Uit fase probleem

Disorder

Stamgast
En dan nu waar het mij om ging. Wat doen jullie om het 'uit fase' probleem tegen te gaan? Ik zie regelmatig, wanneer ik de PAZ analyzer van waves aanzet, dat het geluid in het 'anti phase' gedeelte komt. Jammer maar helaas. Klinkt alles net zo mooi met al die plugins, kun je uit gaan zoeken waar het door komt. Maar dat zorgt er soms voor dat je concessies moet maken en misschien zelfs, in het ergste geval, een effect moet verwijderen. Niet echt de ideale uitkomst dus.

Wat doen jullie om fase fouten tegen te gaan en in hoeverre is het belangrijk om dit bijvoorbeeld op een demo geminimaliseerd te hebben?

Ik baal er namelijk van dat ik mijn muziek, die dan wel eens uit fase staat, erg mooi kan vinden, maar wanneer ik die concessies moet doen vind ik mijn tracks soms gewoon minder boeiend. Waarom moet dit vandaag de dag nog steeds? Zijn er dan echt zo veel mensen die nog in mono luisteren?

En hoe pak ik dit probleem het beste aan? Welke oplossingen/plannen van aanpak zijn er om dit te tackelen?

EDIT: Is het misschien gewoon beter die PAZ Analyzer te vergeten en er niet zo op te letten? Misschien beter om de mix in mono te beluisteren en als ik redelijk tevreden ben het daar maar gewoon bij te laten??

Laatst gewijzigd:
Vooral oppassen met fase (stereobeeld) in het laag/mid gedeelte scheelt al een slok op een borrel.

Maar het is gewoon een van de trade-offs bij het masteren. Dus afwegen tussen voor- en nadelen. Maar wat vooral een nadeel is dat bij het overdrijven het geheel erg vermoeiend wordt om te luisteren.

Ik ken het probleem met die PAZ analyzer, heb meerdere demo's gehoord waar het flink misgaat als die gebruikt wordt.
Zelf heb ik in het verleden gebruik gemaakt van de behringer edison om phaseverschillen tegen te gaan, indien nodig maar ben zelf ook weer op zoek naar een goeie pluggin die hetzelfde kan.
Inderdaad is een monocheck altijd handig als je niet over een fase meter beschikt.

Dus mijn vraag is net als de jouwe, weet iemand een goeie software oplossing voor het uit fase halen van audio materiaal? Ik gebruik soundforge 8 en voor zover ik weet zit daar geen standaard pluggin voor bij.

Ik ken het probleem met die PAZ analyzer, heb meerdere demo's gehoord waar het flink misgaat als die gebruikt wordt.
Hoe betrouwbaar is die eigenlijk? En als je een demo hoort die erg goed is, maar wel fase cancellation vertoond, wat dan?

Edan echt zo veel mensen die nog in mono luisteren?

??

ik zie stereo meer als effect om het eindprodukt op te leuken
je kan in een mono mix ook fase problemen krijgen ,met name onderin is het moeilijk
is moeilijk te herkennen

klein voordbeeld , een lage sweep eerst mono , daarna dubbel mono met fase verschil van een teinde sec.
na twintig seconden de sweep met fase probleem , op 30 seconden mute ik de fase track af en toe een seconden .

er zit een minder volle sound in twee sporen gemengd als in een spoor ongemengd :{

Attachments

• fase.mp3
    285 KB · Bekeken: 189
Kan iets ook uit fase zijn als het uit de synth komt? Volgens de PAZ analyzer blijkbaar wel?

Vast wel. Maar als het dik vet constant uit fase is zou ik je kabels maar eens checken. (of de phone uitgang checken of het daar ook zo fout gaat)

Kan iets ook uit fase zijn als het uit de synth komt? Volgens de PAZ analyzer blijkbaar wel?

ja , maar dat uit fase is niet altijd een probleem , bv, me omni kan twee bas synths tegelijk doen , een in 8 en een in 16 , alleen de tweede is niet zuiver tov van de eerste daardoor ontstaat een faseverschil in de synth .
deze synth gaat er een beetje van bruisen , is niet zo erg:D

ben bang dat het probleem het digitale domijn is , computer polyfonie :doei:
analoog is:halleluja

ben bang dat het probleem het digitale domijn is , computer polyfonie :doei:
analoog is:halleluja

wat heeft dat nou weer met poyfonie te maken? polyfonie zat hier hoor :)

Maken die fase-verschillen eigenlijk nog uit als je op tape opneemt? of spelen die issues m.n. in het digitale domein. en als je dan tape weer omzet naar digitaal?

wat heeft dat nou weer met poyfonie te maken? polyfonie zat hier hoor :)

Maken die fase-verschillen eigenlijk nog uit als je op tape opneemt? of spelen die issues m.n. in het digitale domein. en als je dan tape weer omzet naar digitaal?

Omdat het daar fout gaat ! Analoog polyfonie heeft een andere effect qua fase draaien dan bij digitale polyfonie.

En je moet gewoon de patch tjekken .. als je 2 dezelfde ingestelde osc tegen elkaar zet in het digitale spectrum is het altijd hommeles omdat ze precies identiek zijn en dus echt de fase goed verdraaien. Een analoge osc klinkt altijd net iets anders dan die een andere osc waardoor ze elkaar automatisch minder in de weg zitten ..

:peukie:

Volgens mij zorgen de meeste stereo effecten (of mono kan ook) wel ergens voor fase problemen. Comb filtering wordt bv. voor delay/echo/flanging gebruikt en dat geeft constructieve en destructieve interferentie...

Ik weet niet in welk programma je werkt, maar in Cubase (en dus ook vele andere programma's vermoed ik) heb je op audio en midisporen iets van een fase-knop zitten. Het ziet er ongeveer zo uit: Æ . Hiermee kun je de fase zegmaar omdraaien.

Ehm... volgens mij zit er ergens een knoopje in je hoofd dat er snel uitgehaald moet worden.

Muziek maken doe je met je oren en niet met je ogen!
De analyzer vertelt jou dat er informatie aanwezig is in je muziek waarvan de fase L tegengesteld is aan de fase R.

BOEIEND!!!

Je moet gewoon zo denken:
ALs je mix mooi klinkt, lekker mooi laten klinken.
Check hem ook ff mono (Ja... er zal het een en ander zachter worden of wegvallen, maar dat is altijd bij stereo -> mono!) en als het goed toonbaar is, is het prima. Verder niks aan doen.
Geen plugins weg lopen gooien omdat je denkt dat iets niet in tegenfase mag zijn. Stomstomstom!
Muziek kent geen regels!

En dan is er ook nog bijkomend voordeel:
Als er tegenfase informatie in je muziek zit (wat vrij normaal is) en je draait de mix af over een Dolby ProLogic huiskamer setje, dan wordt die tegenfase informatie gratis en voor niets naar je achterspeakers gestuurd. Nou... leuke bijkomstigheid toch he. :P

Wat ik dus vooral probeer te zeggen is: je moet dus tijdens het maken van muziek niet de hele tijd op allerlei metertjes gaan zitten letten en deze jou laten overtuigen van of iets wel of niet goed klinkt en hierop je plugin-keuze en muziek aanpassen en op deze manier je creativiteit naar de verdoemenis te helpen!

VERTROUW OP JE OREN!!!

Als je mixt voor vinyl is het wel degelijk van belang, vooral in het laag, je naald zwiept anders zo van je plaat als de bas in tegenfase staat. Niet voor niets is mastering voor vinyl een vak apart.

Ander 'probleem' is dat vele club PA's in mono werken, dus dat kan ook bijkomende verrassingen meebrengen. En een ander feit is dat heel erg vele muziekinstallaties gewoon slecht zijn afgeregeld, zodat ofwel (een van) de speakers in tegenfase staat, of dat het gewoon altijd mono klinkt.

Maar tegenfase als effect kan inderdaad erg mooi zijn, je kan er een hoop diepte mee suggereren.

Oh, en het feit van dat de PAZ-analyser van Waves het geluid zou vervormen, daar geloof ik niet al te veel van. Heb 'm zelf ook, en ken ook een aantal sjieke studio's die 'm gebruiken, en daar zou zoiets nooit geduld worden.

En dan nu waar het mij om ging. Wat doen jullie om het 'uit fase' probleem tegen te gaan?

Voor zover de fase-correlatiemeter tussen de 0.5 en 1 ligt (voor een mix), ben ik tevreden.

Occasioneel heb ik in breaks met enorm veel pads of sferische elementen wel eens een dipje tussen de 0 - 0.5, dus redelijk wat geluid in tegenfase, maar dit is niet onoverkoombaar.

Mono-check is inderdaad de beste methode, voor zover je mix niet volledig transformeert in mono, zit je safe.

Verder maak ik alles onder de 50 - 60 Hz sowieso mono.

Als je mixt voor vinyl is het wel degelijk van belang, vooral in het laag, je naald zwiept anders zo van je plaat als de bas in tegenfase staat. Niet voor niets is mastering voor vinyl een vak apart.

Dat is zeker waar! Maar zoiets hoef je toch zeker niet te doen met een Analyzer, je houdt jezelf erg snel voor de gek. Alsnog deel ik dan mede, gebruik ook hiervoor gewoon je oren en je mono-knopje!

ik heb ook een fase probleem en ik snap nog niet precies hoe dat nu eigenlijk in elkaar zit en vooral niet hoe ik het opgelost krijg. Is het een probleem dat je krijgt door stereo geluiden dat het ene gedeelte de ander wegdrukt ofzo? En moet je het oplossen door op doe momenten je geluid mono te maken?

uit fase probleem bij stereo samples is te verhelpen zolang ze los zijn. Uit fase problemen binnen één stereoopname (dus niet meersporen) van afzonderlijke onderdelen is erg moeilijk, maar geeft wel de mogelijkheid om de in en uit fase onderdelen te scheiden en opnieuw op elkaar af te mixen. Alleen klinkt dat bijna nooit hetzelfde als dat iemand in het begin de bedoeling had.

Back