TR808 tuning

Nightly Build

Go for what you know
ik heb dit bericht geloof ik op een andere plek al gepost maar omdat ik nieuw ben weet ik niet meer waar, excuus hier komtie nog een keer:

weet iemand of je een kickdrum van een TR808 kan tunen?
zo ja... hoe?

Open slopen en een analogue solutions kit (o.i.d.) er aan hangen. Ik hoop dat de BD niet nog lager hoeft, want dat gaat naulwijks meer :)

hij moet hoger want hij is zo laag gepitched dat je hem bijna niet meer hoort

wat houdt dat in zo'n kit en waar vind ik dat?
is dat echt nodig dan? is hij niet gewoon te stemmen?

Voor die kit zou je bijvoorbeeld de anaolgue solutions website kunnen proberen (weet zo het adres niet meer). Anders zou ik het niet weten hoe je hem moet tunen. Er zit volgens mij binnenin geen pot op het bord.

Voor niks gaat de zon op. Zo'n extensie kitje moet je schijnbaar niet aan beginnen. Tenzij je twee 808en hebt, zodat je er een orgineel kunt houden. Heb een keer iemand gesproken die zo'n kit er in had laten bouwen, en die had er wel spijt van.

ik vind het wel raar, moet toch te stemmen zijn op 1 of andere manier?
de pitch moet echt omhoog, de ramen trillen harder dan de speakers en ik hoor nauwelijks bas. :confused:

uiteraard staat de kick op een apart kanaal, is hij gecompressed en tot hetmaximale ge-eq-ed maar het blijft een te laag geluid.
de enige manier om hem op te krikken is met een pitchshifter aleen vind ik dat weer geen oplossing.

Laatst gewijzigd:
Een pitchshifter klinkt meestal niet echt geweldig.

de ramen trillen harder dan de speakers en ik hoor nauwelijks bas.

VET !!! Niks aan doen.. en als je er Ʃcht niks mee kunt meteen bij mij persoonlijk inleveren.

ik ben geen electronicus, maar ik heb wel het schema van de BD voor je

http://home.wanadoo.nl/loopkilla/pics/808BDschem.GIF

er moet simpel een potmeter toe te voegen zijn om de pitch aan de passen . ik gok (als dat mag) dat die pot in de buurt van R166 moet komen

Bounce, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe dit is afgelopen. Heb je gesoldeerd aan het bassdrumcircuit of het maar zo gelaten?

Bounce heeft het zover ik weet niet gedaan.
Verstandig, want die 808 is van mij afkomstig
en er is niks mis met de BD.

er is zeker niks mis met de BD. met wat tips voor een goede compressorinstelling komt hij dik uit de verf. Alleen is hij toch erg laag gepitched. Ik heb deze TR-808 vergeleken met andere en niet alleen de BD maar ALLE geluiden zijn lager dan normaal. Alleen de BD pitchen geeft dus geen gewenst resultaat. Deze kwestie is al op andere lijsten gepost en er zijn al een aantal mensen die hun hoofd er over gebroken hebben.
Volgens iemand uit Australiƫ is er iets mis met de voeding waardoor alles te weinig stroom krijgt. Dit zou het kunnen verklaren.
Ik heb hem nog niet laten nakijken omdat ik hem niet graag mis. Eigenlijk ben ik al gewend aan die lage sound en ik vind het wel mooi, in elk geval anders dan andere 808's.
Ik overweeg zelfs een 2e maar dat zal toch niet zo snel gebeuren denk ik, omdat er altijd wel andere dingen zijn die prioriteit hebben.

Klein beetje oversturen die bassdrum voor wat extra harmonischen en dan wat eq erop. Dan moet het probleem ook verholpen zijn.

Back