koptelefoon of monitors geloven?

bart1986

Stamgast
Ik maak bij opnames van vocals gebruik van een koptelefoon Sennheiser hd201, en bij het afspelen op de monitors maak ik gebruik van een niet echt heel bekend merk, namelijk Primax. Wanneer ik liedjes afspeel op de monitors klinkt het op de radio/cdspeler een heel stuk anders. Wanneer ik het op mijn koptelefoon aspeel klinkt het ook heel anders, vooral de vocals die een stuk meer treble blijken te hebben. Wat ik mij dus afvraag, welke geluidsbron moet ik geloven? Ik zou zelf voor de Sennheiser koptelefoon gaan maar is dat een goede bron om een mix mee te maken?

Overigens wanneer ik een mp3 bestand afspeel van een willekeurige band klinkt het op beide bronnen goed. Maardat lijkt me logisch aangezien dat gemasterd is.

Maardat lijkt me logisch aangezien dat gemasterd is.

En mp3, dus in elkaar geduwde dynamiek en beperkter frequentiebereik. Dus dat klinkt op veel systemen al sneller hetzeflde.

Primax is toch een scannerfabrikant? Anyway, ik zou wat betreft frequentiebereik in het hoog eerder de Sennheiser vertrouwen. In het laag misschien ook wel, ik ken die Primaxen niet. Wat betreft stereobeeld nooit uitmixen op een koptelefoon.

Die radio/cdspeler, heeft die een loudness-schakeling op z'n volume?

Je zult wat tijd moeten besteden aan het leren kennen van je speakers. Veel luisteren naar goede muziek zodat je een gevoel krijg voor hoe het op jouw speakers klinkt wanneer het goed is. Hoeveel bas, mid, hoog hebben goede platen, hoeveel dynamiek, hoe verhoudt zich de bas tov het mid en hoog, hoe zit de stem in de mix. Net zo lang tot je weet hoe het goed is op je speakers.

De bas zou ik checken op je koptelefoon, ik neem aan dat je kleine monitorspeakers hebt en die gaan meestal niet laag genoeg. Bovendien gaat zeker in het laag in kleine ruimtes de akoestiek erg meespelen.

Ik ben het met Ator eens, het is het belangrijkste dat je weet hoe je speakers klinken.
Zelf heb ik het meegemaakt dat een kennis langskwam met een nummer wat ik afspeelde over mijn pc speakertjes, waarop hij begon te klagen dat ie niet kon horen hoe het laag was. Ik kon echter horen dat er te weinig laag in zat.
Vervolgens zetten we het nummer op de monitor boxen in de studio en bleek dat ik gelijk had.

Ook werkte ik in het verleden met zelfbouw speakers met een "woofer" van maar liefst 10 cm diameter!!
[sarcastisch]Gigantisch diep laag dus[/sarcastisch]
Daarvan wist ik dat als het laag op een bepaalde manier begon te vervormen dat het dan goed stond....

Waarom niet afmixen op een goede hoofdtelefoon? (Noob op afmixgebied...)

Waarom niet afmixen op een goede hoofdtelefoon? (Noob op afmixgebied...)

Omdat normaal bij twee luidsprekers het geluid van de linker luidspreker ook in je rechter oor terecht komt, en vice versa. Als je alleen maar met een hoofdtelefoon mixt hoor je dat effect niet. Je maakt dan een hele andere mix.

Wat ook goed werkt is tijdens het afmixen af en toe even een referentie CD op te zetten om te horen hoe dat klink. Er zijn grote studio's waar ze dat ook doen trouwens.
En ook niet te lang doorgaan met mixen. Na een uurtje of zo even je oren rust gunnen en de hond uitlaten of de planten water geven.

Ik zou gaan sparen voor betere boxen dan die primaxjes en dan het liefst aktieve monitors ,gewoon eens rond kijken in een goed gesorteerde muziekwinkel en je laten informeren .

Dat zijn ook geen monitors maar PC speakers toch?

Geen wonder dat het niet lukt. Op die dingen hoor je niet wat je moet horen. En wat je niet kan horen kan je ook niet mixen.

ik heb wel een vst plugin (freeware) wat speciaal bedoeld is voor het afmixen op een koptelefoon, daarbij vertel ik wel dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb.
maar inderdaad voor een goed stereobeeld is het prettig om een monitoring te hebben die geheel aan je persoonlijke smaak voldoet.

Wat ook goed werkt is tijdens het afmixen af en toe even een referentie CD op te zetten om te horen hoe dat klink. Er zijn grote studio's waar ze dat ook doen trouwens.

Als je net begint met mixen op slechte speakers en of kop telefoon is dit zeker een must.

Daarom had ik ook aangeraden om iets anders te kopen ,of ik moet me heel erg vergissen in die primax
Als ik monitors zeg dan bedoel ik ook monitors en geen pc speakertjes, ik zou mezelf geen muzikant durven te noemen als ik opnam via pc speakertjes

Als ik monitors zeg dan bedoel ik ook monitors en geen pc speakertjes, ik zou mezelf geen muzikant durven te noemen als ik opnam via pc speakertjes

Maar welke dan?
Ik ken Primax ook alleen van de scanners en van die plastic computerspeakers (soundworks). Dus je verrast denk ik een hoop mensen als ze ook studiomonitors maken.

Zou net zo goed een of ander OEM merkje kunnen zijn dat een ander stikkertje op die dingen plakt en onder eigen naam verkoopt.

Maar als je ze met moeite kan gebruiken is het niet anders. Dan kost het gewoon wat meer tijd.

beide, t moet op zowel de koptelefoon klinken als op de speakers.
doorgaans is het zo dat als het op de speakers goed klinkt, klinkt het ook op de koptelefoon, echter niet altijd het geval.
bepaalde effecten en t echte fijne werk kan t beste op een goede koptelefoon.

Ik merk vaak dat met name het laag op mn monitoren (KRK RP5) heel lekker kan klinken, maar wanneer ik het dan op mn koptelefoon luister, de balans in het laag toch niet helemaal lekker is.

Daarom is het denk ik goed om af en toe te wisselen en te zorgen dat het op beide goed klinkt. Dan krijg je denk ik het beste, meest geloofwaardige, resultaat.

ik heb wel een vst plugin (freeware) wat speciaal bedoeld is voor het afmixen op een koptelefoon, daarbij vertel ik wel dat ik het zelf nog niet geprobeerd heb.
Vast net zo'n wonder plugin als die waarmee je met een druk op de knop kunt masteren. Ik geloof er in ieder geval geen barst van. Waar haal ik dan mijn ruimtelijk effect vandaan? Hoe hoor ik de 'breedte' van de mix?

Maar ja, je weet nooit...................

welke geluidsbron moet je geloven?

Moeilijke vraag omdat het heel erg afhangt van je eigen vermogen in luisteren, kwaliteit van speakers, omgeving... etc...
Koptelefoon en monitors hebben beide voor en nadelen, ik zou zeggen, gebruik ze alle twee.

Bij het luisteren door een koptelefoon kan je heel ruimtelijk werken omdat je naar elk oor een ander signaal kan sturen (binaural stereo), wat grotendeels verloren gaat als je je muziek weer afluistert op je monitors omdat je oren dan de signalen niet meer los van elkaar kunnen horen, maargoed je hebt die monitors weer nodig zodat beide oren het geheel, de mix kunnen horen.

Wat ik merk als ik bezig ben is dat je met koptelefoon heel duidelijk kan horen hoe geluiden bewegen in de mix en op welke plaats ze zitten, hoe ze samen werken of elkaar juist in de weg zitten.... Ik wissel af dus.

Wat 'hoort/moet' met masteren dat weet ik niet, omdat ik nog nooit iets gemasterd heb om een plaat uit te brengen oid, maar ik vertrouw op mijn eigen gehoor en probeer dat luisteren te ontwikkelen door heel veel te luisteren, ook mijn eigen muziek.... Op mijn mp3 speler, in de huiskamer, op een setje dikke speakers in een grote ruimte etc. En ja, het klinkt dan overal anders.
Wanneer iets goed klinkt ga ik zo door, als iets kut klinkt verander ik het... Ik zoek naar een soort middenweg waardoor iets in de meeste situaties zo goed mogelijk klinkt. Dat is eigenlijk niet te doen natuurlijk door zoveel factoren waar alles vanaf hangt, maarja optimaliseren is het proberen waard...
Succes en veel plezier!!
Er zijn mensen die het masteren voor je kunnen doen, die daar veel ervaring mee hebben, misschien kan je eens als je zo iemand kent diegene om tips vragen (als je het zelf wil leren) of gewoon je werk uit handen geven en hopen op het beste!

Back