hoe een track ''pittiger'' maken ?!

ikzelf besteed liever minder aan t voorbereiden van een track zodat ik dus meer tijd kan besteden aan de uitwerking ervan.

Dit vind ik een leuke zin, maar in mijn optiek heb je heel je leven nodig gehad om je voor te bereiden op hetgeen je zometeen gaat doen, als je nog meer tijd gaat besteden aan de uitwerking er van, dan moet het echt een toptrack worden! :okdan:

nja goed euh.. ik klets maar wat.. ;)

Het gaat hier niet om goed talent of niet , maar om de sound.
En met die logica gaat het ook niet over plugins of die geld kosten of niet, maar -inderdaad- om de sound.

Freeware VST contest lijkt me een leuk idee.

Het gaat hier niet om goed talent of niet , maar om de sound.
Talent of niet, geen equipment= is geen sound!!!!!
Een wedstrijd is niet nodig, ik weet waar ik sta en wat ik doe.
ik heb jaren naar "shitadviseurs geluisterd, en dit heeft me geen stap verder gebracht, in tegendeel"
Alle Pro studios werken met goede plugins enz...........

ik laat me niks meer wijsmaken hier door shitadviseurs!
"Alle Pro studios werken met goede plugins enz..........." natuurlijk!

Je hebt alvast de juiste attitude.
Ik wens je veel succes, dit is het verschil tussen iemand die veel kans heeft om succes te boeken, en iemand die blijft "prutsen " met free vst cloonen.
Deze uitspraak zal door sommigen niet geaprecieerd worden, maar niets voor niks in het leven.

Grtz

TC

Nice one :-)

is gek, hoe mensen een professionele sound meteen gelijkstellen aan goede muziek. Ik vind door pro's in een pro studio gemaakte muziek uit de top zoveel vaak best lekker klinken, maar meestal ben ik na 30 seconden uitgeluisterd. Producties van madlib, met een stapel platen, een sampler van 200 euro en een tascam portastudio taperecorder gemaakt kan ik daarentegen oneindig vaak luisteren......
Dus de topicstarter moet bepalen wat ie wil, wat hij belangrijk vindt. En waar hij geld voor heeft. Met betere en duurdere plugs krijg je als het goed is een betere sound, maar niet perse betere muziek. En aangezien hij in zijn eerste post vraagt hoe je een track pittiger maakt, en je beats energieker en krachtiger denk ik dan niet aan duurdere plugins. Maar aan beter geprogrammeerde sequences, en creatievere omgang met geluiden. Heb je geen geld voor nodig; alleen oefenen en goed luisteren naar de shit die je dope vindt.
Je kan vaak beter investeren in vaardigheden dan in gear :-)

Enneeh, kommaarop met die free vst contest; die gratis progs worden steeds beter.

ik vind die wedstrijd wel een leuk idee. Maar dan moet iedereen wel met dezelfde gratis plugin en dezelfde gratis sequencer bijvoorbeeld werken, dan kan je pas echt het verschil zien.

Uiteraard wil je goed spul hebben en daar investeer je ook in.
En als je geen talent hebt zit je ook niet een pro studio.

Heeft deze persoon een pro-studio? Heeft hij dan dus ook pro-plugins nodig?
Wat dat betreft wil ik zelf de mensen geen duren dingen aanpraten en ze er dan achter laten komen dat ze er toch niet happy mee zijn. Als je wilt kan je het vaak proberen met demo's om te kijken of het je ding is maar zelfs dat hoeft van mij niet perse.

Een wedstrijd is ook algemeen bedoeld. Gewoon voor de lol en gewoon even lekker bezig zijn en je verwonderen over hoe leuk het kan zijn om met gratis dingen ook best goede resultaten te halen.
En wat dat betreft vind ik zelf dat er een redelijk aantal goede gratis plugins zijn die gewoon beter zijn dan commerciele varianten. Maar het merendeel van de gratis dingen is kwalitatief gewoon slecht.

Over shit adviseurs gesproken: denk je echt dat iemand die hier komt vragen hoe hij zn track pittiger kan maken en daarnaast verder helemaal geen plugins heeft met waves paketten van duizenden euros ineens wonderen kan verichten?

Los van het feit dat ie waarschijnlijk niet eens weet hoe ze werken of dat ie verder weinig anders heeft (waves zijn fx/dynamics waar moet ie dit op gebruiken? freeware softsynthjes?) zouden de plugins qua sound al helemaal niet tot hun recht komen en dat hoeft dan nog niet eens door die freeware vstjes te komen maar meer omdat de plugins van wave pas echt tot hun recht komen door high end studio apparatuur.. Een gemiddelde hobbyist zou gek zijn als hij 4000 euro voor zo'n pakketje zou betalen net of je dan ineens in een pro zou veranderen ..

voor dat geld kun je de wereld aan plugins en software halen waar je als beginner veel meer mee kan met zo'n budget kun je je echt ruimschoots op elk nodig gebied voorzien (ook als je geen hobbyist zou zijn), en qua sound zullen ze niets of nauwelijks onder doen in de gemiddelde home studio

begrijp me niet verkeerd, de Waves plugins zijn super maar tenzij je ze gratis cadeau gaat krijgen of ze ipv duizenden euros nu honderden euros gaan kosten zou ik ze maar mooi links laten liggen

Laatst gewijzigd:
Tsjongejonge wat hebben die mensen die de centen en gear al hebben toch weer makelijk praten..heel fijn dat jullie op het forum zijn om ervaringen te delen dat is top ! Maarrrr...denk ook aan de mensen met de kleine portemonnee er zijn ECHT goede plug-ins gratis of voor een klein prijsje te verkrijgen.

Aan de topicstarter ik denk dat je beter zelf eens op wat meer fora info kan vergaren met betrekking tot ritme's programmeren,quantizing,geluidenkeuze en natuurlijk hoe geluid te bewerken.
Lijkt me onzin om als amateur dure hardware te gaan kopen.Ben ook amateur en doe het voor mijn lol op een laptop met bijv de Focusrite Liquidmix voor de EQ en Compressie voor ik dit bakkie had gebruikte ik ook de standaard Cubase compressie en Freeware.
Ik nam hier genoegen mee maar de vraag is of jij er ook genoegen mee kan nemen..

We kunnen wel hardware en software gaan bashen maar dat word een verhaal zonder eind.
Denk ook eerst aan je portemonnee er zijn namelijk belangrijkere dingen in het leven i.p.v. honderden euro's uit te geven aan dure hardware voor dat ''ene'' randje.

Ik ben van mening dat Hardware over het algemeen wel wat puurder klinkt en dat heeft zijn charme maar ik heb het er niet voor over.
Hier wat namen met wat Gratis VST fx die misschien wel ff de moeite zijn om te bekijken..ik zeg niet dat het hardware benaderd maar voor mij functioneren ze goed.

(Zoek op KVR of via Google naam tussen haakjes is de maker)

Stardust (Arguru)
W1 (Betabugs)
Fishfillets (Digital Phish Phones)
Ferox (Jeroen Breebaart)
Time Machine (Jeroen Breebaart)
Electri Q Posiphofit (Aixcoustic)

Als je nog een leuke drumsynth zoekt die 808/909 achtige dingen doet kijk dan snel ff bij D16...die heeft nu zijn Drumazon (909) Nepheton (808) en Phosycon (303) VST's voor 189 € te koop (''kerstaanbieding'' Bundel) Het is niet de real thing maar komt voor mij genoeg in de buurt heb hem zelf ook gekocht.

Gratis alternatief zijn de Drumatic 3 en Drumatic VE van forumlid PIE (Ephonic)

Zag net pas dat je een ''Sub'' wou kopen...ik weet niet wat je van monitors hebt staan maar let op dat een sub het een beetje kan verzieken..klinkt het allemaal toppie op je kamer (door de sub) en in de auto ruk..Zou mijn buren ook niet blij maken met een sub vooral niet als er van de 808 achtige bd's uitvloeien.

Haha het zal wat zijn als pro studio's geen goede plugins gebruiken maar wat is Pro en wat is goed..duur wil niet altijd goed zijn.

Ligt het ook niet aan je drumgeluiden ?Ga eens wat stapelen en tunen doe wat gekke dingen met evt. bitrate verlagen (gruiziger) Battery is een mooie start en soms 2dehands voor 100 € te scoren (licentie is over te zetten)

Misschien heb je nog een cassete deck staan ?
Neem daar eens een zelfgemaakte beat mee op.
Lekker hard natuurlijk.

En verder zou ik niet al te veel naar mensen zoals TC douglas luisteren dat zijn van die shitadviseurs die alles maar van 1 kant kunnen bekijken.
Zo van zo is het het punt uit!

Bovendien zegt ie zelf dat ie jarenlang naar shitadviseurs heeft geluisterd wat natuurlijk niet al te slim is.

@ demian ,
haha heb je redelijk gelijk in als je het reflecteerd op je leven inderdaad , maar met tracks maken wil ik een idee wat ik in mijn hoofd heb graag zsm in klank hebben zodat ik daar dan aan kan optimaliseren ipv dat ik eerst de beats moet tweeken. Dat bedoelde ik meer ;)

@ red eye ,
dat is waar , maar ik zou graag bijv willen weten hoe ik de beats interessanter kan maken ? !
naar mijn mening ligt het bij de basis al verkeerd de samples die ik heb en gebruik en hoe ik die dus afstel , en dus beter kan afstellen .

@ Ator ,
thanx ga is kijken of dat wat is naar mijn smaak .

@ kevin ,
thanx voor de vst’s zal ook kijken of dat wat is naar mijn smaak , en die sub ja ik denk juist eerder dat t bij mij beter zal gaan klinken omdat ik nu de lage kant erg hoog gooi en dus vaak al in de auto of ergens anders ruk klinkt omdat ik naar mijn mening het ‘’goed’’ hoor op mijn rokit rp 8’s en vele raden die rp10s sub er bij aan om die lage kant beter naar voren te laten komen

en idd je hebt gelijk moet de basis ook goed hebben qua arrangement en dat soort dingen ik kloot in dat opzicht gewoon echt aan en daardoor worden het bij mij altijd de standaard boem snare beats met weinig spectaculairs, wat ik vaak erg jammer vind

Huh? Ik heb ook rp8's en kan redelijk goed (zonder een sub) het laag in de beats houden hoor. Kwestie van de juiste samples en een beetje oppompen met compressie. Eventueel nog wat EQ, maar als je samples al van goede kwaliteit zijn dan is die EQ niet nodig. Gebruik eens de vinyl distortion van ableton over een kick of wat saturation. Die dominion VST die hiervoor is genoemd is ook geen verkeerde. En layeren. Gebruik een 808 voor het laag en daarover heen een 707, 505 of iets dergelijks. Eventueel haal je het laag uit de tweede sample wat weg (kun je doen met het HP filter van de impulse).

ok , dus dat word wel veel gedaan ( in bekende nummers ) het layeren van beats ?!
dacht dat toen ik dat uitrpobeerde dat ik gek was en t niet goed zou klinken
thanx !
wat ik trouwens vaak doe is een kick , dan autofilter instellen zodat ie de bass versterkt en dan compressor ( limiter )
dit klinkt in live goed maar vaak op normale speakers slecht .
is dit dus een verkeerde techniek ?!

'k weet niet, maar pittiger hoeft toch niet altijd "smeriger" te zijn ? ofwel, niet gelijk de distortion ertegen aan.

Gewoon heel goed luisteren naar bestaande beats, bijv. de loop-samples van een CD, maar ook bestaande tracks van artiesten die je tof vind.

En echt gaan analyseren wat je hoort, is echt miereneuken maar dat hoort erbij.

Als je heftige compressie aanzet op een beat met alleen maar een basskick + hihat er tussen in dan zal het effect niet zo heel erg hoorbaar zijn.
Mix je daar een "lang-slepend" geluid in mee, dan hoor je aan dat geluid dat de compressie werkt en dan vind ik het al pittiger klinken :)

Of bepaalde korte reverse-achtige geluiden erbij mixen, dan lijkt het ook meer te pompen ; waar je wilt.

Er zijn naast distortion / compressie nog wel meer dingen die je beat pittiger maken; layeren ook op zeker ja.
Maar idd, als je bron-geluiden al niet zo best zijn ...

ok , dus dat word wel veel gedaan ( in bekende nummers ) het layeren van beats ?!
dacht dat toen ik dat uitrpobeerde dat ik gek was en t niet goed zou klinken
thanx !
wat ik trouwens vaak doe is een kick , dan autofilter instellen zodat ie de bass versterkt en dan compressor ( limiter )
dit klinkt in live goed maar vaak op normale speakers slecht .
is dit dus een verkeerde techniek ?!

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, maar ik zelf zou niet zo gauw het autofilter gebruiken om van een kick sample het laag te verhogen.

Ik neem aan dat je de limiter preset bedoelt van de Ableton compressor? Limiting is juist een techniek die naar mijn idee niet bedoelt is om je kicks te laten knallen. Zoek eens hier op het forum over compressie technieken (zijn heel veel threads over). Het is bijna een vak apart.

Het is allemaal leuk en aardig dat je zo snel mogelijk de muziek die je in je hoofd hebt uit wil werken, maar het cliché van 20% inspiratie en 80% transpiratie is niet voor niets een cliché. Als je niet de wil of kunde hebt om je de technieken eigen te maken dan zou je inderdaad met sample cd's kunnen werken. Voor mij is dan wel de helft van de lol er af, maar het kan voor iemand anders misschien juist weer inspirerend werken.

Back