Ghost Notes

Wallnuth

Nieuwkomer
Hey,

Kan mij iemand eens uitleggen wat ghost notes zijn, is het zoiets als een delay gebruiken of ben ik nu verkeerd ingelicht.

Groeten

Wat de drummers onder ons betreft, gaat het om nootjes die je wel daadwerkelijk speelt, maar die niet direct goed te horen zijn of een duidelijke functie hebben. Met name gebeurt dit met de snare: naast de klap op de 3e tel in een 4/4-maatsoort, spelen drummers vaak op elke andere hele of achtste tel een hele zachte snare-tik. Voor andere instrumenten zal men wel ongeveer hetzelfde idee hebben.

Ook aandere muziekanten als gitaristen en bassisten kennen het fenomeen ghost notes. Bij hen zijn het ook extra aanslagen waarbij vaak de vinger op de snaar ligt waardoor een 'toonloos' geluid ontstaat.
De functie hiervan is vaak een ritmische functie. om bijvoorbeeld een bepaalde groove neer te leggen. Dus heeft Meinte37 inderdaad gelijk!
Zelf ben ik een voorstander van het minimaliseren van de hoeveelheid ghost notes omdat het (helemaal in een band) vaak rommelig over komt.
Kortom alles ghost notes spelen als ze nut hebben!

ik zie ook net dat er op wiki ook iets staat!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_notes

Zelf ben ik een voorstander van het minimaliseren van de hoeveelheid ghost notes omdat het (helemaal in een band) vaak rommelig over komt.
Kortom alles ghost notes spelen als ze nut hebben!

ik zie ook net dat er op wiki ook iets staat!
http://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_notes

Iemand die een goede ghostnote techniek heeft kan nooit rommelig klinken. Sterker nog, iemand die het goed kan klinkt ook veel beter, zit vaak extra strak op de tel en klinkt levendig.

Drummers die geen ghostnotes kunnen spelen kunnen wat mij betreft ook niet grooven. Stel je eens Jazz of swing ofzo voor zonder ghostnotes.

Daarbij, ghostnotes zijn (zoals de naam aangeeft) extreem subtiel. Het lijken noten maar misschien ook niet... Als ze weg zijn merk je pas hoeveel je ze mist.

Een drummer die ik erg goed vind ghostnoten (en waarvan ik de sound sowieso al erg goed vind) is Gavin Harrison.
En Omar Hakim kan erg goed grooven
Een drummer die ik weinig ghostnotes hoor spelen is onze wel bekende Phil Collins (hoor ze alleen in zijn jazz en fusion werk terug, niet zozeer met Genesis of zijn solo werk)
En een nummer waarin een gitarist ghostnotes speelt (enige wat ik me snel voor de geest kan halen waar ze wat duidelijker aanwezig zijn) is Follow You Follow Me van Genesis. De gespeelde D is een ghostnote (maar zorgt wel voor de groove en daarbij ook voor het effect. De modulatiedelay maakt hem wel wat prominenter ook)

Back