mac of pc welke keuze

matrixxx

Ouwe rot
mensen ik sta op het punt om een nieuwe computer te kopen

maar ik zal een keuze moeten maken tussen een mac of een pc (en op korte terijn)

de programma's die ik er op ga draaien zijn logic en recycle en voor de rest niets bijzonders
en de hardware is een AMT8 met een audiowerk 8 kaart

er moet een scsi kaart in zitten voor mijn sampler

help me met me keuze en vertel waarom jij voor de mac of pc zou kiezen
ik heb het wel over snelle systemen en geld speelt even geen rol

vertel

aaaaaaarrrrgghhhh! [LOL] :D :D niet weer een PC of MAC discussie ...er zijn er al wat op het forum dacht ik.

Het ligt aan je persoonlijke voorkeur. Tenslotte komen geluiden komen uit je speakers en niet uit PC of MAC. ,! :D :D

Daar kan ik heel kort over zijn:

Daar kan ik heel kort over zijn:

MAC

tenzij je op termijn van logic afwilt!

mijn volgende wordt waarschijnlijk ook een mac (even vooruit kijkend) je hoeft er geen monitor bij te kopen, is tegenwoordig allemaal dvi en er zijn converters beschikbaar..

dus..... MAC

Ok geld speelt geen rol:

Dual 1,25 GHz G4 powermac
1gigabyte ram
ATI Radeon 9700 (zodat je videoperformance geen issue is, en alles netjes door de kaart gedaan wordt)
2 studiodisplays TFT 1x24 en iets kleiners, of 2x24
180GB ide schijf 7200 toeren 8mb cache. Lieft met vloeistof lagers (stiller)
Scsi kaartje erin gooien, los kopen... kan gewoon.
Onstream ADR2 rack backup module van 240 GB (wel duur, maar je kan je hele systeem erop kwijt)

Waarom: Dual omdat je daar voordeel van heb, duidelijk..... multithreaded application
MAC, omdat je denk ik logic wilt blijven gebruiken. en dat wordt in de toekomst toch lastiger, doorgaans zal je computer een jaar of 2(?) meegaan. Over twee jaar zal je met een pc flink balen met logic 5.8
Nadeel: VSTi support is er niet meer. Wel audiounits (efficienter, maar hoe zullen die ondersteund gaan worden)
Als je over wilt stappen op Cubase/Nuendo.. dan zou ik toch voor een pc gaan.

1 dingetje: Is je AMT8 wel usb? zo nee, dan zal je een nieuwe moeten kopen, de serieeele poort is niet meer aanwezig op nieuwe macs.

groet,
Cor.

ik zou gewoon kijken wat je nu hebt ,heb je pc hou dat dan, hoef je je niet helmaal te gaan verdiepen in een nieuw platform. tja en idd als je logic wilt houden in de toekomst. kom je toch waarschijnlijk op de mac uit

bij mij weten zijn alle amt's usb. de unitor heeft wel een usb-loze versie

Mac!!!
Kunnen we software uitwisselen!:D :D :D

Tis maar wat je wilt, ik werk op mijn bedrijf met een
quicksilver (grafische en audio software) en moet je
zeggen dat het wel een verdomde stabiele computer is.

En IBM heeft een nieuwe processor aangekondigd
die veelbelvend is (oke eerst zien dan geloven).

En daarom staan er bij mij thuis dus ook 2 van deze
jongens.:halleluja :halleluja :halleluja

ik moet wat er ook gebeurd een nieuwe computer hebben omdat ik nu een veelste trage computer heb om met muziek te gaan werken
vandaar dat ik jullie mening wil weten

het gaat mij erom dat ik een computer heb die het gewoon goed doet en is het nou een pc of een mac dat maakt me niet echt veel uit
de computer word ook alleen voor muziek gebruikt en voor niets anders

de bedoeling is dat ik er logic op ga draaien en recycle en misschien in de toekomst wat meer muziek programma's
daarop aangesloten een AMT8 (zit usb op) een scsi kaart voor de sampler en een audiokaart en 2 monitors

de keuze is echt moeilijk

de keuze is echt moeilijk

dat valt imho wel mee. apple heeft namelijk emagic opgekocht en op korte termijn wordt er helemaal niks meer gedaan aan logic op de pc. dus als je logic wilt, koop een mac. :) en anders, als je het geld ervoor over hebt, koop sowieso een mac. :D

PC

PC

hoi,

Als je in aanmerking wilt komen voor ondersteuning en updates voor Logic dan kom je niet om de MAC heen,

Maar waarom schakel je niet over op een PC met Windows XP en Cubase SL ? Desnoods met CubaseVST32 5.2 public beta 1 ernaast, werkt in combinatie met een draadloze optische muis en draadloos toetsenbord en een goede monitor erg lekker, comfortabel en stabiel.

groetjes, Ron.

gewoon lekker aan de appel .... die zijn altijd tevree ;) Kan je van pc gebruikers weer niet altijd zeggen.

Wat je ook kan doen is een wat oudere mac kopen en die upgraden met een sonnet cressendo kaart.

Zo maak je van een 'oude' G3 zo een G4 .... is wel weer een stukkie goedkoper.

Heb naast mijn G-3 een "oude"PPC9500.
Heb een G-3 450 MHZ kaartje erin gestopt
500intern geheugen, en je hebt een zeldzaam
stabiele computer.

op die 9500 zit standaard SCSI, scheelt je weer een kaartje.
Trouwens de 9500/9600 heeft 6!PCI sloten
en 12! geheugen banken.......

Computer was een afdankertje van mijn werk,
processor was 75Euro en Extra geheugen was
ook 75euro, goedkoper kan niet.

Trouwens zo'n 9500 of 9600 blijft een perfect
werkpaard voor audio, verbind hem met een
cross-cable met een G-3 of G-4 en je hebt een
pefecte set-up!

Op mijn G-3 draai ik Logic en op de 9500
doe ik al het edit werk met MESA voor de S-3000XL
en Peak.:okdan:

HELEMAAL MEE EENS!!!!!!!!

Ik wil wel even waarschuwen met upgrade kaarten. Als je (nu of in de toekomst) os x wilt gebruiken (en dat moment komt er, os 9 is uitontwikkeld) dan heb je met een niet-G3 powermac een probleempje, die ondersteunt apple namelijk niet met os x, ook niet als je er een upgrade kaart in stopt. Het kan wel, er zijn omwegen voor (vraag me niet welke) maar ik wil alleem maar zeggen dat je daar wel rekening mee moet houden.

Verder kan ik een mac van harte aanbevelen, zeker als je logic wilt gebruiken idd, en die audiounits komen er wel, het schijnt echt heel erg simpel te zijn om vsti's naar AU te converteren voor progrrammeurs, het heeft alleen nog even tijd nodig.

Met de eisen die jij noemt ben ik wel bang dat je voorlopig nog even in os 9 aan de slag moet, aangezien die audiowerk kaart en recycle nog niet voor os x geschikt zijn.
Logic is er al voor os x en die amt wordt gewoon ondersteunt.

Veel succes met je keuze, als er vragen zijn dan hoor ik dat wel ;)

Tsja, de gemiddelde appelaar neemt z'n mac nog liever mee het graf in dat hij met een PC moet gaan werken. Maar al die sentimenten lijken mij niet echt een geldig argument voor die keuze.

De gigantische naaiaktie van Emagic met Logic voor PC daargelaten wat zijn nou de echte praktische verschillen?

Dat een Mac stabieler zou zijn dan een PC is dus ook klinkklare onzin tegenwoordig, het wordt maar al te graag door Mac gebruikers aangehaald omdat ze met lede ogen aan moeten zien dat de PC tegenwoordig veel sneller zijn en er gigantisch meer software (meer keuze en meer concurrentie en dus scherpere prijzen). Een PC gebruiker zit niet te klooien met z'n extensies en vrij geheugen, die boot XP en werkt met cubase dat dagen aan een stuk stabiel is en kan ondertussen nog een DivX kijken ook nog.

En de prijs, tsja Apple is duurder mede omdat je bij de aanschaf van zo'n ding al een rits software krijgt. (heb je dat uberhaupt allemaal nodig?) en voor OS updates moet je ook al betalen tegenwoordig, wat ik dan weer schandalig vind.
En uitbreiding daarvan is altijd net zo duur of duurder dan PC's.

Die IBM superchip duur ook minstens nog wel een jaar dat hij klaar is om in een Apple geplakt te worden. Dus staar je daar niet zo blind op zou ik zeggen. Tegen die tijd is de 64 bits AMD/Intel al een beetje gesetteled in de markt en ga je modellen krijgen die dan 2x zo snel zijn als die IBM superchip en nog goedkoper ook nog. (dan is de XP ook een budget processor geworden)

En ja PC's zijn ook gigantische krengen. Als je Windows installeert weet je dat je systeem overlevert aan een OS dat heel grillig kan zijn. En instellingen die voor gebruikers verborgen worden en je eerst een zoektocht moet gaan doen je systeem te tweaken om dat de standaard instellingen voor randdebielen zijn en het systeem echt gevaarlijk kunnen maken. Maar IMO zijn Atari's ook niet heilig want bij afsluiten van Cubase hielp resetten ook alleen maar of hij crashde gewoon zelf.

Nee, vind dat de Apple's veels te rooskleurig beschreven worden. Ja het zijn fijne dingen om mee te werken en ja je kunt er leuke dingen mee doen, maar al die negatieve dingen worden maar wat graag verzwegen als beginnend applelaar zul je daar nou juist lelijk aan stoten.
Bijv. geef jij heel veel geld uit aan een 2e hands mac uit om erachter te komen dat je te weinig geheugen hebt en dat moet bestellen. Kun je mooi een poos daarop wachten en komt er van muziek maken helemaal niets terrecht. En schrik je even lam hoe duur dat geheugen was. Had je net zo goed een nieuwe kunnen kopen bijna.

En voor Zoe lijkt me maar 1 keuze over te blijven als hij aangeeft Logic te willen gebruiken.
Voor 1000 a 1500€ scoor je een 2e hands G4. Dat lijkt me de meest logische keuze voor jouw.

tja, je kan ergens mee omgaan of niet.. vrouwen kunnen toch ook geen auto rijden?

edit; fuse weet het weer schitterend te vertellen.. :okdan:

kanttekening

kanttekening

Origineel geplaatst door fuse
Tsja, de gemiddelde appelaar neemt z'n mac nog liever mee het graf in dat hij met een PC moet gaan werken.

Die IBM superchip duur ook minstens nog wel een jaar dat hij klaar is om in een Apple geplakt te worden. Dus staar je daar niet zo blind op zou ik zeggen. Tegen die tijd is de 64 bits AMD/Intel al een beetje gesetteled in de markt en ga je modellen krijgen die dan 2x zo snel zijn als die IBM superchip en nog goedkoper ook nog. (dan is de XP ook een budget processor geworden)

En ja PC's zijn ook gigantische krengen.

Nee, vind dat de Apple's veels te rooskleurig beschreven worden.
Bijv. geef jij heel veel geld uit aan een 2e hands mac uit om erachter te komen dat je te weinig geheugen hebt en dat moet bestellen. Kun je mooi een poos daarop wachten en komt er van muziek maken helemaal niets terrecht. En schrik je even lam hoe duur dat geheugen was. Had je net zo goed een nieuwe kunnen kopen bijna.

Sentimenten zijn zeker geen goede basis voor een keuze, ik ben verfent PC'er, maar als ik objectief kijk, lijkt een mac mij stukken fijner werken. Minder poespas in je os, weinig gedoe met drivers (ik gebruik nog steeds gewoon extensies op de pc)

IBM Superchip, over 1 jaar is de Clawhammer er van amd, ook 64 bits en idd twee keer sneller. wachten is nooit een logische keuze in de computerwereld. Deze is hiervoor te veranderlijk.

Geheugen: Apple, gebruikt tegenwoordig standaard DDR/SDR geheugen, dat je gewoon bij een computerboer kan kopen, is niet zo duur meer. Ook kunnen er doodnormale hardeschijven in. Daar schrik je niet zo van. Of je moet natuurlijk een rete oude mac kopen.

[edit] ik is lui [/edit]

Laatst gewijzigd:
[offtopic]

Misschien niet zo handig om hele posts te gaan quote. Zeker als het zo'n lange lap text is.

[/offtopic]

Overstappen kan ook niet zonder een gigantische aderlating. Want een crossgrade voor alle software zit er niet in. En sommige software is er helemaal niet voor dat andere platform.

Zelf zou ik best een (goedkope) Mac erbij willen hebben, al was het alleen voor Max DSP en die programma's van Steim enzo. Maar of ik daar 1000€ voor over heb?

Back