Zelf kabels maken

djdeon

Pulserend Lid
Wat is er in deze donkere dagen tussen kerst en oud en nieuw nu leuker dan gezellig met de hele familie kabeltjes solderen? Met dit lijstje kan dat haast niet misgaan

Attachments

• kabels.jpg
    kabels.jpg
    207,8 KB · Bekeken: 418
je kan buiten solderen er nog meer werk van maken.. voor de afwisseling
rca.jpg

good luck (btw, is dat schema niet van een spirit mengtafel handleiding? )

Origineel geplaatst door Gitaarwerk

(btw, is dat schema niet van een spirit mengtafel handleiding? ) [/B]

Geen idee eigenlijk, ik kreeg het v/d week van een collega

Re: Zelf kabels maken

Origineel geplaatst door djdeon
Wat is er in deze donkere dagen tussen kerst en oud en nieuw nu leuker dan gezellig met de hele familie kabeltjes solderen? Met dit lijstje kan dat haast niet misgaan

behalve als je niet weet welk pinnetje 1, 2 of 3 is bij een XLR plug. dan kan het heel snel heel hard misgaan...;)

[ik weet het lekker wel. maar ik ben dan weer een gevaar met een soldeerbout]

Ik zou dat graag ook kunnen, maar ik kan niet solderen.
Enfin heb dat nooit geleerd, maar heb ooit al wel geƫxperimenteerd, met zo'n supergoekoop soldeerbootje maar dat lukt toch niet goed ze.
K'gaan dat ooit wel eens leren of eens een stationnetje aanschaffen als ik dat eens op het lijf loop.... al zou ik het wel graag kunnen

bestaat daar ook een website over?

Mag ik het anders zeggen: Wat is er een grotere nachtmerrie dan solderen? Het mislukt altijd, ook al doe ik het goed, en is er schijnbaar niks mis. Voor mij is er geen GROTERE frustratie dan minijacks S*lderen:( en ik doe het NOOIT meer:duivels: Kant en klare kabels zijn toch beter. ZO. klaar met mijn tirade.

:D

Origineel geplaatst door Prophet
Ik zou dat graag ook kunnen, maar ik kan niet solderen.
Enfin heb dat nooit geleerd, maar heb ooit al wel geƫxperimenteerd, met zo'n supergoekoop soldeerbootje maar dat lukt toch niet goed ze.
K'gaan dat ooit wel eens leren of eens een stationnetje aanschaffen als ik dat eens op het lijf loop.... al zou ik het wel graag kunnen

bestaat daar ook een website over?

Ik zet laatst een vriendin aan het werk op de zaak met solderen...

Die totaal A-techniesssss is als maar wat... En dat ging perfecto!!

Dusssssseee,,, Dan kan jij het zeker!! ;)

Grtzzz.... :biertje:

Gewoon weten wie de baas is in huis en delegeren. Zo krijg je mooie kabels zonder een hand uit te steken. Het woordje alsjeblieft is een soort toverspreuk die je ervoor nodig hebt.

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
Mag ik het anders zeggen: Wat is er een grotere nachtmerrie dan solderen? Het mislukt altijd, ook al doe ik het goed, en is er schijnbaar niks mis. Voor mij is er geen GROTERE frustratie dan minijacks S*lderen:( en ik doe het NOOIT meer:duivels: Kant en klare kabels zijn toch beter. ZO. klaar met mijn tirade.

LOL moet je voor de grap eens een keer proberen een vga kabel te solderen, dat is pas :kont:

op een beetje goeie xlr plug staat bij de pinnetjes welke 1,2 en 3 is

Gaat dat altijd met zo'n soldeerstation, deftig soldeersel en nog wat producten en ophangtangetjes perfect lukken?

Of is het een kwestie van "een fotolasser word je niet, dan ben je of dan ben je niet" effect?

:geslaagd: :geslaagd: :geslaagd: ??

Met een beetje goeie soldeerbout en soldeertin gaat het zeker lukken. En zoals met alles "oefening baart kunst":geslaagd:

K'gaan uwe raad is volgen, ik laat je zeker eens iets weten later op dit forum.

Ook als het niet lukt:D :D :D , k'zal er dan wat foto's bijdoen zodat je kan zien hoe een snottebellenplakker ik ben geweest. (voor het overige ben ik "wel" nogal handig in behendigheidstoestanden)

Jouw laatste zin zal zeer zeker een grote rol spelen. Met wat vakliteratuur erbij ook miss?. (temperatuur, volgorde van opwarmen, dikte soldeerdraad....)
Of geef ons hier wat tips ivm het solderen van bvb zo'n neutrik jack/jack stekkers dat mag ook hĆØ? ;)

Waar let je zoal op voor een zeer goede hechting, welke temperatuur, waar doe je soldeer op, ...?

Een klein zetje kan soms veel helpen, het oefenen moet je toch proefondervindelijk gewaarworden.(soms letterlijk):D

Zou dat iets goed zijn om mee te beginnen zo'n SOLOM SL20 CMC , kost maar 80 euro BTW in, of is da boucht?

Attachments

• sl-20cmc.jpg
    sl-20cmc.jpg
    8,5 KB · Bekeken: 177
sorry, het merk was SOLOMON,

Weller is miss het beste maar kga daar geen 250 euro aan geven als beginner

;)

vraag: waarom solderen als je ook kunt kopen, wat altijd mooier is, tijd besparender, minder kans op extra ruis e.d.
wat te denken van deze mooie portable soldeer boutjes:

Attachments

• portasol.jpg
    portasol.jpg
    22,2 KB · Bekeken: 188
Je kunt ook krimpen.
Sterker nog voor de Van den Hull kabel, met geleidende koolstofmantel
(waarvan ik ooit 6 meter kado kreeg v.e. ex-technicus) heb ik de
kabels gewoon met krimpkous v. diverse diktes op de connectors vast-
gezet zodat de kontaktgedeeltes alleen uit koolstof bestaan.
Klinkt heel strak. Let wel dit is alleen gunstig voor vaste installaties, met
niet voortduren koppel/ontkoppelwerk.
Je kunt de kous mooi laten krimpen met de verfstripper op de laagste
stand. Nooit meer blaren.

Heb d'r maar wat aan,

ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door Prophet
ah en btw, gitaarwerk, knap soldeerwerk!!:geslaagd:
:L ik heb die niet gemaakt, het solderen van kabels is kinderspel..
alleen wat er om heen zit :L echt ziekelijk

deze kabels zijn van die high-end dingen..die ik echt niet heb gemaakt hoor :)

gelukkig is er iemand ei wel zelf kan wikkelen enzo.. scheelt me zo een slordige 9850 euro :) (voor dezelfde kwaliteit, maar goed.. high-end kent geen prijs kwaliteit verhoudingen.. en daarom moet je goed zoeken en luisteren voordat je wat koopt, kelukkig zijn hier geen enkele negatieve meningen over deze kabel , en mensen doen hun 10.000 euro kabels voor deze weg.. dus jah :luv: :luv: ben er blij mee )

verder is een preferer mic kabel en een stel leuke afgeschermde pluggen gewoon prima

over die carbon kabels.. ik persoonlijk vind ze niet beter, dan normale koper kabels

veel weerstand enzo...

als je een goeie koperkabel hebt (kimber, nbs) kan het beter klinken, kost minder.

over die pen soldeerbout! : NIET DOEN!!! veel te heet,
ik heb een velleman 30W puntsoldeer boutje.. kan je alles perfect mee doen..
zilversoldeer, of puurdere soldeertinnen zijn sterk aan te raden

Back