Modular trouble's

Alex Omega

a.k.a Brainthief
Ok, nu heb ik eindelijk alles bij elkaar en alle aan elkaar geknoopt en
aangesloten en tot mijn verbazing GEEN geluid uit mijn nieuwe modular :(

voeding is -12/ +12 en ground
(doepfer)

ik heb Doepfer,Cwejman en Analogue systems modules.

Wat werkt er wel?
LFO leds branden, GATE brand van de A-190 midi/cv
GATE leds branden ook van de Cwejman ADSR-VC2 module.

Hier uit zou je kunnen afleiden dat deze module's werken.....

de VCO's (RS095 van Analogue Systems) weet ik dus niet of deze uberhaupt werken.

Wie heeft ideeën om tot een geluid produceerende modular te komen
:dj:

volgens mij kloppen die voltages wel idd, misschien gewoon beginnen bij het begin (uitgaande dat je wel enig idee hebt hoe t werkt). Heb je enige manier om te zien of er midi binnen komt/ cv uit gaat? multimeter ofzo?.. als dat het geval is, door naar de vco. Die aansluiten, checken of er geluid uit komt (via de mixer module, of desnoods koptelefoon). Beetje pielen met de knopjes als alles werkt, adsr aansluiten.. daar output weer van testen.. etc. hmm bij nader inzien, dit heb je vast al geprobeerd?

ik zou echt bij de basis beginnen, eerst de modules loskoppelen en de voeding checken met een multimeter.
dan pas een module aansluiten, een oscillator bijvoorbeeld - en dan checken of hier geluid uit komt. en zo verder gaan met aansluiten.

zelf heb ik ook zoiets met de digisound gehad, toen ik alles opnieuw aan het bedraden was. ledjes brandden wel, maar doordat er ergens een kortsluiting was door verkeerd aansluiten of kapotte stekkers / kabels deed het hele ding het niet.

Ik denk dat het toch wel een must is om een goede multimeter en een oscilloscoop te hebben om dit soort problemen op te lossen.
Eerst beginnen met het meten van de spanningen en daarna eens kijken of er ergens een signaal wordt opgewekt.
Natuurlijk moet je van te voren wel weten wat je zou moeten meten.

1) doet de VCO het ?
=> saw uitgang direct in mengpaneel geluidskaart etc.
Volume eerst laag houden en tune pot heen & weer draaien

2) doet de VCF het ?
=> VCF uitgang direct in mengpaneel geluidskaart etc.
Volume eerst laag houden, freq op 5 zetten en de resonantie langzaam omhoog draaien

3) doet de VCA het ?
werkende VCO of VCF (in self-osc) in de VCA en gain handmatig openzetten of LFO erin

etc, etc

Zoals al eerder gememoreerd, hebben A.Sys. vco's een speciale verloopkabel nodig om op doepfer voedingen te werken.

Ik heb wel de juiste verloop kabels trouwens voor de VCO's....

Misschien is een optie om bij een modular bezitter langs te komen met mijn systeempje?

heb je levka's suggesties al geprobeerd dan? als alles in elkaar staat kan je toch gewoon een jack uit een golfvorm direct naar een input buiten je modulair systeem sturen (andere synth, filter, mengtafel etc) je gate lijkt geen probleem te zijn.

ja dat heb ik wel geprobeerd ja...

ook direct een koptelefoon op de vco's en vca truukje met het filter moet ik nog even proberen..

Wat wel vreemd is (mss) is dat wanneer een een toets in druk van m'n controller
de gate op de midi/cv oplicht maar soms blijft branden na dat ik de toets los laat.

soms gaat ie wel direct uit maar soms ook niet, reaggeert dus niet exact als m'n toetsaanslag....

Heb je geprobeerd om de IC van de 190 aan te drukken? Heb wel eens gehoord dat die niet goed vast kan zitten.

stuurt je midicontroler ook geen midi clock mee: sommige midi_cv/gates verslikken zich daar soms in als ze teveel mididata doorkrijgen (o.a. de polydac)

De A190 kan wel klok hebben, daar heeft hij een aparte uitgang en delersetting voor. Maar misschien iets vergelijkbaars, erg veel aftertouch ofzo? Alhoewel, toen ik nog een A190 had, had ik ook een keyboard met polyAT en nooit geen problemen.

Heej mensen!

Inmiddels heeft etaoin mij heel erg veel op weg geholpen alleen
nog 1 probleem, de midi/ cv die reageert toch niet echt fijn...
hij leek het goed te doen maar bij mij thuis draait ie voor geen meter.... pitch gaat wel af en toe goed maar de gate doet wel raar heb ik het idee. VCA reageert helemaal niet op de envelope en het filter weer wel.....

raar, wat zou het kunnen zijn?

mja met de VCA gain op 2 is het iets beter maar die gate blijft toch hangen terwijl ik de toest al weer los gelaten heb en hij mist erg veel noten...

ik heb 'em gereset dus als het goed is reageert ie op last note priority....

zou het aan de ritriggertime kunnen liggen?

Heb je toevallig de a190 aan een MIDI patchbay hangen? Ik krijg namelijk hetzelfde effect over m'n waldorf. Als ik direct aanstuur gaat het wel goed. Ook midi thru op een andere machine lijkt goed te gaan.

de a-190 zit direct op mijn geluidskaart aangesloten... geen patchbays dus

Back