hoofdtelefoon vs. oordopjes

boeklanoei

Ouwe rot
De titel zegt het al. Welke voordelen/nadelen hebben dezen t.a.v. elkaar?
Zijn er ook oordopjes die een soort van studiomonitor functie hebben en die toch eerlijk maar lekker geluid geven?

Denk niet dat er oordopjes zijn die zo goed klinken als een goede fullsized koptelfoon. Vooral in het laag is het altijd redelijk dramatisch.

Toch is het raadzaam om bijde te hebben. We leven nu natuurlijk in de Ipod/oordopjes generatie.

Bedenk ook dat oordopjes vaak compleet anders klinken als je ze 3 mm verder in je oor stopt. Wat ze misschien niet zo consistent maakt.

Laatst gewijzigd:
tja

tja

en dan open of gesloten!? en je hebt ook nog verschillende maten grote Koptelefoons (de kleintjes veranderen ook in frequentie als je ze verplaatst).. Dan heb je nog in ear oortjes, en ik had ook nog van die dingen die je ergens in je oorschelp bevestigte (hele fancy senheisers)..

dit gaat weer eens jaren duren!!!

Waarom wil je eigenlijk oordopjes overwegen als er zo goede koptelefoons zijn ?

Denk niet dat er oordopjes zijn die zo goed klinken als een goede fullsized koptelfoon. Vooral in het laag is het altijd redelijk dramatisch.

Toch is het raadzaam om bijde te hebben. We leven nu natuurlijk in de Ipod/oordopjes generatie.

Bedenk ook dat oordopjes vaak compleet anders klinken als je ze 3 mm verder in je oor stopt. Wat ze misschien niet zo consistent maakt.

Volgens mij vergis je erg hard. Een goed afgesloten oordopje kan een heel vol laag hebben. Me ma heeft een sennheiser setje voor haar mp3 speler en die bass is wel erg dik hoor.

Of het een mooi gebalanceerd laag is kan ik je alleen niet vertellen. Maar het is iig een heel stuk meer dan uit me AKG 240 studio .. :stupid

zijn er ook neutrale oordopjes, met eerlijk helder gewoon detail? Met dezelfde functie als monitoren? Het is dus voor monitoring. En niet hifi bombastisch geluid.
Kostte een max. 30-40 eurie? Liefst minder?

Nou, toevallig heeft de kijkshop een set oordopjes van 7,99, en in verschillende grote studio's worden die nu al de nieuwe NS10's genoemd, iedereen probeert het stil te houden, maar ze zijn geweldig. Ik zou eens gaan kijken, boeklanoei.

Nou, toevallig heeft de kijkshop een set oordopjes van 7,99, en in verschillende grote studio's worden die nu al de nieuwe NS10's genoemd, iedereen probeert het stil te houden, maar ze zijn geweldig. Ik zou eens gaan kijken, boeklanoei.
Hehehe .. volgens mij zit je ons te dollen !

Anyway oordoppen zijn dikker in het laag omdat het je oor gewoon helemaal afsluit. Dan is je oorbuis onderdeel van de speaker geworden zeg maar.

Ik heb trouwens die sennheiser cx 300 gekocht waar ik het in bovenstaande over heb. Heb er 4,98 euro voor betaald op ebay en gelijk maar 3 setjes gekocht. Me pa heeft er nog 50 euro voor neergelegd !

Ik zit er over na te denken om 2 goede setjes te halen (lees: 15-35 euro's budget) de set. Ze moeten dienen als zoveelste referentie-kader.
Dus 1 setje mag gewoon subliem klinken. Het andere moet gewoon rieel en eerlijk zijn.

Ook ben ik van plan om 1 van de 2 te gebruiken bij vocalen opname en hoofdtelefoon (gesloten of half open) erover heen. Zodat het niet lekt. Spaart me dit me een 2de dure gesloten hoofdtelefoon uit, wanneer ik het zo op deze manier zou gaan doen?

doe mij maar kleppen

vallen niet uit zoals oortjes
en aan beide kanten even hard omdat ze hetzelfde zitten

Met het oog op goed luisteren in een metro vol met herrie heb ik op een paar maanden geleden een 'koptelefoon' aangeschaft bij een bouwmarkt, en oordoppen van Sony bij de Media M.
Die koptelefoon is eigenlijk een geluidsdemper, en in prachtig oranje uitgevoerd !!
Oordoppen in, de geluidsdemper er over heen, en je weet niet wat je hoort. Van de metro met al zijn lawaai en gebabbel is gewoon niets meer te horen, en je kan op een heel fijn volume naar je muziek luisteren.
Het is wel zaak om voorzichtig de demper over je oren te zetten, anders valt er weer een dop uit je oor.
Ze hadden trouwens 2 modellen. Een daarvan (de duurste, ik geloof rond de 20 euro) zat waanzinnig lekker, en dempte nog beter dan de andere.

Denk dat een koptelefoon voor veel luisteren wat prettiger is. Met oordopjes kan je oorirritaties krijgen en oorsmeer wat gaat ophopen. Daarnaast denk ik dat oordopjes net iets eerder schade geven bij harder geluid.

Oordoppen in, de geluidsdemper er over heen, en je weet niet wat je hoort. Van de metro met al zijn lawaai en gebabbel is gewoon niets meer te horen, en je kan op een heel fijn volume naar je muziek luisteren.
Het is wel zaak om voorzichtig de demper over je oren te zetten, anders valt er weer een dop uit je oor.
Ze hadden trouwens 2 modellen. Een daarvan (de duurste, ik geloof rond de 20 euro) zat waanzinnig lekker, en dempte nog beter dan de andere.

Dat ken ik, toen ik nog aan een CNC machine stond deed ik precies hetzelfde. Maar zijn er niet ook "gesloten" koptelefoons die het omgevingsgeluid goed dempen?

Waarom heet het eigenlijk kop"telefoon" en niet kop"speaker" of iets dergelijks?

Ik heb de Shure's e4, fantastisch laag.

Elke goedkope headphone/earphone heeft een (zwaar) gekleurde sound en zijn dus naar mijn mening niet geschikt om mee af te mixen. Geen enkele headphone/earphone is geschikt eigenlijk in verband met je stereo image...

Die CX-300 van Sennheiser lijkt in eerste instantie best lekker te klinken voor onderweg, heb ze zelf ook gehad maar luister dan maar eens naar dezelfde muziek met oordoppen van Etymotic/Shure. Dan pas weet je wat je allemaal mist en hoe fout de weergave van de CX-300 werkelijk is!

Als je eerlijk geluid wil, zal je toch wat meer dan € 40,- moeten neertellen...

Ik zou gaan voor Etymotic of nog liever Shure voor kwaliteit earphones en voor headphones zou ik toch kiezen voor open zoals Sennheiser HD-600 bv.

Oordopjes is misschien ook wel een tips als je last van staande golven hebt. Die overdrijven het laag zo dat je al snel hoort of de balans overschiet.

Back