Synth's aansluiten: mono of stereo

Eraser127

Ouwe rot
Ik heb gezocht, maar kon de desbetreffende thread niet meer vinden. Ik moet m'n synths weer allemaal opnieuw aansluiten en tot dat ik een grote mixer heb zit ik met het volgende:

de meeste synth's die ik heb hebben allemaal een stereo uitgang. Aangezien ik ook m'n drums apart wil neemt dat al een aantal kanalen in. Welke synth's kan ik nou het beste mono aansluiten en welke stereo?

Mij lijkt dat de nieuwere synth's (AN1x, JP-8080, Nova en KS-Rack) stereo gaan en evt. de andere mono omdat die minder effecten ingebouwd hebben/minder gebruikt gaan worden. Ik kan natuurlijk ook nog een extra patchbay halen (andere wordt voor de effect apparatuur) en die als mixer uitbreiding gebruiken.

Ik zou gewoon stereo synths ook stereo aansluiten dit kan door stereo kanalen te gebruiken of 2 x mono gepanned naar links en rechts ..

verder zou je eens kunnen kijken naar een behringer micro mix ..
heb ik ook een tijd gebruikt toen ik een te kleine mixer had..
micromix in een mono kanaal en je kan er dan 4 andere mono pluggen instoppen en mixen op de micromix zelf .. ideaal als je vaak track voor track werkt en niet alles in 1 keer opneemt.. doe je dat wel is t ook geen ramp je moet dan alleen geen geluiden op dezlfde micromix zetten die elkaar te veel wegvreten of evt de micromix niet helemaal vol gooien ..

Laatst gewijzigd:
heb 16 channel mixer en 3 patchbays..
sluit stereo aan als het kan (en daadwerkelijk iets toevoegt, zoals bvb voor chorus of delay)

ik heb een patchbay waarmee dit probleem meestal op te lossen is. Aangezien ik maar 16 kanalen tot mijn beschikking heb op m'n multitractor, sluit ik soms ook wat synths mono aan. IK ga dan na of het verschil tussen mono of stereo groot is. Nee; dan mono aansluiten. Anders multitracken, maar zolang je nog met een track bezig bent werkt dat niet.

Verder zitten m'n 707 en 909 op een behringen mixertje, zodat ik de kicks kan oversturen en ook of de clap of de snare gaat over de mixer. De overige geluiden gaan mono naar de patchbay, zodat ik niet al te veel kanalen verlies door alle verschillende drum sounds.

Een grotere mixer staat op de verlanglijst, maar zal nog lang duren bij mij...

veel synth's gebruiken effecten (delay bijv) die stereo zijn en bij sommige synths is de unison mode ook stereo.

Dus even kijken welke synth je mono in de mix kunt en wilt hebben, en anders maar om patchen

Volgens mij hang het er maar net vanaf waar je welke synth voor wilt gebruiken. Je kan wel een OASYS thuis hebben staan maar als je hem toch alleen gebruikt om lekkere mono basjes uit te halen kan je hem net zo goed mono aansluiten... toch?:confused:

En andersom geld het natuurlijk ook, als je een synth fantastisch vind omdat hij bijvoorbeeld zon lekkere stereo chorus heeft zou ik hem niet mono aansluiten.

Inputs kom je snel te kort idd.

Wat ook kan is voor je drums een submixer(tje) scoren met stereo send en daar je drums op uitmixen. Kan je gedeelte van je patchbay gebruiken voor inserts op aparte compressie op bijv kick. En een verb op de hats/snare.
En als je nog (bus) compresie mist kan je submixer via een compressor op je main mixer aansluiten.

Zelf heb ik ook wel eens een submixer gebruikt voor synths/modules met meerdere (stereo) outputs zodat ik die via een patchbay op die submixer kan patchen.
Je hebt dan minder opties bij die submixer maar is wel lekker flexibel. En dan kan je makkelijk kiezen voor stereo/mono.

Hulp gevraagd met maken setup

Hulp gevraagd met maken setup

Hoi allemaal,

ik zie bij eraser127 een hele mooie setup staan die, als ik het goed heb gelezen, via een patchbay loopt.
Ik heb zelf net een PX3000 van Behringer gekocht en wil deze gebruiken om alle aangesloten apparatuur op mijn Yamaha MG12/4 (mengpaneel), netjes te gaan patchen. Helaas ben ik een abolute nietsweter hiermee en wil jullie hulp inroepen om dit op de juiste manier aan te sluiten. De apparatuur waar het om gaat is:

Yamaha MOTIF ES6 synthesizer
Yamaha PSR-2100 keyboard
Yamaha AW1600 harddiskrecorder
Behringer autocom PRO-XL MDX1600 (dynamic processor)
Behringer ultragraph PRO FBQ1502 (equalizer)
Behringer virtualizer PRO DSP2024P
Behringer sonic exciter SX3040
Headstart PC 1,2 Gb intern geheugen, kloksnelheid 2.88 GHz.

Mijn vraag is nu, hoe dit alles zodanig aan te sluiten dat ik optimaal rendement kan halen uit mijn gear.

Graag hoor ik iets van je/jullie,

m.vr.gr.
Ron

Ik gebruik idd een patchbay, gebruikte deze eerst om de extra synths op m'n mengtafel aan te sluiten, nu om de losse effect apparatuur te kunnen patchen. Wil nog een aparte patchbay voor m'n synths.

Ik gebruik idd een patchbay, gebruikte deze eerst om de extra synths op m'n mengtafel aan te sluiten, nu om de losse effect apparatuur te kunnen patchen. Wil nog een aparte patchbay voor m'n synths.

Hoi,

bedankt voor je reactie. Eigenlijk ben ik op zoek naar een tekeningetje (schema) hoe ik e.e.a. aan moet sluiten. Heb al een heleboel hier gelezen, maar het duizelt me een beetje,

m.vr.gr.
Ron

Hoi,

bedankt voor je reactie. Eigenlijk ben ik op zoek naar een tekeningetje (schema) hoe ik e.e.a. aan moet sluiten. Heb al een heleboel hier gelezen, maar het duizelt me een beetje,

m.vr.gr.
Ron
Check deze link bijvoorbeeld: http://www.mondialproductions.nl/1967101.htm

Zelf heb ik nu m'n aux send/return en alle in/uitgangen van m'n effecten aan de achterkant van de patchbay. Dan kan ik aan de voorkant een kabeltje prikken voor de verbindingen die ik wil hebben.

Check deze link bijvoorbeeld: http://www.mondialproductions.nl/1967101.htm

Zelf heb ik nu m'n aux send/return en alle in/uitgangen van m'n effecten aan de achterkant van de patchbay. Dan kan ik aan de voorkant een kabeltje prikken voor de verbindingen die ik wil hebben.

Nogmaals heel erg bedankt. Ik zat net op die site te kijken. Ik hoop dat ik er uit kan komen,

m.vr.gr.
Ron

Ik wist niet dat je die ook stereo kon aansluiten.
lekkere meerwaarde 8o)

ik heb ook alles stereo aangesloten
en er een patchbay aan gehangen
verder dan 16 sporen kom ik ook totop heden niet
grotere mixer zou veel geld kosten voor een paar kanalen erbij

Soundcraft 200b mono 24 kanaals , momenteel 6 bezet en qua uitgang mono 4x aux bezet. Niet veel maar voldoende voor de toekomst , toch :D

Wat ook wel werkt is je synths gewoon stereo aansluiten op je patchbay en doorlussen naar de mixert. Dan, als je extra kanalen nodig hebt, draai je de panpot van je je linkersynth kanaal naar het midden en prik je het extra kanaal in de rechteruitgang van de synth op de patchbay en draai je ook die panpot op de mixert naar het midden.

Zo heb je van 1 stereokanaal 2 monokanalen gemaakt en kun je altijd weer terug als je wilt door de patchkabel weg te halen en de panpots weer naar links en rechts te draaien. Ik heb deze methode heel lang gebruikt toen ik +/- 20 kanalen op mijn patchbay had en slechts 8 mono inputs + 2 stereoinputs op mijn mixer. Ben nu net geupgrade naar een mixer met 20 + 2 kanalen dus voorlopig is het hopelijk weer even voldoende.

Zie hier de plattegrond van mijn huidige opstelling (sinds vandaag in gebruik). De enige apparaten die ik altijd stereo heb aangesloten zijn de effectenprocessor (aangezien de effecten allemaal ruimtelijk zijn) en de FS1r (omdat deze van alle synths die ik heb het meest gebaat is bij stereo vanwege de organische sounds en onboard FX). De rest is naar keuze stereo of mono, afhankelijk van wat ik nodig heb.

Zie hier de plattegrond van mijn huidige opstelling (sinds vandaag in gebruik). De enige apparaten die ik altijd stereo heb aangesloten zijn de effectenprocessor (aangezien de effecten allemaal ruimtelijk zijn) en de FS1r (omdat deze van alle synths die ik heb het meest gebaat is bij stereo vanwege de organische sounds en onboard FX). De rest is naar keuze stereo of mono, afhankelijk van wat ik nodig heb.

Niet slecht zo'n opstelling :okdan:

Heb je dat met een bepaald pakket getekend of met excel gemaakt?

Back