De ECHTE 909 Hihat!!!???

Wat ik me nu eigenlijk al jaren afvroeg ga ik nu eindelijk toch maar eens hier posten en dat is het volgende:

We kennen hem allemaal wel bewust of onbewust. De overberoemde 909 Hihat. De open Hihat dan wel te verstaan.
Sinds begin jaren 90 en nog steeds tot op heden zit deze wel verwerkt in zo'n beetje elke house, dance, trance, hardstyle, techno, whatever productie.

We weten allemaal wel dat de 909 Hihat als een sample in de rom van de TR-909 zit opgeslagen, dit betekent dat deze Hihat ooit gesampled is van een echte Hihat. Van 2 echte metalen dekseltjes die tegen elkaar aan het kletteren waren!

WAAR is deze originele 909 Hihat nu?
WAT voor Hihat was dit precies?
WAS het wel een echte Hihat?
Enz. enz.

Daar ben ik nou zo benieuwd naar!
Als het een echte Hihat was, dan lijkt het me dat het nu wel een officiëel museumstuk is geworden, of niet?

Ik ben benieuwd of iemand dit weet!

Als het een echte Hihat was, dan lijkt het me dat het nu wel een officiëel museumstuk is geworden, of niet?
Als je de echte hihat hoorde waar het vanaf kwam wist je niet wat je hoorde. Verder hebben analoge hihats van een modular synthesizer een heel ander karakter.

Samples werden toendertijd niet alleen gesampled op lage bitrates maar ook keihard gecompressed - immers; het was veel makkelijker om een envelope te gebruiken om de volumecurve te regelen dan om meerdere samples te gebruiken.

Overigens was de TR909 in den beginne niet zo'n geweldig succes, dus museumstuk lijkt me twijfelachtig ;).

Als je de echte hihat hoorde waar het vanaf kwam wist je niet wat je hoorde.

Nee precies, en daar ben ik nou juist net zo benieuwd naar!

Samples werden toendertijd niet alleen gesampled op lage bitrates maar ook keihard gecompressed - immers; het was veel makkelijker om een envelope te gebruiken om de volumecurve te regelen dan om meerdere samples te gebruiken.

Het is inderdaad echt een hele brakke sample. Maar hoe je ook loopt te kloten met je bitrate, samplerate, compressie en envelopes, het klankkarakter dat de 909 hihat sample heeft, moet de originele fysieke hihat ook hebben!

Overigens was de TR909 in den beginne niet zo'n geweldig succes, dus museumstuk lijkt me twijfelachtig ;).

Nee inderdaad. Roland heeft in het begin de grote fout gemaakt met de drumcomputers en basslines, door te proberen zo realistisch mogelijk een muzikant (drummer of bassist) na te doen op hun instrument, zodat deze niet meer nodig zouden zijn en dat iedereen over zijn eigen muzikantje zou kunnen beschikken. Mensen vonden de drumcomputers veel te hakkelig en onrealistisch klinken en de tb303 bassline klonk volgens velen zelfs als een jankende baviaan! :dubbel:

Maargoed, dat neemt niet weg dat de open 909 Hihat verreweg de meest gebruikte Hihat OOIT is en het dus uiteindelijk helemaal is goedgekomen met de 909's en zijn familie!

Nou het zou me niks verbazen als ze het alsnog met een synthesizer gemaakt hebben. De sounds uit een SCI DrumTraks komen ook gewoon uit synthesizers, in plaats van realistische drums.

Misschien is het toch makkelijker om iets te genereren wat binnen de hele nauwe specificaties van die sample valt zonder dat het onherkenbaar of smerig wordt?

Damn ja, ik ben zelf ook wel benieuwd van welke bron de sample ooit kwam.
Misschien dat Peter R. de Vries dit kan achterhalen. Stiekum een camera in
de auto van Roland plaatssen.

Misschien sprak de uitvinder zelf wel de beroemde woorden "TSSSS" in een mic.
Je weet het niet... Je weet het niet.

zijn deze sounds niet op de system 700 gemaakt van roland??? heb het ergens ooit gelezen :)

Het is in ieder geval echt de lelijkste hihat die ik ken .

ik vind het onderhand een oubollig en uitgemolken geluid...

Ik niet. Bij geluiden gaat het altijd om hoe je ze gebruikt in de context. Ik durf ook geen standaard open 909 hihat meer te gebruiken. Echter als ik oude detroit hoor dan vliegen de shuffles en rare 909 hihat patronen je om de oren. En dat vind ik na 25 jaar nog steeds niet oudbollig klinken. Tis vermoedelijk meer de negatieve connotatie die je inmiddels tegenstaat.

Dat bijv hardhouse dus altijd zo'n stomme open 909 hihat tussen de beat heeft zitten betekent niet dat je er geen leuke dingen meer mee kan doen.

Dat is het eigenlijk ook ja .
Het is bij mij begonnen toen er jaren geleden een 909 hihat in een marco borsato track zat .

Ik niet. Bij geluiden gaat het altijd om hoe je ze gebruikt in de context. Ik durf ook geen standaard open 909 hihat meer te gebruiken. Echter als ik oude detroit hoor dan vliegen de shuffles en rare 909 hihat patronen je om de oren. En dat vind ik na 25 jaar nog steeds niet oudbollig klinken. Tis vermoedelijk meer de negatieve connotatie die je inmiddels tegenstaat.

Dat bijv hardhouse dus altijd zo'n stomme open 909 hihat tussen de beat heeft zitten betekent niet dat je er geen leuke dingen meer mee kan doen.

De 909 hihat is gewoon een echte hihat gesampled en gecompresed

Ja, dat denk ik dus ook.
Met synthese lijkt me sterk. Dit is veel meer werk en dus veel moeilijker tot stand te brengen en waarom al die moeite om een zo natuurlijk mogelijk resultaat te krijgen? Een echte hihat samplen is veel minder werk!

Maar welke hihat was dat ooit?

Back