Welke synth heeft het meest karakteristieke eigen geluid?

Nog eentje, de E-mu Morpheus. Er zijn geluiden die karakteristiek zijn voor deze synth. Heb eentje gehad, lang geleden. Mooi ding, maar niet echt allround, doet het vooral erg goed voor ambient e.d. Veel mogelijkheden om klanken te maken, maar het programmeren daarvan is een ramp. Een editor crashte om de haverklap, op een Windows PC, en die heb je wel nodig. Sindsdien zijn kennelijk betere editors verschenen, als ik online nu even rondkijk.

Mooi! Zijn daar ook freeware VST-emulaties van?

Echt leuk om lid te worden van zijn Youtube, altijd weer iets mafs. Hij heeft ook leuke DIY ontwerpen op zijn site.

Die gast is een echte doener, dat heb ik helaas niet. Ik ben meer een denker. Maar wel heel leuk om te zien wat die allemaal bouwt. En het werkt ook nog! :)

Ja...denken is echt moordend voor doen. Soms moet je gewoon beginnen en dan kan je tussendoor nog steeds er over nadenken.
Ik vraag me trouwens af, welke synths hebben zo weinig karakter, dat je ze niet kan onderscheiden van een andere synth met net zo weinig karakter?

Ik vraag me trouwens af, welke synths hebben zo weinig karakter, dat je ze niet kan onderscheiden van een andere synth met net zo weinig karakter?

Dat zal wat mij aangaat wel door gebrek aan ervaring komen. Maar ik ben op zich ook niet zo geïnteresseerd in het standaard synth geluid (zeg maar supersaw + wat nagebootste muziekinstrumenten) dat je vaak in de popmuziek hoort. Synth's met karakter vind ik bijvoorbeeld:

Theremin
Mellotron
Minimoog
Moog modular systemen
Korg MS-20
EMS Synthi AKS
Sequential Prophet VS
PPG Wave
E-mu Morpheus.
Arp 2600

(Niet dat ik die op het gehoor allemaal zou herkennen...)

De Buchla Music Easel past ook wel in dat rijtje.

Nog wat andere: de Ploytec πλ²... :D
En de Twisted Electrons Mega FM.

De Buchla Music Easel past ook wel in dat rijtje.

Daar zat ik ook aan te denken, maar dan vooral door de achterliggende filosofie van die synth's. Of het geluid ook herkenbaar is weet ik niet, mij is dat niet gelukt. Hoe hoor je of het een Buchla Music Easel is of een andere modulaire synthesizer? Misschien weet iemand een video waarop je karakteristieke geluiden van een Buchla Music Easel hoort?

Nog wat andere: de Ploytec πλ²... :D

En de Twisted Electrons Mega FM.

Op zich snap ik het wel, maar je moet ook in het oog houden dat het karakteristieke geluid soms maar 1 kant van verhaal is. Vaak kun je er ook prima geluiden uit halen die wat minder herkenbaar zijn. Luister maar eens naar een andere plaatje van Cortini, Risveglio. Die is bijna volledig gemaakt met een Roland MC-202 en TB-303. Toch zul je daar niet de karakteristieke TB-303 sound in horen.

Klikt behoorlijk tape-erig. Zal me niks verbazen als hij hiervoor een Tascam Portastudio heeft gebruikt, zoals wel eens gezien in een van zijn filmpjes.

Leuk! 8)

OMG, vinden jullie dit typisch. Die geluiden wat ik hoor kan je met 100000000 andere synth's doen. Hoor hier totaal geen eigen karakter, noch eigenheid. Op die manier is deze thread waardeloos. Zo kan je alles vermelden....

PS. Ooit is er hier op synthforum, ik denk ergens 2008/2009 een soort van elektronisch/akoestisch instrument ter sprake gekomen, uit de jaren 1930 of zo(ben niet exact zeker, met YT filmpjes) en die vond ik enorm karakteristiek (het leek op een piano/orgel qua uiterlijk maar was dit zeker niet). Nooit zoiets gehoord en nog steeds niet. Zeer duister en enorm veel karakter. Ik ken de naam niet meer van het instrument maar wat ik er mij nog kan van herinneren is dat het een combinatie is van elektronisch en akoestisch. Zeer indrukwekkend qua sound en zeker uniek. De geluiden zijn nogal vrij "creepy" maar vol karakter. En het was polyfonisch.

Bij deze wil ik zeggen dat die met stip op nummer 1 staat qua "karakter" en sfeer.

Laatst gewijzigd:
Zoiets misschien?

Nee - die laatste kan het niet zijn, want daar is geen enkel geluid van bewaard gebleven En het laatste exemplaar is gesloopt... :(

Laatst gewijzigd:
Nog niet genoemd gek genoeg, de rozzbox herken je uit duizenden en ik heb nog geen enkele synth gehoord die in de buurt komt.
Ik heb mijne nog steeds, en hoop hem nooit weg te hoeven doen.

Wat rozzbox demootjes van toen ik hem net had, ik geloof 15 jaar geleden. Gebruikte gear: akai asq10 sequencer met de rozzbox en een akai s3000 voor de drums en nog wat synths, geen idee meer welke synths dat waren want die herken ik niet uit duizenden ;)

Attachments

• Crunchy Groove - live Rozzbox demo 1.mp3
    433,4 KB · Bekeken: 127
  • Crunchy Groove - Live Rozzbox demo 2.mp3
    2 MB · Bekeken: 126
  • Dica - club shit.mp3
    1,7 MB · Bekeken: 140
  • Crunchy Groove - live rozzbox demo 3.mp3
    2 MB · Bekeken: 131
Laatst gewijzigd:
Zoiets misschien?

Nee - die laatste kan het niet zijn, want daar is geen enkel geluid van bewaard gebleven En het laatste exemplaar is gesloopt... :(

Nee, dit is het allemaal niet. Het waren allemaal zwart wit filmpjes die hier toen werden gepost. Het geluid was echt heel doordringend. Kga het proberen opzoeken wat het was. En vanaf ik het terug vind post ik het hier.

Laatst gewijzigd:
Back