Cs-30l

chilistein

Junior member
Ik wilde de filter cv input (dus niet audio in) van de Yamaha CS30(L) gebruiken.
Het betreft de input met de aanduiding Foot controller Brilliance.
Met die aansluiting kan de Brilliance "lever" (feitelijk een soort van filter frequency knop) worden bediend.

Normaal gesproken sluit ik de Aux uitgang van mijn Kenton midi cv converter aan op de filter in.
Vervolgens kan ik met mijn modulatie wheel, een midi footcontroller of velocity de filtering van de synth beinvloeden.

Bij de Yamaha gebeurt er niks.
Als ik de Kenton converter aansluit werkt de Brilliance slider ook nog gewoon.
Het lijkt mij dat die bij het aansluiten op de Footcontroller Brilliance moet worden genegeerd.
Net zoals de pitch bend wordt genegeerd bij het aansluiting op de CV/Gate.

Dat brengt mij op de vraag;
Wat voor input is die Foot controller Brilliance.
Is dat een reguliere filter CV input ?
Wat voor een pedaal sluit je daarop aan ?
Gewoon een volume achtig pedaal met een jack of zo'n Korg MS01 cv (of soortgelijk) pedaal ?

De manual zegt niets over het karakter van die input.
Op het net is evenmin iets te vinden.

ja hoor een brilliance [cs serie aanduiding voor de frequentie van t filtert ]
input cv jack
dat heeft mn cs30 niet

opzekers
wel de sequencer hihi

Wou net zeggen..

Blijft een lagguh bakkie *D

Iemand een antwoord op de vraag? Ik ben ook benieuwd. De gewone CS-30 heeft geen filtercontrole, maar de CS-30L wel. Als die alleen met een pedaal te besturen is, is hij voor ons midioten minder nuttig.

Ik ben niet zo'n techneut maar als ik in het schema in de manual kijk ( http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/emi/english/synth/CS30LE.PDF , pagina 21) heb je een pedaal met regelbare weerstand nodig, geen CV signaal. Dus net zoiets als een passief volume pedaal.
Misschien gebeurt er wat als je de cut off van beide VCF's (bijna) dichtdraait en een CV signaal op op de brilliance foot controller input zet (heb je vast al eens geprobeerd).
"Foot controlled BRILLIANCE is possible by connecting the foot controller". Tsja, daar is geen speld tussen te krijgen, heerlijk toch die japanse handleidingen

Ik zie een op pagina 21 een knop die mod function heet.
Deze lijkt een stand EXT te hebben.
Heb je deze al eens geprobeerd?
Lijkt mij dat EXT extern betekend.

suc6,
Maarten
Is dat niet om het filter te moduleren met een audio bron? Dat zit ook op de CS-30 en die heeft geen brilliance input achterop.

Is dat niet om het filter te moduleren met een audio bron? Dat zit ook op de CS-30 en die heeft geen brilliance input achterop.

Ik heb zelf geen CS30, dus ik weet alleen wat ik op het blokdiagram lees.
Heb je geen echte schema´s? Dit leest toch een stuk beter, ook voor een eventueele Filter CV modificatie.

Groeten,
Maarten.

Ik heb zelf geen CS30, dus ik weet alleen wat ik op het blokdiagram lees.
Heb je geen echte schema´s? Dit leest toch een stuk beter, ook voor een eventueele Filter CV modificatie.

Groeten,
Maarten.
Nee, ik heb alleen de downloads van de Yamaha site, daar zit geen electronisch schema tussen.

ik gebruik idd de xtern knop om te modu;eren gaat goed met bv 606 hats
lekkere duidelijke klanken moetje gebruiken en de cs30[non l ] heeft twee afregel knooppen voor trigger en signaal level

Ik had hier op het forum inmiddels een Yamaha FC7 pedaal gekocht toen ik zag dat die andere CS modellen inderdaad met een FC3 pedaal werkten.
Een "expression" pedaal dus.
Volgens mij is dat inderdaad een soort van weerstand (pot).

Ik kom er eigenlijk nu pas achter dat zo'n expression pedaal op veel meer van mijn synths is in te zetten. Bijvoorbeeld om met het "toewezen" Midi CC nummer van de "Expression pedal" interne parameters aan te sturen (hetgeen kan bij bv S80 en ESQ-1).

Het merkwaardige is trouwens dat als je de Brilliance hendel helemaal open zet of dichtzet (het pedaal helemaal intrapt op omhoog hebt) het filter nog iets verder opengaat (en dichtgaat) dan de stand van de filter frequency knoppen aangeeft.
Ofwel, ook al staat de filter freq helemaal open, dan toch gaat het filter met de brilliance nog iets verder open.
De reden daarvan begrijp ik niet maar misschien komt dat nog.

Ja da vink mooi dat de CS30L met de voet kan worden bediend.
De CS30L heeft net als de CS30 twee filters die tegelijk kunnen worden gebruikt (parallel en gedeeltelijk in serie).
Als je per filter twee verschillende cutoff punten neemt, en je sweept deze punten door de filterfrequency met het brilliance pedaal/lever dan krijg je echt een pratende synth.
De Crumar Spirit heeft dat ook, zij het dus dat diens filter in moet worden bediend door een cv signaal.
Deze filter in maakt de L versie echt interessant wat mij betreft. Vooral ook omdat hij er uiteraard spectaculair uitziet met zijn tolex omhuizing en de metalen poten. De CS30L mist wel weer het sequencertje van de CS30.

Mooie bak man.
Ik dacht het is gewoon een CS15 met iets meer modulatie mogelijkheden maar dat is niet waar.
Het signaal is flexibeler te routen.

Die EXT ingang is bedoeld voor de audio in (zowel als soundsource en als modulatiebron; je kan dus audio met audio moduleren !).

Laatst gewijzigd:
.

Ik kom er eigenlijk nu pas achter dat zo'n expression pedaal op veel meer van mijn synths is in te zetten. Bijvoorbeeld om met het "toewezen" Midi CC nummer van

Ja da vink mooi dat de CS30L met de voet kan worden bediend.
De CS30L heeft net als de CS30 twee filters die tegelijk kunnen worden gebruikt (parallel en gedeeltelijk in serie).
Als je per filter twee verschillende cutoff punten neemt, en je sweept deze punten door de filterfrequency met het brilliance pedaal/lever dan krijg je echt een pratende synth.
De Crumar Spirit heeft dat ook, zij het dus dat diens filter in moet worden bediend door een cv signaal.
Deze filter in maakt de L versie echt interessant wat mij betreft. Vooral ook omdat hij er uiteraard spectaculair uitziet met zijn tolex omhuizing en de metalen poten. De CS30L mist wel weer het sequencertje van de CS30.

Mooie bak man.
Ik dacht het is gewoon een CS15 met iets meer modulatie mogelijkheden maar dat is niet waar.
Het signaal is flexibeler te routen.

Die EXT ingang is bedoeld voor de audio in (zowel als soundsource en als modulatiebron; je kan dus audio met audio moduleren !).

ja idd audio met audio moduleren
waar zie je dat nog meer ,...?

eiegn lijk ist sequencertje niet eg iets byzonders wel leuk om bv een oscillator te moduleren door de cv van t sequencertje en de andere osc door cv/uhh hz / v

crumar spirt en bv denk ik ook de syrinx hebben allebei erg flexi opzet van filters routingen en dat maakt dat ook de cs30 in t rijtje van flexi mooi klinkende synthjes thuis hoort

wat dat betreft miss ik 2e lfo ...heel erg zelfs

bv en pro one en bv moog prodigy
hebben een iets mer straight forward klank pallet ...1 filter geen eens multi mode

daarom lijkt me een sem module

semtex iets in die geest erg wijs ook !
over en uit

Back