welke geluidsbron moet je geloven?
Moeilijke vraag omdat het heel erg afhangt van je eigen vermogen in luisteren, kwaliteit van speakers, omgeving... etc...
Koptelefoon en monitors hebben beide voor en nadelen, ik zou zeggen, gebruik ze alle twee.
Bij het luisteren door een koptelefoon kan je heel ruimtelijk werken omdat je naar elk oor een ander signaal kan sturen (binaural stereo), wat grotendeels verloren gaat als je je muziek weer afluistert op je monitors omdat je oren dan de signalen niet meer los van elkaar kunnen horen, maargoed je hebt die monitors weer nodig zodat beide oren het geheel, de mix kunnen horen.
Wat ik merk als ik bezig ben is dat je met koptelefoon heel duidelijk kan horen hoe geluiden bewegen in de mix en op welke plaats ze zitten, hoe ze samen werken of elkaar juist in de weg zitten.... Ik wissel af dus.
Wat 'hoort/moet' met masteren dat weet ik niet, omdat ik nog nooit iets gemasterd heb om een plaat uit te brengen oid, maar ik vertrouw op mijn eigen gehoor en probeer dat luisteren te ontwikkelen door heel veel te luisteren, ook mijn eigen muziek.... Op mijn mp3 speler, in de huiskamer, op een setje dikke speakers in een grote ruimte etc. En ja, het klinkt dan overal anders.
Wanneer iets goed klinkt ga ik zo door, als iets kut klinkt verander ik het... Ik zoek naar een soort middenweg waardoor iets in de meeste situaties zo goed mogelijk klinkt. Dat is eigenlijk niet te doen natuurlijk door zoveel factoren waar alles vanaf hangt, maarja optimaliseren is het proberen waard...
Succes en veel plezier!!
Er zijn mensen die het masteren voor je kunnen doen, die daar veel ervaring mee hebben, misschien kan je eens als je zo iemand kent diegene om tips vragen (als je het zelf wil leren) of gewoon je werk uit handen geven en hopen op het beste!