Biologische Oscillators?

JohnnyBusca

rocket scientist
Ola!

Ik was gisteren eens lekker tv aan het kijken en toen heb ik mezelf twee (eigenlijk drie keer) betrapt op het nadenken over biologische Oscillatoren.

Namelijk:
  • In de film Matilda, zegt ze dat een muis een hartslag heeft van 650 slagen per minuut en dat er dus een zoemend geluid vanaf komt.. als je nu een muis op een lopende band zet en de snelheid voltage controlled kunt regelen...
  • Nationale wetenschaps quiz: De relatie tussen frequentie waarmee krekels tjielpen en temperatuur is liniear. Als je nu de temperatuur voltage controlled kunt maken...
  • De gozer die allemaal met geluid bezig was, met tegeltjes, enzovoort... Die had ik al vaker gezien, maar door hem moest ik wel aan springreverbs enzo denken.

Verder had ik nog een opmerking over die vraag met het ruis:
Die klopt namelijk niet. Als je pure ruis hebt dan hoor je geen frequentie verschil. Dus als je verschillende toonhoogte aanslaat, hoor je steeds een andere pitch (van de frequentie band met de meeste energie) maar die heeft absoluut geen relatie met de aangeslagen toonhoogte. Als je een sample hebt van ruis en die aanstuurd heeft de frequentie wel een relatie met de aangeslagen toonhoogte. In de quiz gisteren gebruikte ze een M1 en die heeft volgens mij een gesamplede ruis..

Hebben meer synthforum leden deze gedachten gisteren gehad..

p.s. En nu ga ik een patch bouwen met een sherpard module, puur uit kerstgedachten! :)

ehm was t bij de krekeltjes niet zo dat ze vaker (niet hoger of lager!!!!) kjirpen bij hogere temperatuur ?
frequentie heeft in de wetenschap 2 betekenissen, de mate van straling is de frequentie waarop electronen tegen een geigermullerbuis aankomen, dus hoevaak !!!!! niet hoe hoog of met welke golflengte ofzo ! de andere betekenis is hoevaak er een sinus o.i.d. binnen een bepaalde tijd wordt gedaan. is deze hoger dan hoor je een hoger geluid omdat de golf zeg maar sneller gaat ! ! ! Als een krekel met een hogere frequentie tjirpt bedoeld men dat ie vaker in de tijd het zelfde tjipt geluidje geeft , niet op een hogere toonhoogte volgens mij :D

Dat van dat hartje is dat je een ruis hoort omdat de klopjes zo snel gaan dat het als ruis ervaren wordt ! als je het vertraagd met je sampler zul je klopjes horen ! wel is het denk ik zo dat je lagere kloppen zult horen bij een groter hart dan een kleiner hart omdat de omvang van het volume dan groter is !

zo dat was t antwoord van een wettenschapper die toevallig ook muziek kunstenaar is :) haha!

p.s. dat van t ruis ben ik nog niet helemaal uit, immers zou je denken dat de ruis geen enkele invloed ondervind van de aangeslagen noot, echter heb je natuurlijk interfererende golven, waardoor bepaalde frequenties extra versterkt worden en andere juist worden afgekapt, daardoor zou dus de pitch van de ruis enigzins kunnen veranderen onder invloed van de aangeslagen noot/toonhoogte ! hmmmmm moeten we s proefondervindelijk gaan uitzoeken !
wie heeft een ossiloscoop ?????

Jip...

Hoe warmer het wordt des te sneller gaat ie tjielpen. De basisvorm van een krekel (wavevorm bij een VCO) is inderdaad hetzelfde (dus zal ook niet in toonhoogte omhoog gaan), echter als je het geluid van die krekel een 1000x zal snellen, dan zal de toonhoogte bepaald worden door de frequentie van het herhalend geluid en niet meer van de basisvorm. Dus zou zou je hem op een of andere manier toch moeten kunnen gebruiken, denk ik....

p.s. Damn.. ik heb maar vier osc ter beschikking voor mijn sherpard test. ff een vraagje.. Moeten de VCA exponentieel zijn of liniear... (volgens de sherpard theorie dan) Ik vind proefondervindelijk lineair mooier.. Wasp filtertje erachter... scheuren! Wat een herrie..

Ik dacht dat we tegen dierproeven waren? :D

Maar op zich. Je zou misschien zelfs electroden op de kop van een dolfijn kunnen zetten en die aansturen.

Vet! Goed idee! :)

Maar eventjes mijn kerstgroeten:

http://www.tonyblack.org/mp3/external/shepard.mp3 <-- Shepard up
http://www.tonyblack.org/mp3/external/shepard2.mp3 <-- Shepard down

ff een toelichting:

Gebruikt zijn een A-191 (shepard), twee exponentiele VCAs in mijn doepfer systeem, twee VCOs in doepfer, twee lineaire VCAs in mijn Bohm en twee VCO in mijn Bohm.. Vooral in die shepard down is die Bohm VCO goed te horen. :)

Gebruikte fases: 0, 90, 180 en 270... Helaas de tussenliggende niet wegens gebrek aan VCOs en kabels.

Verder het wasp filter erachter (zonder aan te draaien, maak dadelijk wel een sample al WASP draaiend) en een reverbje erachter.

ik ben vet voor dierproeven :D in het belang van goede wetenschap ! :D
dus niet voor cosmetica , maar muziek hmmm tja... die dat maar wel haha hypocriet *D
tenminste als het echt nodig is en er geen celcultures o.i.d. voor in de plaats kan .

Hmmmm daar had ik nog niet aan gedacht dat je t 1000x kon versnellen om er een andere frequentie van te maken.
Maar als je het 2000x verhoogd krijg je een nog hogere frequentie / toonhoogte, deze stelling geldt dus alleen als je over een langere tijd tjirps opneemt en niet slechts 1 tjirp uiteraard ! alleen ehm is wel makkelijker om gewoon een oscilator te nemen toch :-)

Makkelijker wel, maar niet leuker...

Anders zou ik ook wel een super goede leuke computer met softsynths hebben ipv modulars ! :)

Ach over 100 jaar gebruiken we een gekloond strottehoofd wat via MIDI en ASCII aangestuurd perfect kan zingen.

Origineel geplaatst door bikkel
Ach over 100 jaar gebruiken we een gekloond strottehoofd wat via MIDI en ASCII aangestuurd perfect kan zingen.

HAHA! snel ff wat DNA materiaal van een goeie zanger invriezen dan
over 100 jaar nog steeds MIDI? :)

Zou er nog wat van Johnny Jordaan over zijn?

Ik ga vanavond eens graven denk ik... Dat heeft ie zelf ook bij zijn moessie gedaan! Welke agent werkt er nu op eerste kerstdag..

Ik vrees dat je bij t aansturen van deze biologische oscillators nogal te kampen hebt met latency. Ik neem aan dat een muisje dat je stil zet plots, een geleidelijke terugval van de hartslag ratio zal bevinden, i.p.v. eentje die precies een op een gerelateerd is aan de (voltage controlled) verandering van de treedmolen snelheid. Derhalve zou het wel mogelijkzijn constante tonen naar gewenst resultaat uit te lokken, maar melodieen zouden in verband met deze (onvoorspelbare) vertraging moeilijk, zo niet onmogelijk worden.

dit is wel niet biologisch, alhoewel het heeft ook een 'natuurlijke' basis net zoals krekel muziek:

het leukste concert van het jaar komt eraan: VUURWERK!
vorig jaar heb ik gewoon bewust geluisterd naar al die geluiden en je komt er ineens achter dat het een enome aaneenschakling van impuls golven is!

..........A......A.........A.......A..A.............A.............A..............A......A....A..A..A..A......A
. .........A......A.........A.......A..A.............A.............A..............A......A....A..A..A..A......A
. .........A......A.........A.......A..A.............A.............A..............A......A....A..A..A..A......A

[impuls golven] met de karakteristieke omgekeerde V vorm, die vlak na elkaar komen en zo een TOONHOOGTE gaan vormen!!!!

elke keer als er een rotje ontploft ontstaat er een punt golf, dus als er duizend rotjes achter elkaar ontploffen dan.. ontstaan er gave delay effecten, plus de echo van gebouwen..muren.enz... er ontstaat een Toonhoogte!
dat kun je gemakkelijk beluisteren. en zelf fabriceren.

hmmm. Inderdaad, directe toonverschillen zijn onmogelijk. Alleen slides zijn mogelijk! Aciiiiiid!

Zo heeft izmar het ooit eens gehad over een tunnel met daarin 400 metronomen met allemaal een verschillende snelheid. Dat gaat ook overal tegen aan resoneren.. Interessant... Wie heeft er 400 metronomen?

Ik ga met oud en nieuw zeker met een muziekaal oor naar het vuurwerk luisteren! Bedankt! :)

Origineel geplaatst door Bahamut
HAHA! snel ff wat DNA materiaal van een goeie zanger invriezen dan
over 100 jaar nog steeds MIDI? :)

Tja wat is er anders compatible met je vintage Nord Lead 3?

whehehe, interessant spul... nou, ik heb dan niet speciaal aan dieren gedacht, maar gewoon aan mensen. kijk, we hebben nu zat vst-plugins die instrumenten nadoen, maar wat zou je betalen voor een dingetje dat rahzel gewoon imiteert? is dat zo lastig? zou je eigenlijk niet denken.. oscillator met een heel spectrum aan golfvormen, door een hele set (vocal) bandpassfilters, en dan nog een resonantiefilter op 't eind en een ruis-unit!

of ligt 't wat ingewikkelder? voor degenen die niet weten wie rahzel is - probeer even "if your mother only knew" (live) te vinden. op welke manier je 't doet boeit niet :).

Back