De grote Coil thread

etaoin

Brodgar Tech

Attachments

• g002.jpg
    g002.jpg
    48,3 KB · Bekeken: 121
  • g003.jpg
    g003.jpg
    51,1 KB · Bekeken: 84
Mijn favoriete Coil album blijft Horse Rotorvator, maar dat komt denk ik ook voornamelijk omdat die uitgekomen is in de tijd waarin ik veel muziek opgepikt hebt.

Horse Rotorvater is, zoals Keyboard in 1987 zei: "The Darker Side of Sampling". Alhoewel, er niet alleen samplers gebruikt zijn. In het Keyboard-artikel wordt genoemd:

Fairlight II and II for sequencing and editing, Emulator II as the main sound generator, Yamaha DX7, PPG Wave 2.2 and EMS Synthi

horserotorvator.jpg

De officiele COIL website:
Een van de masterminds achter Coil was John Balance die in 2004 overleed toen hij dronken over de balustraden van een trap in zijn huis viel.

da's een mooie dood, zo wil ik over een jaar of 10 ook wel gaan.

COIL!!!!

Ik was ooit met een schoolvriend in de platenzaak en we hadden samen net genoeg zakgeld voor 1 LP. (jaja, opa vertelt...)

Het was zaterdag en we hebben zo'n drie uur platen geluisterd, je kreeg zelfs koffie. Uiteindelijk moesten we kiezen, ik zie ons nog schuiven met 4 verschillende platen over de toonbank. Tot mijn vriend's stomme verbazing zeg ik "we kunnen beter die nemen" - ik wees een plaat aan die we niet eens hadden geluisterd, stond in de bakken, dus niet aan de wand ofzo. Hij had echt iets van WTF maar we rekenden die plaat af, loste ons keuzeprobleem ook mooi op. En al hadden we verschillende muzieksmaak, deze plaat hebben we he-le-maal grijsgedraaid, om de beurt hadden we 'm thuis, blauw transparant vinyl. Ik kan deze plaat dromen, beter nog dan mijn favoriete films. Dat blauwe vinyl ontdekten we trouwens pas thuis en ik heb lang gedacht dat alle exemplaren blauw waren. Niet dus.

Jaren later, na studie en verhuizingen, we kwamen elkaar sporadisch tegen, hebben we definitief besloten wie deze plaat zou houden. Ik was meer van de platen dan die muziekvriend en juist daarom vond ik dat hij deze moest houden. Ik heb nu een eigen exemplaar op zwart vinyl.

Die plaat was Horse Rotorvator.

ander favoriet COIL album:

Love's Secret Domain, ofwel LSD
http://www.discogs.com/release/104403

(hierbij hoort voor mij ook het min of meer zuster-album Stolen and Contaminated Songs http://www.discogs.com/release/104431 )

en definitely ook:

ELpH vs. COIL - Worship The Glitch
http://www.discogs.com/release/185636

luister dit album maar eens met headphones, liggend of in ieder geval zonder afleiding, zonder dat je je heel erg concentreert ofzo, het doet iets met je.
wat ik heel herkenbaar vind is hoe ze toentertijd zelf uitlegden dat dit album is opgedragen aan de glitch; de onverwachte bijdrage die een synth soms levert aan de muziek die je maakt, iets waar je geen invloed op hebt, het is meer een reactie van de machine zelf op jou, klinkt misschien vaag, maar is zo herkenbaar, niet bij alle synths trouwens.. die vcs3 heeft dat dus wel, al weet ik niet zeker of ze die ook voor dit album hebben gebruikt. (en de 'glitch factor' is ook van invloed op de waarde van een synth, zie https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=86675&highlight=vcs3)

niet helemaal mijn ding maar interessant om te vermelden, toen Coil nog Coil was, hebben ze in Rusland de ANS mogen gebruiken om een album te maken
http://www.discogs.com/release/190157

iemand hier wel eens met de ANS gespeeld? what a machine.
http://thresholdhouse.greedbag.com/release/~ans/
http://en.wikipedia.org/wiki/ANS_synthesizer

Coil en Cabaret Voltaire, die hebben het muziekmaken wel getriggerd voor mij.

Ik was ooit met een schoolvriend in de platenzaak en we hadden samen net genoeg zakgeld voor 1 LP. (jaja, opa vertelt...)

Nouja, je bent in soortgelijk gezelschap denk ik. Ik gok dat er maar weinig mensen Coil hebben leren kennen via het recentere materiaal...

Ik kende van Horse Rotorvator in eerste instantie ook alleen de LP. Pas daarna hoorde ik op de radio dat er op de CD van Horse Rotorvator een extra track stond (die ze gelukkig gelijk draaiden). Coil op de radio, da's vast ook lang geleden...

Aha, Coil! Ik kon ze al nog van voor Horse Rotorvator omdat mijn broertje "Scatology" had, en die vond ik ook vet. Maar Horse Rotorvator is mijns insziens wel hun beste album. En ik heb hier ook de LP op blauw doorzichtig vinyl staan. Love's secret domain die daarna kwam vond ik al minder, en wat daarna kwam was mij te arty farty.

Heb ze ook twee keer live gezien in de latere jaren, en dat vond ik vrij ruk. Heb ze gezien in 2000 of zo in paradiso, en dat was kut. Heb ze in 2003 of 2004 (was vlak voor Balance zijn dood) nog gezien op het wave-gotik-treffen in Leipzig, maar ben na twee nummers weggegaan om in een andere zaal Corvus Corax te kijken. Dat was wel leuk.

Maar Horse rotorvator? Wat een plaat! Draai hem nu nog wel eens, en ik heb hem al 23 jaar. ;)

Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat ik dit helemaal niet ken, maar ik wordt wel nieuwsgierig nu....

paar jaar geleden in den haag nog coil gezien. heb 'gold is the metal' lp, ooit zonder het te kennen in een 5 gulden platenbak gekocht.. vind het wel echt cool.. optreden was wel grappig maar btje te veel va - synthjes voor me

Ik gok dat er maar weinig mensen Coil hebben leren kennen via het recentere materiaal...

Ik ben bij LSD begonnen, toen een tijdje coil niet gevolgd, maar onlangs hernieuwde interesse gekregen en black light district en 'music to play in the dark' gekocht. Ik las trouwens ergens dat coil binnenkort het allerlaatste album gaat uitbrengen.

paar jaar geleden in den haag nog coil gezien. [...] optreden was wel grappig maar btje te veel va - synthjes voor me

Hier is een leuke foto van dat optreden. Ik was er zelf niet, maar ik heb ze wel gezien in Dour, zo'n maand later (juli 2002), waar ze een gelijkaardige set speelden. Dat optreden heeft me compleet weggeblazen. Eigenlijk ben ik er nog steeds niet helemaal van bekomen. Heel intens. Inderdaad wel weinig analoogs te bespeuren, in tegenstelling tot sommige van hun andere optredens. Hier is een citaat uit een post uit 2001 van John Balance zelf op de Analogue Heaven-list ivm met een van hun optredens:

"We'll be taking Three Fenix, modified VCS3, Powerbooks loaded with
Reaktor gear, 2 Arp 2600s, Sherman Triple "by pass (as we call it)and
a load more."

Hmm. 8~

Ik las trouwens ergens dat coil binnenkort het allerlaatste album gaat uitbrengen.
Dat was "The Ape of Naples", postuum verschenen eind 2005. Dat was een mengeling van opnamen voor wat de volgende plaat moest worden op het moment dat Balance stierf, en dingen die ze 10 jaar eerder opnamen in Trent Reznors studio voor een plaat op diens label die er nooit is gekomen. Niet hun beste cd, daarvoor is hij iets te onsamenhangend naar mijn smaak, maar zeker niet slecht, en alleen al de moeite waard voor Balance's teksten die steeds weer lijken te verwijzen naar zijn dood. Fragenten als "There's a man lying down in a grave somewhere, with the same tattoos as me". Coils laatste optreden eindigde naar 't schijnt met "Going up" waarin Balance de woorden "Are you ready to go now?" almaar herhaalde, en in nog een van hun latere nummers ("Sex with Sun Ra") zingt ie "Most accidents occur at home". Behoorlijk angstaanjagend, als je 't mij vraagt!

Er zitten wel nog wat heruitgaven aan te komen, met wat extra materiaal bijgegooid, op www.thresholdhouse.com, oa van de volledige Equinox/Solstice cyclus (zeer aan te raden, behoort toch wel tot hun beste werk) en van "Time Machines" (nog een favoriet van mij, vier lange stukken analoge drones, ondertiteld "Four tones to facilitate travel through time").

Sleazy (aka Peter Christopherson) heeft trouwens pas een nieuwe groep Soisong, met Ivan Pavlov (aka COH). In mei spelen ze in Amsterdam.

Attachments

• coil+bsp.jpg
    coil+bsp.jpg
    23,5 KB · Bekeken: 91
...die steeds weer lijken te verwijzen naar zijn dood...Behoorlijk angstaanjagend...

Stukje geschiedenis herhaling? Ik kan me namelijk nog een interview herinneren (ten tijde van lsd geloof ik) waarin ze aangaven dat ze erg onder de indruk waren dat Pasolini (die van de 120 dagen van) blijkbaar zijn eigen dood had voorspelt.

Back