zelf kabels maken

het is een flinke investering geweest, maar daar heb ik dan ook al jaren plezier van, en het voordeel is dat ik nu redelijk kan solderen en kabels kan repareren dan wel precies die kabel maken die ik nodig heb.
vind 5 minuten per kabel wel erg optimistisch.

Plus dat die chineesjes in die sweatshop shop het veel netter doen als jezelf.....

Ik heb toendertijd enkele multikabels kado gekregen. Van het merk DAP type FL-66-300. waren 24 euro geloof ik, bij de feedback.
Opzich niks mis mee, behalve dat er 1 aansluitingkje wel es moeilijk heeft gedaan.
Als je nette kabels zelf wil maken ben je wel wat meer kwijt.

Plus dat die chineesjes in die sweatshop shop het veel netter doen als jezelf.....

Ben ik t niet mee eens. Als zij het al handmatig doen worden ze waarschijnlijk per X aantal betaald. Gevolg ...... snel afraffelen. En b.t.w. solderen is zo simpel, kan iedere boerenlul.

en als ze kapot gaan vergeet het zelf repareren maar. da's ook een voordeel van zelf maken , : zelf de kabel en pluggen kiezen en bij problemen gewoon even de ( metalen ) plug losdraaien en opnieuw solderen. lukt je met de inplasticgegotenkabeltje al helemaal niet en bij andere moet je maar afwachten wat wel/niet kan.
voor de kleine 30cm +50cm patchbay kabeltjes ga ik overigens wel voor de musicstore in plastic gegoten pluggenkabeltjes. die gooi ik dan gewoon weg als zebeginnen te kuren.

Toegegeven, als je zo'n 70 kabeltjes gaat maken, dat is dan 140 pluggen solderen, nou, na kabeltje nummer 10 kan je snel en goed solderen, dus dan leer je het wel, hoop ik :) Maar daar schuilt weer een ander gevaar in... Je koopt dus een grote klos draad, want dat is toch wel het goedkoopste, met de daarbij behordende bulk aanschaf pluggen, toch wel ruim ingekocht, tenminste, dat doe ik. En ga je plots lekker, dan ga je door, dan ben je verslaafd aan de tin geur, dan gaan je handen beven als de stekker van de slodeerbout er uit gaat... Zit je zelfs een koptelefoon een nieuwe plug aan te plakken en kenners weten wat een onding dat snoertje is... Maar je gaat toch al zo lekker...

Maar het belangrijkste voordeel vind ik dat je de lengte van je kabels zelf kunt bepalen en neem van mij aan, dat als je gaat optreden dan zijn die extra stukken snoer weer een kilo of 5 extra in gewicht. Dan gebruik je ook plastic pluggen als ze gewoon altijd op hun plaats blijven (Je koopt toch geen patchbay om de boel steeds weer om te gooien :D)

Dus een patchbay kost in de praktijk ander-half keer zoveel dan waarvoor je hem in de winkel aanschaft... Snoeren, meneer, snoeren ...

Wout

Zeker nooit in dienst geweest, want daar leer je wel tijd calculatie :)
Alleen de achterzijde is 24 x 2 kanalen = 48 snoeren.
Nu is 5 minuten wel wat snel, maar 48 x 5 = 240 minuten : 60 = 4 uur achter elkaar solderen.
Zelf zou ik willen stellen dat het meer dan een dag werk is, als je ook wat extra kabels aan de voorkant wilt doen. En dan kijk je heus wel naar het prijsverschil...

Wout

Ik schreef dat je ongeveer ca 20 kabeltjes (dus ca. een helft van de patchbay) nodig hebt, omdat ik ervan uitga dat je de huidige kabels ook weer kan gebruiken. Echt slim he :mexico:

En ik sluit me aan bij een commentaar van Wout dat het heel handig is dat je exact de lengte van je kabels kan bepalen !

Tevens lijkt het me van belang om, als je een patchbay gaat gebruiken, ook goeie kabels en pluggen te nemen, want je verdubbeld (meestal) de kabellengte van elk device. En je wil niet nog meer ruis in je mix :D

Back