'...enz....als je het anders doet heb je grote kans dat je nog gewoon met je oude drivers werkt...

Back