hoe een track ''pittiger'' maken ?!

....nou- ik denk dat mozart ook niet echt vrolijk zou zijn als ie op een valse piano zou moeten componeren...maar ik snap wat je bedoelt: studioos zijn eigenlijk kerken en hardware heilige voorwerpen waarmee je de diepste zin des levens vormgeeft...:engel: uiteindelijk is de wereld onstaan vanuit trilling en trilling is geluid en daarvan komt muziek...:halleluja wat het is is dat het muzikale proces zo moeilijk in woorden te vatten is en het daarom zo de moeite waard is om over de dingen waarmee de muziek tot stand komt- in dit geval hardware te ouwehoeren- denk ik dan maar...zo van- je moet toch ergens over kunnen praten?!:dubbel:

Of: natuurlijk gaaf om een track ontzettend te laten stampen m.b.v. compressors en weet-ik-het-wat, maar wie nooit heeft nagedacht over syncopatie (ritmische figuren) en harmonieleer (wat lekker samenklinkt) - die komt nooit verder dan four-to-the-floor-en-dan-snel-terug-naar-de-bar-want-alleen-maar-stampen-is-ook-niks.

;)

Of: natuurlijk gaaf om een track ontzettend te laten stampen m.b.v. compressors en weet-ik-het-wat, maar wie nooit heeft nagedacht over syncopatie (ritmische figuren) en harmonieleer (wat lekker samenklinkt) - die komt nooit verder dan four-to-the-floor-en-dan-snel-terug-naar-de-bar-want-alleen-maar-stampen-is-ook-niks.

;)

wel slim gezien als het de barman is die je four-to-the-floor maakt

.

Jammer dat het hier op het forum altijd meteen over hardware gaat. Er is (bijna) nooit oog voor muzikale ontwikkeling en melodie-theorie en weetikhetwat. Hardware is maar een tool, Mozart zat ook niet te miepen de hele dag dat zijn piano zo suckt. Nee, het gaat om de nootjes en de orientatie daarvan. Tja, IMO dan.
Of men moet enkel tot doel hebben om geld te verdienen aan de troep die ze produceren. Dat kan ook. Ik denk dus het laatste (pessimistische view).
:dubbel:
Volgens mij weet je niet wat voor zeikerd Mozart was.
En trouwens, voor de meeste moderne muziek heb je niet veel theorie nodig. Het meeste maakt of gebruik van het I-IV-V schema(soms zelfs I-IV) of men gooit alle theorie overboord. Ik kan geen theorie ontdekken in een nummer van D Ramirez. Maar het stampt wel lekker weg op die ene noot, met daaromheen die random noten.

:dubbel:
Volgens mij weet je niet wat voor zeikerd Mozart was.
En trouwens, voor de meeste moderne muziek heb je niet veel theorie nodig. Het meeste maakt of gebruik van het I-IV-V schema(soms zelfs I-IV) of men gooit alle theorie overboord. Ik kan geen theorie ontdekken in een nummer van D Ramirez. Maar het stampt wel lekker weg op die ene noot, met daaromheen die random noten.

De meeste "moderne" theorie maakt juist bij uitstek gebruik van muziek theorie want waarom anders zijn alle sample CD's alles gesorteerd op BPM en toonsoort en wordt er gebruikt gemaakt van stretch pitchshifters etc. Dit allemaal om zich aan de muziektheorie te conformeren.

met die sampleceedees is het gewoon prutsen totdat het klinkt. ;)1
pas als die werkwijze een keer op schrift staat is het volgens mij weer theorie.;)2

Ja maar lekker prutsen komt toch vaak wat leuks uit, creativiteit is niet in theorieen uit te drukken en aan banden te leggen.
zo zie ik het dan weer :D

Nee, dat klopt; sowieso zul je met een basisidee moeten komen, en dat is altijd creativiteit, niet theorie. Maar als je dat idee dan gaaf wilt uitwerken, en zeker als je een hele cd wilt volstoppen met goed uitgewerkte ideeën (m.a.w., volwaardige tracks), dan is het wel prettig om een hoop 'tips en tricks' te kennen (qua hard-/softgear én qua ritmes en wat samenklinkt). En wat dan het leuke is: als je het 'tips en tricks' noemt, dan mag het wel en heeft iedereen volop suggesties, maar wordt precies hetzelfde 'theorie' genoemd en/of wordt het een klein beetje veralgemeniseerd, dan is het not-done en academisch geneuzel. Gènig hoe het gevoel bij een woordje ('theorie' <=> 'tips en tricks') zoveel verschil kan maken! :mexico:

Om even dat foute woord te gebruiken: ik zou dus zeggen (met Arv, zoals ik hem begrijp) dat de thread zich tot nu toe op 'geartheorie' geconcentreerd heeft, maar dat, om een vette track te maken, wat 'muziektheorie' zeker niet verkeerd is! :)

Voor mij is het 100% creativiteit als ik met mijn beschikbare "muziektheorie" (jarenlang Marco Borsato songs naspelen)/ "tips/tricks" (gelezen op een of ander forum) / gevonden loops (wav~ rex~apple, van mijn goede vriend Google) uiteindelijk een lied inelkaar schroef waar ik zelf vrolijk van word........ Zodat ik in elk geval het eerste uur na het componeren het gevoel heb dat ik iets gemaakt heb waar de rest van de muzikanten in het heelal nog nooit aan gedacht had........ Dat is een best wel goed gevoel (alleen voor een volle zaal met jonge dansende dames optreden is misschien nog beter;) )

[Soms blijkt echter dat de Chemical Brothers een van m'n bass lines 15 jaar terug op hun cdtje hebben gebruikt (?!)]

Dat zegt meer over jouw dan over die plugins IMHO.

Misschien een leuke manier om dit tegen te spreken is om een 'wedstrijd' te organiseren waarbij iedereen met freeware software een trackje in elkaar mag bouwen. Zal jij nog eens versteld van staan wat goed talent hiermee kan.

http://www.audiomastermind.com/browse-free_vst_plugins-5886988-1.html

Ben er verder niet uitgebreid naar gaan kijken, maar op deze site staan naar eigen zeggen 2100+ gratis VST's.
Wedde dat je hier een professionele track mee neer kan zetten! ;)

De effectplugins van Kjaerhus zijn iig erg goed. En qua synths de Synth1 of de Genesis. Geen echte industrietoppers natuurlijk, maar in de goede handen kunnen er mooie dingen mee gemaakt worden dat weet ik wel zeker..

http://www.audiomastermind.com/browse-free_vst_plugins-5886988-1.html

Ben er verder niet uitgebreid naar gaan kijken, maar op deze site staan naar eigen zeggen 2100+ gratis VST's.
Alleen doen een heel stel linkjes het niet.

Wedde dat je hier een professionele track mee neer kan zetten! ;)
Ik zou zelfs zeggen: wedden van niet? ;) Ik denk dat als je je houdt bij een paar goede plugins en geen kiloton aan SynthEdit meuk je beter af bent.

Synth1 is natuurlijk prima, Kjaerhus ook, en dan heb je nog Slim Slow Slider: http://www.geocities.jp/webmaster_of_sss/vst/ - maar als je dat pakket al binnen hebt en je koopt eens een Computer Music waar ook nog Zebra CM op staat, dan ben je toch al behoorlijk klaar, zou ik zeggen.

Wat een leuke tread.....ga deze kicken. Ben het (gedeeltelijk) met TC Douglas eens (pag.1), goed spul is het halve werk. Demo's van tegenwoordig klinken gelikt.

Als jou demo vanaf de eerste tel gaar klinkt, lig je eruit en wordt de volgende demo erin gekeild. A&R managers, zijn streng hebben keus en tijd te kort.

Hier een paar praktische voorbeelden, duur maar goed:

Kerel heeft op t eind een freudiaanse verspreking ;)

Laatst gewijzigd:
Andere tip: niet blijven hangen in een loop en proberen je drums heel "vet" te maken, ga al snel beginnen met je track te arrangeren. Je opbouw kan veel doen voor hoe de beat erin knalt, en als het goed is ga je zelf ook steeds beter horen wat er dan evt. mist.

Daarnaast is layeren ook een goede: vier verschillende kicks, beetje klooien met de onderlinge pitch, compressor erover...Kan echt wel een pittige kick opleveren :) Net als een snare. Hihats zou ik niet zo snel layeren, wel verschillende closed hihats gebruiken die elkaar afwisselen, klinkt levendiger.

Back