paar jaar geleden in den haag nog coil gezien. [...] optreden was wel grappig maar btje te veel va - synthjes voor me
Hier is een leuke foto van dat optreden. Ik was er zelf niet, maar ik heb ze wel gezien in Dour, zo'n maand later (juli 2002), waar ze een gelijkaardige set speelden. Dat optreden heeft me compleet weggeblazen. Eigenlijk ben ik er nog steeds niet helemaal van bekomen. Heel intens. Inderdaad wel weinig analoogs te bespeuren, in tegenstelling tot sommige van hun andere optredens. Hier is een citaat uit een post uit 2001 van John Balance zelf op de Analogue Heaven-list ivm met een van hun optredens:
"We'll be taking Three Fenix, modified VCS3, Powerbooks loaded with
Reaktor gear, 2 Arp 2600s, Sherman Triple "by pass (as we call it)and
a load more."
Hmm.
Ik las trouwens ergens dat coil binnenkort het allerlaatste album gaat uitbrengen.
Dat was "
The Ape of Naples", postuum verschenen eind 2005. Dat was een mengeling van opnamen voor wat de volgende plaat moest worden op het moment dat Balance stierf, en dingen die ze 10 jaar eerder opnamen in Trent Reznors studio voor een plaat op diens label die er nooit is gekomen. Niet hun beste cd, daarvoor is hij iets te onsamenhangend naar mijn smaak, maar zeker niet slecht, en alleen al de moeite waard voor Balance's teksten die steeds weer lijken te verwijzen naar zijn dood. Fragenten als "There's a man lying down in a grave somewhere, with the same tattoos as me". Coils laatste optreden eindigde naar 't schijnt met "Going up" waarin Balance de woorden "Are you ready to go now?" almaar herhaalde, en in nog een van hun latere nummers ("Sex with Sun Ra") zingt ie "Most accidents occur at home". Behoorlijk angstaanjagend, als je 't mij vraagt!
Er zitten wel nog wat heruitgaven aan te komen, met wat extra materiaal bijgegooid, op
www.thresholdhouse.com, oa van de volledige Equinox/Solstice cyclus (zeer aan te raden, behoort toch wel tot hun beste werk) en van "Time Machines" (nog een favoriet van mij, vier lange stukken analoge drones, ondertiteld "Four tones to facilitate travel through time").
Sleazy (aka Peter Christopherson) heeft trouwens pas een nieuwe groep
Soisong, met Ivan Pavlov (aka COH). In mei spelen ze in Amsterdam.