verdwijnen cd single

Baseman

Turn up the low
Onderstaande was onlangs in het nieuws:

"Cd-single verdwijnt uit Nederland,
De grote platenmaatschappijen hebben besloten dat de cd-single in Nederland gaat verdwijnen. De verkoop is de afgelopen jaren ingezakt, tot minder dan een miljoen in 2007. Nog voor het eind van het jaar zullen hits alleen nog worden verkocht via downloaden.

De cd-verkoop zit door de opkomst van mp3-spelers en digitaal kopiƫren al jaren in het slop. Veel winkels zijn al verdwenen door de concurrentie van internetzaken. De resterende verkochten vaak al geen cd-singles meer."

Hoe kom je nu nog aan extended versions in goede kwaliteit?
Toen ik nog regelmatig draaide kocht ik vaak cd singles of vinyl om zo extended versions te krijgen in goede geluidskwaliteit.

Maar op vinyl komt steeds minder uit, cd single verdwijnt.
Op verzamel cd's staan vaak alleen de radio versies.
Dus de mp3 kwaliteit wordt steeds meer de standaard lijkt het. :-(

De grote platenmaatschappijen hebben besloten dat (...)

Tja...

Overigens was het berichtgeving van niks gister op TV. "De vinyl single is jaren geleden al verdwenen". Oh? Er staat er hier nog eentje in de kast uit 2006, van Parlophone/EMI. Geen kleine club. Moest wel uit Engeland komen trouwens, waar sowieso nog behoorlijk veel nieuw vinyl in de schappen staat, ook van commerciele artiesten en bij de grote commerciele platenzaken.

Zie nu trouwens dat bovenstaand bericht ook alleen over Nederland gaat.

Zie nu trouwens dat bovenstaand bericht ook alleen over Nederland gaat.

Da's raar eigenlijk toch? Waarom zouden grote maatschappijen (als ze die afspraak toch al samen maken) alleen voor Nederland die keuze maken? Dan zou je verwachten dat ze die keuze bijvoorbeeld gelijk voor heel Europa maken toch?

Wat ik wel gemerkt heb is dat singles de laatste tijd in minder winkels te vinden zijn (Zo uit mn hoofd verkopen ze die bij o.a. de FreeRecordShop en Van Leest niet meer), maar bij andere zaken liggen er nog genoeg.

Wat ik wel gemerkt heb is dat singles de laatste tijd in minder winkels te vinden zijn
Zo uit mn hoofd verkopen ze die bij o.a. de FreeRecordShop en Van Leest niet meer), maar bij andere zaken liggen er nog genoeg.
de van leest hier vlakbij is eerder een videotheek aan het worden dan een platenzaak

De platenzaak verkoopt tegenwoordig meer DVD's, computerspelletje en andere zooi dan muziek. Dat is toch wel een beetje de verandering om de winkel te behouden omdat er minder muziek wordt verkocht. Da's natuurlijk ook niet zo erg.

Maar volgens mij blijven CD-singles gewoon bestelbaar via internet. Dus voor de liefhebber zijn ze nog wel leverbaar. Maar je kan natuurlijk ook gewoon een MP3 downloaden en dan op CD branden. Is natuurlijk ook niet overdreven veel moeite.

In de "serieuze" muziek industrie werden die CD singles volgens mij toch al nooit gebruikt

Dat was toch alleen voor Top 40 muziek enzo, voor 12 jarige pubers in boeredorpjes

Toen de vinyl single en de maxi single langzaam aan verdween. Werd de cd single toch aardig verkocht aan dj's e.d met name voor de extended mixen die eerder op de vinyl maxi stonden. Ik heb het hier dan over top40 muziek.

Dat was toch alleen voor Top 40 muziek enzo, voor 12 jarige pubers in boeredorpjes
van dat volk die 1x per week dan naar een stad kwam om daar met overmatig zatte harses ff de stoere kerel uit te hangen,
want in hun dorp waren ze ook de king nutuulk :dubbel:

Zowieso is Top40 ook alleen maar bedacht voor de mensen zonder smaak zodat ze weten wat ze 'mooi' moeten vinden.
Wat dat betreft is het verbluffingwekkend hoe belangrijk mensen het vinden wat voor accessoires hun leasauto 'moet' hebben t/m hoe lang ze 'moeten' klaarkomen.

Wat dat betreft is het ontbreken van single's alleen maar beter want tegenwoordig kunnen de mensen met een paar muisklikken muziek vinden wat ze niet opgedrongen wordt en ze gewoon mooi mogen vinden.

Back