hoe een track ''pittiger'' maken ?!

is het trouwens ook slim om de kick door sidechain met een snare te laten vallen ?
omdat vaak in mijn composities de snare weg valt ?
many thanx

Probeer het gewoon! van proberen leer je het meest.. vindt je het wel of niet klinken .. goed toch?

maar goed, persoonlijk zou ik gewoon een normale compressor op de snare zetten ..
maar er zijn geen regels in de muziek je moet gewoon doen wat jij goed vind klinken en tijdens proberen kom je er vanzelf wel achter :)

Dat is het hem net, met de free vst plugins kan je nooit een pro track maken.

Wat een bullshit, wat is nou weer een pro-track???

Met zo een instelling kan je net zo goed meteen kappen.

* Beweging is belangrijk Bv Een steriele drumloop op een stiller volume op een tweede kanaal "verdubbelen" en deze geautomatiseerd met wat effecten bewerken.
He, dit is een interessante tip! :okdan:
Heb ik niet zo bij stilgestaan. In feite is het dezelfde truk die NIN ook gebruikt voor zijn synthgeluiden: extra ruis erbij op een kanaal om het geheel wat levendiger te laten klinken. Krijgt het zo'n "organische" sound.

Over beats:
Naast de eq en compressie(al dan niet met side chain) is het layeren van kicks voor mij heel belanngrijk. Experimenteer vooral met wat elke kick doet in het frequentie spectrum. Ik doe vaak een kick het laag voor zijn rekening nemen, met flinke lange decay, en een kick die iets hoger in het spectrum een resonantie heeft. De kick vind ik zelf belangrijk omdat dit vaak het stuwende element is samen met de bas. Het samenspel van deze twee is wat volgens mij je sound bepaalt, in ieder geval je groove.

Ik ben meer als 25 jaar muzikant(ouch, oud), maar ik leer nog steeds van bepaalde jonge gasten die muziek uitbrengen. Luisteren naar andere muziek heeft in die jaren en nu nog invloed op wat ik zelf als hobbieist probeer te maken.
Veel plezier in het leerproces.

Niet direct een tip om het pittig te maken, maar het creƫert wel de suggestie van ruimte/diepte. Stuur in ableton de track waar je de hihat hebt zitten naast de master ook met send naar een return. Niet te hard volume instellen en panning gebruiken (eventueel helemaal naar rechts of links) en zet daar een 100% natte reverb op. Dat natte signaal komt dan onder het droge hihat geluid.

Wat een bullshit, wat is nou weer een pro-track???

Met zo een instelling kan je net zo goed meteen kappen.

Ik hoef niet te kappen, maak je geen zorgen, door "goed materiaal" te gebruiken, heb ik mijn nummers tenminste via platenfirma's kunnen releasen.

Vergeet niet dat veel plugin firma's investeren in de ontwikkeling van hun Tools, jij zou toch ook niet graag je job verliezen als iemand jouw producten kopieert.
Niets voor niets in het leven !!!

..En nog iets, ik heb zeker niks tegen free plugins, en ik vindt het tof dat mensen creatief zijn.

Dus ieder zijn manier.

je steekt zaken in een hokje

"goed materiaal" relateren aan releasen via platenfirma's; er zijn ook mensen die met "bagger materiaal" releasen, en mensen met "goed materiaal" die niets releasen. talent is niet afhankelijk van Tools. Tools sluiten wel wel of niet aan bij de werkwijze van de gebruiker.

Daarnaat steken ook de zich ontwikkelende software ontwikkelaar of filantroop tijd en moeite in de ontwikkeling van hun Tools.
Het wil dus niet zeggen dat de zich ontwikkelende software ontwikkelaar of filantroop geen goede freeware Tools voortbrengt.

Kortom.... ik snap het niet meer :D
als de Tools dus freeware zijn, is juist het kopieren het doel.

Ah jongen, op dit onderwerp noch geen enkel deftig antwoord van jou tegengekomen....

Ah jongen, op dit onderwerp noch geen enkel deftig antwoord van jou tegengekomen....

ook daar weer het punt dat wat jij vindt, niet zo hóeft te zijn. dat is precies wat ik wilde aankaarten :)

edit: de post 2 hierboven weggehaald die is toch al gekwoot.

Laatst gewijzigd:

Van jou wel dan? Deftig durf ik het iig niet te noemen.

Om de discussie terug te brengen op het niveau van argumenten....
"Goed materiaal" is volgens mij pas zijn investering waard als er reeds een lekkere technische basis is waar je op verder kunt bouwen.
En dan nog. Kijk maar naar de opkomst van techno, die met "crappy" 303's, 909's enz werd gemaakt die ze aan de straatstenen niet kwijt konden. Of een bepaalde artiest vermeld dat hij x of y als tool gebruikt en ineens krijgt het apparaat of software de status van "goed".

"goed materiaal" relateren aan releasen via platenfirma's; er zijn ook mensen die met "bagger materiaal" releasen, en mensen met "goed materiaal" die niets releasen. talent is niet afhankelijk van Tools. Tools sluiten wel wel of niet aan bij de werkwijze van de gebruiker.

Deze uitspraak is zeker zinvol. Zo heb ik mijn wekkerradio op een vrij commercieel "house " radiostation gezet. En de keren dat ik - los van mijn smaak en ochtendhumeur :P- deze een flinke mep heb gegeven, zijn niet meer te tellen. Nochtans zijn de meeste van die songs met "goede" apparatuur gemaakt. (Het bewerken van acoustisch materiaal is idd. een andere zaak)

Vergeet niet dat veel plugin firma's investeren in de ontwikkeling van hun Tools, jij zou toch ook niet graag je job verliezen als iemand jouw producten kopieert.
Niets voor niets in het leven !!!

Dus bepaalde software is pas "goed" als er een beveiliging opzit die aantoont dat eraan gewerkt is? Lijkt me vaag. Vergeet niet dat freeware voor veel ontwikkelaars een stap is om erkend en opgemerkt te worden. Natuurlijk zit er veel brol tussen; zo ook in de muziek die ermee gemaakt wordt.

En vervolgens. Het is niet omdat je nog niets gereleaset hebt dat je geen waardeoordeel kunt vellen. Ik denk dat er hier verschillende liefhebbers zijn waarvan je oortjes wel eens zouden kunnen blozen.

Laatst gewijzigd:
volgens mij moet je gewoon niet op zoek gaan naar protocollen
dus niet bepalen dit is goed of dit is niet goed
voor elk ding is er in een bpaalde context wel een toepassing te vinden
soms wil je juist crappy, soms absoluut niet
soms wil je analoge synth, soms fliterdun digitaal
wat maakt het uit
je moet lol hebben in je tracks maken
je skills ontwikkelen kan al met magix music maker 5
juist protocollen zoeken (en vinden) zorgt er voor dat je stil staat in je ontwikkeling
het voornaamste is leren herkennen wat er nog niet goed is aan je muziek/techniek/mix skills. ipv alleen maar dat het niet goed is, goed luisteren waarom. das wel het moeilijkste vind ik, maar als je die vraag kan beantwoorden ben jer toch?
kilometers maken, alles proberen en vooral niet de makkelijkste weg kiezen is t enige wat je kan doen volgens mij.
ook als iemand je iets vertelt heeft t zo weinig zin
je zult t allemaal zelf moeten ondervinden wil t je echt iets zeggen
af en toe denk je "tsjees, dat ik altijd zo stom ben geweest!", maar die momenten heb je gewoon (nodig)
dat vind ik ook het leukste, jezelf steeds ietsje beter maken en dat merken aan je mixen
en ik heb nog genoeg om te leren voor 248234876 levens
cool toch! :okdan:
en nu weer muziek maken. of hier in de draad stoer doen over dat je een release hebt:frons:

inderdaad ! trial and error ;) !
het is zeker niet de bedoeling om stoer te doen over releases, integendeel het heeft ook jaren geduurt, en 't was niet evident
Ik wilde gewoon mijn mening ventileren, en shrimppleaser helpen.
Thats it.
Laten we het daar bij houden.
Lets make music!!!

....de Aphex 204 Aural Exciter is bij mij toch wel het belangrijkste apparaat in mn studio...zowel voor pittigheid als frisheid...alles krijgt er sonische meerwaarde door...zijn er nog meer mensen die oneindige respect voor deze bak hebben...??:halleluja

....de Aphex 204 Aural Exciter is bij mij toch wel het belangrijkste apparaat in mn studio...zowel voor pittigheid als frisheid...alles krijgt er sonische meerwaarde door...zijn er nog meer mensen die oneindige respect voor deze bak hebben...??:halleluja

ja maar op een gegeven moment ben je het zo gewend..............en dan pleur je het over alles.....check je een nieuwe bak mis je dat geluid in de winkel=(

Worden er niet 2 dingen door elkaar gehaald namelijk:

1.De kunst om een lekkere groovy beat handmatig te kunnen inspelen.
2. De beat nog beter laten klinken door gebruik van effecten etc plug-ins.

Naar mijn mening heeft 2 weinig zin als je 1 niet onder de knie hebt.

ik herken dat niet....voor mijn gevoel laat een Aphex de sound van een apparaat juist in zn waarde- er word niets overheen gelegd of opgedirkt- het brengt alleen meer 'levendigheid' in de sound...en het is ook zeer subtiel te gebruiken...

aphex werkt lekker achter een compressor
als dan met drums/beat bezig bent kan je het naar smaak bijkleuren

Jammer dat het hier op het forum altijd meteen over hardware gaat. Er is (bijna) nooit oog voor muzikale ontwikkeling en melodie-theorie en weetikhetwat. Hardware is maar een tool, Mozart zat ook niet te miepen de hele dag dat zijn piano zo suckt. Nee, het gaat om de nootjes en de orientatie daarvan. Tja, IMO dan.
Of men moet enkel tot doel hebben om geld te verdienen aan de troep die ze produceren. Dat kan ook. Ik denk dus het laatste (pessimistische view).

Back