Korg Monopoly kapot

elke + /- clock signaal kan er in
want jue kan op de monopoly switchen

most verstatile synthje [ok op cs30 ] na dan die ik hier heb staan

switchen in Yamaha stand en in Roland stand? hoe moet ik dit zien

switchen in Yamaha stand en in Roland stand? hoe moet ik dit zien
er zit een schuifje op de achterkant om te switchen van polariteit...

okee gaaf, wat is dat voor signaaltje eigelijk wat daaruitkomt, soort geluidspuls?? wat gebeurt er als ik die voor de lol op mijn mengpaneel zet, wat hoor ik dan?
plop, bij een enkele... bij een snel genoeg repeterende clock word het een hoorbare pulse... aan...uit...aan...uit...aan...uit...

Laatst gewijzigd:
plop, bij een enkele... bij een snel genoeg repeterende clock word het een hoorbare pulse... aan...uit...aan...uit...aan...uit...

gaaf! ik heb er zo drie van... die beginnen bij 20hz ofzo op de onderste toets op de laagste instelling!

- VCO moduleren (met een extern cv signaal)
- VCF moduleren (met een extern cv signaal)
kan dit dus niet met die Clock OUt van de RX5 ? CV is wat anders dan die clock out?

CV betekent controle voltage.
Dit is op een Korg een signaal van -5/+5 volt waarmee je de frequentie van een oscilator of Filter extern kan aan sturen.
Op een Mono/Poly is het frequency modulation, dit betekend in dit geval dat je het ook met een geluid ken aansturen. Dit kan ook op het filter.

groet, Maarten

mononadapoly

mononadapoly

heb je die monopoly al lang ?
ik heb een jaartje eentje op de kop kunnen tikken voor 100 euro ja echt 100 euro maar er was iets aan stuk ! ik heb deze dan weg gedaan om te laten nakijken maar hij bleek iets stuk te hebben dat ze niet vonden ! dan maar weg gedaan
ben nu wel benieuwd of deze mijn toestel niet van toen der tijd is lol =)

Kennen julie de LFO truuk al?
Zet de LFO op een stand tussen 2 golfvorm typen, dan gaat de LFO in de audio range.
met welke (uiteindelijke) waveshape dan?

wel een bijzonder vage manier om audiorange te bereiken, het kan immers gewoon al middels Freq Mod...

met welke (uiteindelijke) waveshape dan?

wel een bijzonder vage manier om audiorange te bereiken, het kan immers gewoon al middels Freq Mod...

Je krijgt met deze truuk een verdubbeling van de LFO frequentie waardooe deze to ver in het audio bereik gaat. De uiteindelijke golfvorm hangt af van waartussen je hem zet, het werkt tussen alle standen. Je moet wel even pielen voordat het goed staat, let op de led.
Het kan natuurlijk ook met de VCF/VCO FM ingang, maar dan heb je een uitwendige LFO nodig met amplitude controle.

verdubbeling van de LFO frequentie
ik vind 60hz nou niet echt extreem veel om het als 'ver in het audiogebied' te betitelen...

maar zoals ik al eerder zei; er zit niets voor niets al een Freq Mod knob op nutuulk.
met als voordeel dat het ook nog een controlleerbare freq is (de modulerende Osc heeft uiteraard gewoon keytracking)

wat is dat gegeil op extreem snelle LFO's toch altijd...?!

ik vind 60hz nou niet echt extreem veel om het als 'ver in het audiogebied' te betitelen...
De LFO gaat echt een heel stuk verder dan 60Hz. Ik heb geen monopoly dus weet ik niet presies hoe ver de LFO gaat.
wat is dat gegeil op extreem snelle LFO's toch altijd...?!
Gewoon proberen. Klinkt echt heel bizar.

Weet iemand hoe ik die mod kan uitvoeren?
Ik dacht voor de filter envelope C23 van 6.8uF gewoon verkleinen en voor de VCA C25 ook 6.8uF verkleinen. De helft kleiner moet 2x zo snel zijn.
Maar dit weet ik helemaal niet zeker, dus vraag het aan een expert.

Ik heb even de monopoly van R-ond gejat.
Tussen de 2 zaaggolven van MG1 is de frequentie vehoging het grootst.
Tussen de driehoek/downzaag en upzaag/blok is de frequentie verhoging ongeveer verdubbeld. Het voordeel is ook dat je er 3 andere MG1 golfvormen bij krijgt.
Ik heb een paar soundfiles gemaakt. Het is het filter in zelfoscillatie en MG1 moduleerd het filter.
Ik wilde ook nog even de snelheid van de ADSR testen, die is 2msec.

Attachments

• MG1 to Filter.mp3
    819,8 KB · Bekeken: 104
  • 7 Waveshapes MG1.mp3
    939 KB · Bekeken: 95
  • Fun With ADSR.mp3
    913,9 KB · Bekeken: 100
Ik heb mijn monopoly ooit laten aanpassen door Saint Eric. Ik heb nu een aantal extra schakelaars. Twee daarvan zijn om te kunnen schakelen tussen snelle envelopes en de standaard snelheid. verder heb ik ook een tweetal schakelaars om de lfo's enorm snel te krijgen. Hoef ik niet te pielen met die tussenstand waar hier over gesproken wordt.
Verder heb ik een aantal extra ingangen om o.a. via CV de resonantie te regelen.
Tot slot zit er een S&H module in die ik kan regelen met een extern signaal of via LFO 1 of 2.
Wat mij betreft de ultieme mono/poly nu.
Klasse gedaan door Saint Eric.

Ik heb mijn monopoly ooit laten aanpassen door Saint Eric. Ik heb nu een aantal extra schakelaars. Twee daarvan zijn om te kunnen schakelen tussen snelle envelopes en de standaard snelheid. verder heb ik ook een tweetal schakelaars om de lfo's enorm snel te krijgen. Hoef ik niet te pielen met die tussenstand waar hier over gesproken wordt.
Verder heb ik een aantal extra ingangen om o.a. via CV de resonantie te regelen.
Tot slot zit er een S&H module in die ik kan regelen met een extern signaal of via LFO 1 of 2.
Wat mij betreft de ultieme mono/poly nu.
Klasse gedaan door Saint Eric.

Wat vind je van die snelle envelopes? Voegt het echt iets toe?
En wat doet het eigenlijk precies?

groet,
Maarten

zijn er nog goede monopoly's te vinden tegenwoordig?

Ja hoor! Hoezo?

Die van mij werkt nog perfect! :okdan:

Ik verkoop hem alleen niet. ;)

Back