hoe een track ''pittiger'' maken ?!

shrimppleaser

Ingeburgerd
Ik zal de titel gelijk nader uitleggen , mijn probleem is met tracks maken dat mijn beats gewoon ronduit slap zijn .
verander bijna alles maak ze zo verschillend mogelijk en niet hele tijd t zelfde maar dat mag niet baten .
ik wil dat de beats wat energieker worden en krachtiger .
hier zou ik wat tips over willen.
ik werk met ableton , heb geen plugins ... alleen het spul voor ableton en de mac effecten thats it.
dit is erg weinig.
eventuele tips en of vst's die ik zou moeten gebruiken om een track wat pittiger te maken zijn welkom !
ik probeer beetje electro'ish dingetjes te maken ..
alvast bedankt ! :okdan:

Goodevening Shrimppleaser,

Dat is het hem net, met de free vst plugins kan je nooit een pro track maken.
En geloof me, ik spreek uit ervaring.
Het enige wat je kan doen is even sparen, en dan investeren in Plugins van het merk WAves, UAD en TC Electronic.

Wat je ook kan doen is via www.timespace.com Sample cd's kopen, daarvan is de equalising meestal al van een goede kwaliteit.

Maar wil je echt kwaliteit maken, dan zijn goede plugins nodig.

Grtz

ok , top dat dacht ik inderdaad al !
weet je toevallig een winkel in en omstreken amsterdam die bijv 1 van die merken ook showt .
wil toch eerst bekijken en testen enz voordat ik het aanschaf .
en evt drum machine ?! of iets externs ( hardware )
thanx !

in alkmaar heb je een winkel zitten (studio de dijk) veel hardware + software

Goodevening Shrimppleaser,

Het enige wat je kan doen is even sparen, en dan investeren in Plugins van het merk WAves, UAD en TC Electronic.

Wat je ook kan doen is via www.timespace.com Sample cd's kopen, daarvan is de equalising meestal al van een goede kwaliteit.

Maar wil je echt kwaliteit maken, dan zijn goede plugins nodig.

Grtz

Nu wil ik niet vervelend doen ofzo maar het is ook weer niet zo dat als je een boel Waves, UAD of TC Electronics plugins in huis haalt en dat dan <POEF!> je tracks helemaal "pro" of 264% "pittiger" gaan klinken .... (Ja ok, misschien toch wel want alles wat TC maakt klinkt als een intergalactische waterfiets on fire)

Ik zou eerst even kijken of er ergens een cursus "pittige beats maken" te volgen valt, of ja hier op SF lopen toch genoeg van die uiterst pittige beats verzinnende figuren rond (en maak mij niet wijs dat die allemaal Waves of TC in hun machien hebben toch?!) die betere tips hebben voor je........... (ikzelf gebruik 'gewoon' wat Apple loops, of wat beats gevonden op een of andere Interface cd uit 2001 ofzo en gooi er dan wat willekeurige effecten overheen wah wah, filter, bitcrusher, kies maar wat)

Lijkt mij meer een geval van "even kijken hoe je tracks beter kunnen gaan klinken met de spullen die je nu hebt" dan "koop een karrevracht aan nieuw spul, en je tracks ontploffen van pittigheid"

maar als je nog geld over hebt na kerstmis.... mwah:engel: pluginfabrikanten moeten ook hun brood verdienen natuurlijk..........

nah, daar hoef je geen dure shit voor aan te schaffen hoor. Distortion en overdrive dingen doen al heel veel, en verder, laat je beats niet altijd te strak lopen, net naast de maat rockt vaak harder dan altijd strak erop.

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je doel is, als je een superstrakke studioproductie wil maken moet je investeren in een studio, maar als je gewoon een dope beat wil maken kan dat met bijna elk materiaal, en al helemaal met ableton.
Je kan ook es proberen een beat die je echt goed vindt na te maken; dan kom je er al gauw achter wat hem zo goed maakt...

Post misschien eens een stukje, dan kunnen we wat suggesties doen?

In electro worden vaak nogal overstuurde drums(boxen) gebruikt, in Ableton Live zit een goeie waveshaper die je kan gebruiken om wat distortion bij te voegen, alsook een compressor die de boel wat meer doet pompen.

Goed is om met goed bronmateriaal te beginnen, hier kan je fijne single-shot drums downloaden van klassieke drumboxjes.

Ik die dacht dat pittige beats voor 90 % goed gearrangeerd zijn (o.a. swing, shuffle, cadans, feel, groove en hook hebben: juiste sounds op de juiste (tegen)tijden) en de overige 10 % productie-technische trucjes zijn..

Overigens is sidechain-compressie ook niet meer dan een kunstmatige 'groove' kweken.

Ik zou zeggen, back to basics.

kijk , super tips .!!
ik vind het niet erg om te investeren binnenkort heb ik weer wat geld en wil ik het goed investeren, koop eerst een sub om die goeie sub beats te horen en dan ook waarschijnlijk een goeie beat machin ( ik had op mijn windows computertje drumatic die ik heeel goed kon tunen met overdrives compressie en side chains maar helaas heb k die nog niet kunnen vinden voor mac )
ik ga nu is aan de slag met een pure beat even focussen op de beat dan post ik em hier en dan kan je bijv horen wat ik bedoel met laffe beats .
thanx !

om btw een voorbeeld te geven van wat ik lekkere beats vind zijn bijvoorbeeld sebastiAn en ook mr oizo die gebruiken een bepaalde kick die echt heel lekker is .
hier 2 voorbeelden toch ook ff met een synthje er bij om te laten horen , want de beat valt gewoon weg zodra de synth komt .
1tje is gewoon en de ander is met een sampletje gedaan .
http://www.megaupload.com/?d=8X2ZWCGV

thanx

Je hebt alvast de juiste attitude.
Ik wens je veel succes, dit is het verschil tussen iemand die veel kans heeft om succes te boeken, en iemand die blijft "prutsen " met free vst cloonen.
Deze uitspraak zal door sommigen niet geaprecieerd worden, maar niets voor niks in het leven.

Grtz

TC

Je hebt alvast de juiste attitude.
Ik wens je veel succes, dit is het verschil tussen iemand die veel kans heeft om succes te boeken, en iemand die blijft "prutsen " met free vst cloonen.
Deze uitspraak zal door sommigen niet geaprecieerd worden, maar niets voor niks in het leven.

Grtz

TC
haha thanx ,
ik ben nou eenmaal een ontzettende pietlut en een ontzettende perfectionist.
daarom wil ik dat alles precies goed is anders vind ik soms hele tracks niks.

Dat zegt meer over jouw dan over die plugins IMHO.

Misschien een leuke manier om dit tegen te spreken is om een 'wedstrijd' te organiseren waarbij iedereen met freeware software een trackje in elkaar mag bouwen. Zal jij nog eens versteld van staan wat goed talent hiermee kan.

Waarom niet gewoon creatief zijn en zelf bijv. een eigen beat maken of wat dan ook.
Wij zijn echt niet afhankelijk van refils of vst's.

Geef mij maar het echte werk.

Greez , John

(deze reactie is totaal niet persoonlijk bedoeld , dus voel je niet aangesproken).

Dat zegt meer over jouw dan over die plugins IMHO.

Misschien een leuke manier om dit tegen te spreken is om een 'wedstrijd' te organiseren waarbij iedereen met freeware software een trackje in elkaar mag bouwen. Zal jij nog eens versteld van staan wat goed talent hiermee kan.

Het gaat hier niet om goed talent of niet , maar om de sound.
Talent of niet, geen equipment= is geen sound!!!!!
Een wedstrijd is niet nodig, ik weet waar ik sta en wat ik doe.
ik heb jaren naar "shitadviseurs geluisterd, en dit heeft me geen stap verder gebracht, in tegendeel"
Alle Pro studios werken met goede plugins enz...........

Back