Hulp nodig......Storing/Aarde problemen.

C-Code

Addicted to Breaks
Beste synthforummers;

Ik zit met een aantal vragen die ontstaan zijn door problemen.
Ik zou graag jullie advies daarover in willen winnen.

Ik heb sinds tijden al een enorm probleem in de bekabeling van mijn apparatuur.
Op dit moment heb ik zodra ik de computer niet aan heb staan, een acceptabele ruis die ik hoor bij hoog volume.
Maar op het moment dat ik mijn PC aan zet, heb ik enorm veel last van allerlei vreemde geluiden die ik niet thuis kan brengen. En dit geluid komt niet via mijn geluidskaart, want als ik de plug uit de geluidskaart haal hoor ik het nog steeds. Ik heb in de gaten dat het via mijn sampler op het mengpaneel uitkomt. Ik hoor zelfs gekraak als ik de muis op en neer beweeg. De enige connectie met mijn sampler is in principe de scsi kabel.....maar ook als ik die eruit haal heb ik de problemen nog steeds.

Zou het kunnen dat het een aarde probleem is ?
Zou het kunnen dat het te maken heeft met slechte kabels tussen mijn sampler en het mengpaneel ?

Ik weet het niet meer.......hellup !!!!:confused:

klinkt als een aarde probleem idd

klinkt als een aarde probleem idd

of misschien polariteit, je hebt voor vrij weinig geld bij een betere audio of elektro zaak een polariteits checker voor niet al te veel. daar kan je het mee proberen:

Kijk ook even of je NAD versterker ;) een ground lift switch heeft ;)

probeer beide standen als die het heeft.

Lijkt mij ook een "aarde"probleem. Zorg iig dat je mixer geaard is en je computer ook (je hebt dan ook minder last van stof in je computer). Gewoon even een aardedraadje trekken naar een verwarmingsleiding en klaar is Klaas (wel ff een geaarde wandcontactdoos kopen dan).

suc6!

halogeen verlichting kan ook storing geven.Wat je zou kunnen doen bv is dingen verder
uit elkaar zetten als het aan staat kijken of de ruis weg gaat.

Het kan ook een soort noise zijn door onregelmatige stroom.
Ik had hetzelfde, maar heb er geen last van, heb er niks aan gedaan,
maar toen wel rondvraag gedaan.
Er zijn stroom verdeelblokken met een filter (radiografische storing en
magnetische storing) die willen nog wel eens verschil maken.

ps: kleine test, probeer tijdens het afspelen van je sequence eens je
muisknop in te drukken en vast te houden, als het dan minder wordt
kan zo'n filter je oplossing zijn.

Massaverschil!?
Waarschijnlijk is er een potentiaalverschil tussen je pc en je andere apparatuur.
Zorg er zeker voor dat alle apparatuur geaard is.
Zijn je toestellen geaard? Goed. Een ander probleem kan zijn: dat je voor de aansluiting van je studio verschillende stopcontacten gebruikt. En misschien is er een potentiaalverschil tussen de 2 massa's van die stopcontacten.
Dit kan je nameten door met een voltmeter te meten tussen de massapennen van de verschillende stopcontacten.

Zo, misschien helpt dit.

zijn je stopcontacten wel geaard?
die van mij niet
toch eens wat aan doen.... ik krijg on de haverklap optaters

Origineel geplaatst door marcuuu
halogeen verlichting kan ook storing geven.

*slik* dan moet ik binnenkort misschien ooknog bij kaarslicht gaan afmixen
want ik heb onlangs een sliert trendy halogeenspots boven mijn knoppen gehangen...
tot nutoe nog geen rare dingen gehoord gelukkig *fingerscrossed*
maar het is wel een stuk gezelliger geworden hier :)

Klinkt als interferentie...
Zijn je kabels nagel door elkaar gewikkeld en/of samengebundeld? Gebruik je beter afgeschermde kabels of goedkope prutsen?
Probeer de SCSI kabel van de sampler eens (volledig aan beide kanten!) te unpluggen. Hou de kabels van je PC zo ver mogelijk uit de buurt van die van je audio- en MIDI-aparatuur.

Die ondefinieerbare geluiden, klinken die niet meer als harde-schijf getik en komen die niet meer voor als er meer schijf-activiteit is? (kHeb alleen maar een vermoeden)

Hoe hoog moet je het volume zetten om het te kunnen horen?
Als je een PC hebt is dit vrij normaal, maar dan wel op een verwaarloosbaar level. Als het natuurlijk bij gewone volumes stoort, moet je er iets aan doen...

Houd er rekening mee dat een PC een 1e klas zender is; daar zijn weinig voorschriften voor. Alle bekabeling stoort als een gek.

Wat je kunt doen is ontstoorferrieten halen, dat zijn twee halve schalen of een ring die je om je kabels kunt doen. Zoals bij een camera-usb, monitor, voeding etc tegenwoordig overal zit. Zo'n dikke bobbel in de kabel. Liefst zo dicht mogelijk bij de PC op de kabel plaatsen, ook SCSI! Dat onderdrukt de hoge frequenties die in digitale signalen voorkomen.

Je kunt gewoon testen met twee halve, die houd je om de kabel en je luistert. Kost niet zoveel. Als het helpt koop je er pas meer. Ik denk dat zowel www.display.nl als www.conrad.nl ze wel hebben. En de electronicazaak ook.

Die rare geluiden die onvoorspelbaar lijken komen misschien van de drives, geheugen of PCI bus. Daar gebeurt van alles onvoorspelbaars, ook als je elke dag hetzelfde doet. Als je zelfs wat hoort als je muis beweegt, is dat denk ik je monitor/video kaart, die gaan wat doen als je muispijl verplaatst, de muis is het zel niet want die draai superlangzaam (1200 Hz ongeveer over de kabel).

Succes ermee!

Back