Atari st1040 vs. Atari Mega 1 ???

edhal

Ouwe rot
Tja, ik ben nogal digibeet :Z, vandaar t volgende:

Ik kan dus van iemand een Atari Mega 1 met Cubase 2 overnemen.
Maar nou zie ik overal dat iedereen Cubase heeft draaien op een st1040.

Wat is t verschil tussen de st1040 en de Mega 1???

Andere kast maar is voor de rest hetzelfde.

Sorry, dat is niet helemaal waar (geen aanval hoor fuse maar gewoon puntjes op de I voorzover ik het nog weet), de Tos-versie is anders, te weten bij de 1040 tot 1.04 en de Mega 1 is 1.04 en kan een blitter hebben die weer alleen in de 1040 alleen in de STe zit. Zowel TOS-versie als blitter kunnen invloed hebben op de software maar als je een blitter hebt dan kun je die wel weer uitzetten ;-) Hoe dat met Cubase zit, weet ik niet, als je cubase 2 er bij krijgt zou ik gewoon even controleren of hij ook op dat ding draait.

Cubase werkt uitstekend met de blitter en ook met het OS van de Mega. Bij de Mega STe (weer ander type) moet je de cache uitzetten om met Cubase te werken.

De Mega heeft als voordeel dat er een harddisk inzit met een 'Mega' opslagkwaliteit van 10-20 Mb! Een gewone ST werkt met 2DD diskettes. Je laadt het programma dus van de diskette. Een harddisk gaat iets sneller maar maakt wel lawaai.

Overigens werkt Cubase wel gemakkelijker als je meer dan 1 Mb geheugen hebt. 2 is mooi, 4 is ruim voldoende. Maar 1 Mb ram werkt ook, je kunt alleen dan maar een paar arrangementen in het geheugen laden.

Daarnaast raad ik Cubase versie 2.1 aan, voor naadloos cyclen, want dat is een bug bij 2.0.

Back