formant in doepfer

2206

www.florisvanhoof.com
weet iemand wat er gebeuren zal als ik modules uit mijn formant (de noise oa) aansluit op (de voeding van) mijn doepfer systeem? de voltages liggen anders, zou er iets uitkomen? of zelfs helemaal werken?
+5 +-15 formant
+5 +-12 doepfer

Lager voltage kan in ieder geval geen kwaad, dus ik zou zeggen: probeer het gewoon. De kans is vrij groot dat het werkt. Je moet hoogstens wat dingen opnieuw afregelen.

Voor de noise kan het zijn dat je R2 wat moet aanpassen (lagere waarde), dat is denk ik het enige stuk dat afhankelijk is van de voedingsspanning.

formant modules (zeker de vco) slikken meer stroom dan de gemiddelde doepfer modules: niet overbelasten!!

ik heb zo'n dubbele paia vco van iemand die deze nagebouwd heeft. die ga ik ook proberen (ook +-15)
vanaf wanneer begin je te overbelasten?
ik heb maar een kleine doepfer voeding met zo'n 10 aansluitingen, er zitten nu een zetal modules op, kan er nog wat bij normaal gezien? (in het doepfer boekje staat ook iets van overbelasten, maar nergens staat hoeveel modules precies)

vanaf wanneer begin je te overbelasten?

Zodra er rook uit de voeding komt :D

(in het doepfer boekje staat ook iets van overbelasten, maar nergens staat hoeveel modules precies)

Dat is omdat het van de modules afhangt hoeveel er totaal op kunnen. Dus je kunt geen vast aantal noemen. Je ziet ook op de Doepfer website dat bij elke module staat hoeveel stroom deze gebruikt. Dat optellen en zorgen dat het onder de max van je voeding blijft.

als aanvulling op bovenstaande verhaal.
het is vanzelfsprekend dat de voeding genoeg stroom moet kunnen leveren.
beter een paar amps te veel, dan te weinig.
maar gelukkig is zelfs een goeie voeding eenvoudig en redelijk goedkoop zelf te maken.
hint, de 78xx en 79xx regelaars kun je met een 0,1 ohm weerstand aan de uitgang parallel zetten voor meer stroom.
garoeten,
jeroen

weet er iemand waar ik het schema van die paia (dubbele) vco kan vinden?
knoppen zijn: glide, pitch, offset, zero, 1/2 mix
verder staat er niks van info/serienr op (2e hands zelfbouw)
er zijn 3 kabeltjes (oranje, rood, bruin) voorzien voor de voeding, maar ik weet niet welk kabeltje aan +12, 0 en -12v te bevestigen.

na verder zoeken vrees ik dat het een zelfgemaakt schema is naar de paia fatman vco's.
is er een andere manier om te meten hoeveel stroom elk vd 3 draadjes moet krijgen?

Zet er eens een ampere meter tussen.

Is ook wel een leuk projectje om een module te maken met een paar ampere meters [analoog of digitaal naar keuze] om de boel constant in de gaten te houden.

Zo te lezen gebruikt men als voeding 5 volt en 12 volt.
Volgens mij is er met een oude computer voeding best wel wat leuks , en krachtigs, te maken.

Is ook wel een leuk projectje om een module te maken met een paar ampere meters [analoog of digitaal naar keuze] om de boel constant in de gaten te houden.

En kost ook nog 's niet zoveel. Dick Best verkoopt momenteel digitale paneelmeters (3,5 digits) voor maar 5,95. Analoog voor 7,50 (da's natuurlijk "echter" in een modular).

weet er iemand waar ik het schema van die paia (dubbele) vco kan vinden?

Zonder typenummer wat lastig, maar hier staan redelijk wat PAiA schema's:
http://rubidium.dyndns.org/cag/
Alhoewel "die paia (dubbele)" klinkt als de VCO uit de 9700 serie? Ik weet niet of die schema's al vrijgegeven zijn. Die is nog commercieel in de verkoop bij PAiA: http://www.paia.com/proddetail.asp?prod=9720K&cat=12

gaat de paneelmeter dan de juiste spanning aanduiden als ik die op de draadjes aansluit?

het lijkt er steeds meer op het 2 dubbele (dus 4!) vco's ontworpen naar de fatman zijn.

het lijkt stom, maar ik heb veel zin om gewoon eens te proberen,1/2de kans dat het juist aangesloten zit. zouden de vco's het direct begeven als ik ze verkeerd aansluit?

gaat de paneelmeter dan de juiste spanning aanduiden als ik die op de draadjes aansluit?

Nee, maar omdat je vroeg hoeveel stroom er liep kwam Hilltree met de paneelmeters. Maar dat was dus niet wat je wilde weten.

zouden de vco's het direct begeven als ik ze verkeerd aansluit?

Die kans is vrij groot. +/-12V verkeerd om geeft 24 volt verkeerd om over de componenten. Dat kan aardig veel schade opleveren.

het lijkt er steeds meer op het 2 dubbele (dus 4!) vco's ontworpen naar de fatman zijn

Het schema van de Fatman is gelukkig wel gewoon beschikbaar. Die heeft helaas wel een bizarre +8V / -12V voeding.

Zitten er niet toevallig ook spanningsregelaars op die zelfbouw-print? Kan zijn dat hij gewoon stand-alone gebouwd is om op een normale symmetrische voeding aangesloten te worden.

over de paia 9720 vco
als je de kitjes koopt krijg je er het schema bij. gewoonlijk krijg je ze ook erbij als je ze ergens 2 de hands koopt. op de dual vco zitten er al + en - 12v stabilisatoren. je kan dus zonder probleem een voeding aansluiten van +-12 tot =-18 en zelfs ietsje meer.

aansluiten van voeding:
waar +, ground en - komen staat op het printje gedrukt. van boven naar onder: rood +, groen ground, wit signalground, en blauw -. ground en signalground moet je samennemen (= massa) anders werken je vco's niet. normaal zijn die op 1 plaats in het systeem doorverbonden ( in de mcv8 module).

bedankt voor de hulp!!

geen spanningsregelaars denk ik (hoe zouden deze er moeten uitzien?)

de vco's zaten gewoon bij op een halfafgewerkte formant, zat geen voeding bij. op de formant modules staat mooi +-15 etc opgeschreven, bij de paia's niet.

de printplaten zien er hoekig, zelfontworpen uit, de man van wie ik dit kocht (ben z'n gegevens kwijt) probeerde een fatman in verschillende apparte modules te maken. valt dus niet echt te vergelijken met de fatman schema's die ik vond. ook niet met vroegere paia vco schema's.

kan het verbruik van zo'n module eigenlijk getest worden?

Back