DJ-set plus harmonie?

Nightstorm

Ouwe rot
Ik ben absoluut een n00b op het gebied van de harmonieleer, maar vroeg me toch het volgende af: als je als dj twee platen wilt mixen op basis van harmonie, hoe doe je dat? Want ik kan me nog voorstellen dat je twee platen hebt die in dezelfde toonsoort staan en daardoor perfect bij elkaar passen, dat kun je gewoon horen...Maar dan moet je ook nog beatmixen, dus de pitch van de platen veranderen, waardoor voor zover ik weet de harmonie niet meer klopt. Is dit gewoon een kwestie van eindeloos proberen tot je precies weet welke twee platen op hetzelfde tempo in dezelfde toonsoort staan (wat mij een enorm monnikenwerk lijkt plus het lijkt mij in de weg staan als je op het juiste moment de juiste plaat wil draaien)? Of zijn er slimme truukjes om dit te doen? Of luistert het allemaal eigenlijk niet zo nauw?

Niet dat ik perse een dj-carriere ambieer of daar serieus mee bezig ben, maar ik vind het gewoon interessant :)

Voor zover ik begrepen heb is er toch een standarisatie in de bepaalde stijlen, vooral wat het tempo betreft. Helaas ook vaak in de toonsoorten. Hoeft zo'n DJ alleen nog maar te synchroniseren.
Aan de andere kant mogen die DJ's ook wel iets doen voor hun geld :) Ze noemen zich vaak 'muzikant', dus een beetje gehoor mag toch wel? Dus wat de harmonie aangaat: luisteren en een mening hebben over wat wel en wat niet past.

Verder... Hoeveel harmonie zit er in een 'beuk'?

Wout

Voor zover ik begrepen heb is er toch een standarisatie in de bepaalde stijlen, vooral wat het tempo betreft. Helaas ook vaak in de toonsoorten. Hoeft zo'n DJ alleen nog maar te synchroniseren.
Aan de andere kant mogen die DJ's ook wel iets doen voor hun geld :) Ze noemen zich vaak 'muzikant', dus een beetje gehoor mag toch wel? Dus wat de harmonie aangaat: luisteren en een mening hebben over wat wel en wat niet past.

Verder... Hoeveel harmonie zit er in een 'beuk'?

Wout
Ja, maar jij hebt het nou vooral over danceplaten, die worden zo geproduceerd dat ze heel makkelijk te mixen zijn. Maar stel nou dat je gewoon op een beetje leuke manier wat rock/pop/funkplaten aan elkaar wilt plakken? Zonder jezelf muzikant te noemen ;)

Maar misschien is het idd gewoon een kwestie van je platen kennen, oefenen en komt het dan wel vanzelf wel en is dat dan ook helemaal niet zo onmenselijk omdat allemaal te onthouden. Heb met een beetje experimenteren gemerkt dat het ook weer niet zo heel nauw luistert: het klopt niet meer als je de ene plaat even een paar bpm op moet pitchen, maar storend is het nou ook weer niet. Maar ja, dat ligt er misschien ook wel weer aan hoe complex de plaat is die je draait.

denk dat er wel gelijkenis is tussen een dj en een muziekant(cq. geluidenmixer)
ze mengen allebij geluid , een muziekant mengt ze geluid meestal met ander geluid , om samen een liedje te maken.
een dj mengt het ene liedje met een ander liedje , zit wel overeenkomst in:D

het gaat er niet om precies dezelfde toonhoogte te hebben, het meer dat het vooral niet vals gaat klinken. Vinylisten (mooi woord) of digitale dj's, het maakt niet zoveel uit, als je mastertempo aanzet wil dat nog niet zeggen dat je platen meteen harmonieus klinken. A&H heeft hiervoor trouwens wel software oid ontwikkeld. ik ben van mening dat een dj idd wel wat mag doen, anders kan je net zo goed een mixcdtje opzetten.

De act/truuk is bij de meeste overgangen : majeur/mineur, en als het even kan lekker uit elkaar gaan zitten qua toonhoogte. ik weet niet precies de theorie erachter, maar dat voegt meestal beter. Of gewoon je isolator zo wegdraaien dat het uberhaupt wegvalt natuurlijk.

Back