De ECHTE 909 Hihat!!!???

De clap van de 909 is zeker geen sample maar gewoon een analoog circuitje.
synthese i.p.v. een data reeks... ;)

omdat de sample van de 909 open en closed hihat achter elkaar geplakt zitten in dezelfde ROM, zoals te horen is in deze eerder geposte sample die rechtstreeks uit de ROM van de 909 getrokken is.
erm dat zegt nix, datapointers will do the job here...

wat ie denk ik bedoelt is dat een 909 hh rom niet op hetzelfde moment 2 datapointers kan afspelen, daarom zijn de ride en crash ook los. Aangezien de op en cl hh in dezelfde rom zitten, kunnen ze dus nooit tegelijkertijd klinken. Best handige oplossing.

zijn deze sounds niet op de system 700 gemaakt van roland??? heb het ergens ooit gelezen :)

Nee, dat is de cymbal van de 808. Heeft eens in een oude duitse Keys gestaan. Was toen een artikel over de 808 en 909. Is pak em beet 12 jaar geleden al weer. Ik had toen net mijn 808.

wat ie denk ik bedoelt is dat een 909 hh rom niet op hetzelfde moment 2 datapointers kan afspelen
bij de HH niet idd maar da's meer dan logisch vanuit het al eerder aangegeven realistisch standpunt...
maar normaal gesproken is het wel mogelijk dat meerdere data pointers data uitlezen en uitsturen nutuulk.

Graag wil ik jullie op de SynthWiki wijzen:

bijvoorbeeld : http://www.synthwiki.nl/index.php/TR-909

Hierin kan je goed alle feiten opsommen, zodat er geen vraag meer onbeantwoord blijft over de specifieke eigenschappen van een apparaat.

Laatst gewijzigd:
De Roland TR-909 bezit 11 drumklanken waarbij sommige geluiden analoog opgewekt worden (Bass Drum, Snare Drum, Toms) en andere 6-bit samples zijn.
gecopy pasted uit synthwiki.
Jammer alleen dat deze informatie maar half klopt.

Het is een wiki, dus als het niet klopt, pas je het aan.

Het heeft eigenlijk meer met de harmonische bijgeluiden van de sample te maken, dan met het eigenlijke "fysieke" hi-hat geluid zelf. Ik ben er van overtuigd, moest je de originele HH horen (die men toen heeft gesampeld voor de 909 oa.), dan zal de HH compleet anders klinken, dan wat een typische 909 HH klinkt. (heeft eigenlijk te maken met de slechte sample-kwaliteit).

Ongetwijfeld waar!

Maar dan nog, als de originele hihat nog zal bestaan en je bespeelt hem, dan zul je wel echt wat van de klankeigenschappen van de 909sample terughoren verwacht ik! Elke hardware hihat is immers anders.
Hoe je ook een sample verkloot met bits en samplerates en envelopes, de formantenreeks zal altijd vrijwel hetzelfde blijven en dit bepaalt het 'klankkarakter' van de hihat...

Laten we massaal Roland platmailen/bellen om achter dit grote mysterie te komen! :D

erm... tsja nou... waarom toch zoveel hartstocht naar de source?

Ja... soms bijt ik me ergens in vast en zal ik pas loslaten als ik het antwoord weet (beetje pittbull syndroom zeg maar }:|).

Dit zijn van die dingen die ik zooo boeiend vind, dat ik het gewoon MOET weten. Waarschijnlijk ook omdat ik weet dat dit niet zo makkelijk zal zijn en het een leuke uitdaging vind! :P

BTW. Net Roland een mailtje gestuurd, ben benieuwd of ze reageren...

Nu ga ik eigenlijk een beetje offtopic gaan. Wat ik me afvraag is: waarom Roland deze TR-909 niet opnieuw heeft her-uitgebracht begin jaren 90? (een re-issieu zeg maar) De verkoopcijfers zullen beduidend hoger zijn geweest of wat ze toen waren in 83-85. Dat zou echt een slimme zet zijn geweest van Roland. Is nog altijd veel interessanter dan de groovebox-"toys". Maar ja die vraag stel ik mij ook van andere E-instrumenten bedrijven. Maar toch, gezien het specifieke 909 geluid die echt wel overheersend begon te worden op een bepaald moment in de muziek. Heeft Roland wel een heel grote kans (lees: winst) gemist om niet terug een originele TR-909 te her-produceren(zet maar eens een groovebox tegenover een echte 909-808-303,etc... wereld van verschil, en je moet zelfs geen purist zijn om het verschil te kunnen horen). Blijft uiteindelijk wel een heel leuke "drum-bak" die 909 alsook de 808 en 707.

Laatst gewijzigd:
Ik heb net naar Roland gemailt. De persoon die er over ging (Arie)
zei dat de sample uit de roland TR-909 komt. Het is dus geen echte
hat maar gewoon een lousy crappy sample. Mysterie opgelost. En nu
weer aan de productie jullie.

Ik heb net naar Roland gemailt. De persoon die er over ging (Arie)
zei dat de sample uit de roland TR-909 komt. Het is dus geen echte
hat maar gewoon een lousy crappy sample. Mysterie opgelost. En nu
weer aan de productie jullie.

Jij bent de zwakste schakel!

Back