Welke synth is het meest onder- of overgewaardeerd Contest

De MC-303 Groovebox. Overgewaardeerd bij zijn introductie in 1996, geloof ik

Het zou de langverwachte, revolutionaire opvolger worden van de klassieke roland boxen....

Sjaa...De trend werd wel gezet, maar inmiddels is bijna iedereen hem vergeten=(

Origineel geplaatst door senso

Eigenlijk wilde ik hier eerst nog serieus op ingaan, maar nu ik deze opmerking nog
eens overlees, schiet me eigenlijk niks zinnigs meer te binnen.
Misschien heeft deze poster zelf het antwoord al gegeven:
"Ook die modulaire synths begrijp ik helemaal niet."
:walker:
Klopt, ik begrijp het echt niet waarom zoveel geld besteden aan zo'n modular terwijl er de dag van vandaag toch heel wat digitale monsters bestaan die qua synthesemogelijkheden niet moeten onderdoen, toch.
OK, een modulaire bouw je zoals je zelf wil (denk ik) maar uiteindelijk is het toch 'maar een synth' als een andere? De Nord Modular is een van de weinige synths die het concept compacter aanpakt.

Maar uiteindelijk zal het wel zijn 'omdat ik er gewoon geen verstand van heb'. Ik begrijp wel dat er mensen zijn die zo'n ding wel naar waarde weten te schatten, helaas ben ik niet zo iemand. Maar goed, smaken en meningen verschillen natuurlijk.
Misschien moet ik maar eens de handleiding van de NordModular lezen?

Origineel geplaatst door Hover
ik begrijp het echt niet waarom zoveel geld besteden aan zo'n modular terwijl er de dag van vandaag toch heel wat digitale monsters bestaan die qua synthesemogelijkheden niet moeten onderdoen, toch.

Ik sluit me eigenlijk helemaal aan bij Senso. Tuurlijk heb je met een moderne synth, en eigenlijk met bijna alle synths en samplers vanaf 1985 meer mogelijkheden. Maar klank, karakter, 'het spontane' van een goed modulair systeem is niet vergelijkbaar.
Heb ik liever een Virus dan een ('simpele') ARP2600?
Gevoel - versus - verstand - versus - mogelijkheden- versus - geld! That's the issue.

Origineel geplaatst door Hover
Maar goed, smaken en meningen verschillen natuurlijk.

!

Oké, waar ging deze draad eigenlijk over.....

overgewaardeerd: alle analoge synths. Dan bedoel ik met name de slechte. Of waarvan iedereen zelfs tentijde van de productie de synth al ruk vonden. Ik noem ff geen voorbeelden, anders........

ondergewaardeerd: Kawai K5000, Yamaha SY99, EX5, Korg Wavestation, DW8000 en nog een hele kudde.

Wel is er duidelijk een trend gaande, waarbij nu ineens alle synths gewaardeerd worden. Zelfs Casio's etc

;)

Overgewaardeerd:
- Roland JVx080 en klonen (XP/XV)
- Steinberg Halion
- Yamaha 03D digital mixer
- reviews in Future Music
- Flip Kowlier en klonen :[>

Ik denk een Ensoniq Fizmo. Maar ja, als je die hebt moet je wel een betrouwbaar exemplaar hebben, anders is er uberhaupt niets aan te 'waarderen'. Vreemde geluiden en een UI die je eigenlijk steeds voor verassingen stelt, en een ronduit geweldige reverb - mooi extra'tje - external input! Zorg wel dat je de grootste issues eerst gefixt hebt - PSU, OS, etc.

Toetsen voelen heerlijk, het ding staat gewoon voor je als een soort verloren jaren '80 artefact, en je moet er vooral niet op proberen een 3-osc trancelead op te maken, want op je weg ernaartoe kom je op -hele- andere dingen uit ;).

Re: welke synth is het meest ondergewaardeerd contest

Re: welke synth is het meest ondergewaardeerd contest

Origineel geplaatst door rondroyd
ok ik begin met mn pas aangeschafte
korg 800 dv !!!
zover ik weet ken ik maaar 2 mensen die hem hebben

Ik en ook iemand die er eentje heeft.
Die vertelde mij dat Patrick Cowley hem gebruikte voor de bekende arpeggio baslijntjes.

Groot nadeel van deze synth vind ik het gebrek aan externe conrole.

Maar hij klinkt te gek!

Mmm, eigenlijk mag ik er geen mening over hebben, omdat ik het betreffende apparaat alleen even in de winkel geprobeerd heb en op diverse MP3's heb beluisterd, maar mijn voorzichtige stem zal desondanks toch uitgaan naar de OB12 VA-synth van Oberheim (ook al schijnt hij enkele bugs te hebben). In mijn ogen volledig ten onrechte genegeerd door het VA-kopende publiek. Tis dat ik me voorgenomen heb om voorlopig geen nieuwe hardware aan te schaffen... =(

Vond dat er echt gave pads en freaky sounds uit dat apparaat kwamen.

Edit:
OB12 is volgens mij het bewijs van hoe belangrijk presets zijn bij kopers... :stupid... Aan andere kant is niet zo vreemd dat in winkels men als eerste naar presets luistert. Toch jammer dat een synth puur daarop beoordeeld/veroordeeld wordt.

Pic:
ob12.jpg

Re: Re: welke synth is het meest ondergewaardeerd contest

Re: Re: welke synth is het meest ondergewaardeerd contest

Origineel geplaatst door bounce
Ik en ook iemand die er eentje heeft.
mooi dat zijn er drie
anders nog iemand ,......?

Die vertelde mij dat Patrick Cowley hem gebruikte voor de bekende arpeggio baslijntjes.
wie is dit dei patrick cowly?

Groot nadeel van deze synth vind ik het gebrek aan externe conrole.

is te verhelpen de mijne wordt omgebouwd ,...!!!

en 6trak
ik gebruikte weer een verkeerde term ,
ik bedoel dus een ......thread met de onbekende ,bekende synths
die niet bij iederen in de huiskamer staan,zoals junoooos,..& minimoogs

Re: Re: Re: welke synth is het meest ondergewaardeerd contest

Re: Re: Re: welke synth is het meest ondergewaardeerd contest

Origineel geplaatst door rondroyd

en 6trak
ik gebruikte weer een verkeerde term ,
ik bedoel dus een ......thread met de onbekende ,bekende synths
die niet bij iederen in de huiskamer staan,zoals junoooos,..& minimoogs
ah owk :)

Roland JX-8P

Roland JX-8P

Iedereen heeft het nogsteeds over de Juno's en Jupiters, maar dit was destijds ook een mooie, alleen niet zo populair. Vet uniek geluid.:)

Attachments

• jx-8p.jpg
    jx-8p.jpg
    13,5 KB · Bekeken: 105
Hmm ik vind toch dat de Novation Nova (MET O.S. 4.0) vaak over het hoofd gezien wordt...ik hoor er niet veel over hierzo...

Hij is zeer veelzijdig en intuitief te bedienen!8)

mijn top-10 van meest ondergewaardeerde synths waar ik nu aan denk:

1. Kawai K4
2. Roland super JX10
3. Russische synths (ritm-2, altair-231, polivoks, estradin-230, solaris-314, alisa-1377, alisa-1387;faemi-1M, aelita).
4. Quasimidi The Raven
5. Oberheim OB-12
6. Roland JD800
7. Elka X-705
8. Ensoniq ESQ-1
9. Waldorf microwave-1
10. Spectral Audio Syntrack

Echt ondergewaardeerd is denk ik die OB-12. Ik was eerst ook vrij kritisch, maar ik heb 'm pas eens goed uitgeprobeerd, en het is een mooie bak !

De presets zijn inderdaad over het algemeen genomen ruk, en dat zal voor veel mensen reden zijn om 'm af te kraken. Voor apart klinkende pads, en nooit gehoorde fx een gave bak.

OB12 van Oberheim.

Dit is inderdaad de meest onderschatte synth van de laatste jaren.

Van vroeger de Elka ER 22, mooie analoge synth met een goed geluid.

Ik ben van mening dat de tb303 de meest ondergewaardeerde synth was en vervolgens de meest revolutionaire synth is geworden!!!

gr. Mario

Back