Zelf kabels maken

Een goeie multikabel (nog af te solderen) is echt niet duur. Ik heb Audio Morel (*reclame*) gebeld en gevraagd of hij nog multi-kabel over had. En ja, een 40 aderige multikabel met pluggen erbij voor €125,-
kan je niet voor tobben toch? nou ja...solderen was geen pretje maar het ziet er zo veel netter uit.
kon bijna een hangmat bouwen van de jackkabels!

Alleen de inserts gingen niet in een keer goed. :erm: Maar als je het weet is het idd simpel.

Wat wel een nadeel is van eigen kabels en je kan niet zo goed solderen, dan gaan na een jaartje of 2 die soldeerverbinding een beetje losser zitten. Met gekraak als gevolg.
Gelukkig is dat wel op te lossen door effe de bout er tegenaan te houden.

Zelf maken scheelt iig wel veel knaken (pardon.. pleuro's).

Ik kijk er al naar uit voor èèn van de weken te beginnen solderen, en er komt geen plug in de :kont: van men mixer alvorens ik zeker weet dat de lassingen zijn zoals ze moeten zijn. Ik ga men tijd nemen om het onder de knie te krijgen.

Die multikabel dat zal idd miss. iets knap zijn, maar is dat dan van een deftige lengte maar ook dikte zodat 10 meter geen probleem vormt? Heb instrumenten op verschillende plaatsen staan. Een kabelgoot of iets derg. is dat dan niet iets handigers? Misschien intressant voor grote mengtafels en een patchbay, waar ik met men 26 input tafeltje,waar elk instrument toch al zijn plaats heeft, niet zo veel voordelen mee zal hebben.

Dat is een goed punt Prophet, ik had dat probleem ook. mijn multi is ongeveer 8 meter

Aan de linkerkant van m'n studio staat m'n tafel en rechts achter me de synth's en 19"rack.

Ik moest de dikke zwarte huls die de kabelbrei bij elkaar houdt flink strippen. Nu halen de kabels (aan beide uiteinden) het wel van links naar rechts op de tafel, en links naar rechts tussen synth's en 19" rack. Maar het is lastig! :)

Als je de dikke huls helemaal stript ben je -vind ik- weer terug bij af. Heb je weer een kabelbrei van jewelste.
En die huls beschermt ook je kabels tegen breuk en ruis.
Maar het blijft goedkoper dan al die ongebalanceerde rotkabels van de winkel.
En insertkabels heb je zo gefixed naar wens :D

'k zou zeggen, begin rustig met solderen (begin iig) want de handigheid komt ongeveer bij zo'n 10 kabels.

tip: Strip alvast eerst alle kabels -incl. +/ -/ aarde-draadjes - en vertin ze. Ik zou ook alvast de ringen om die kabels heen dat je die niet vergeet; het is zo lullig als de plug gesoldeerd is en je hebt die ring in je handen om de kabel dicht te draaien :o:

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Prophet
Gitaararbeit:

KLopT! een dure High End versterker(systeem) met klooyoo kabels van den Aldi(kheb nix tegen den aldi), dat doet niemand. Maar heb in dat wereldje al fratsen gelezen.... dat in niet anders kon dan dat ik die mannen zag zweven, nml;

In had een tijdje geleden een gerenommeerd Brits Hifi magazine gekocht om een keer te zien wat er in die markt rondhangt en nieuw op de markt is enzo, las ik ook wat tests over kabels - man - daar spraken ze over digitale SPDIF kabels zo van;

" thisone sounds a little more edgy in the topend" en "thatone are more detailed in the low regions" 8D

als ik dat lees dan vraag ik me af of die geen spoken zien, wetende dat een digitaal signaal geen kleuringen geeft, oftewel werkt het, en heb je dus verbinding, ofwel niet, maar iets tussenin dat bestaat niet met digitaal. Als je langere afstand wil moet je ABS/EBU, maar dat is een ander verhaal.

:biertje: :biertje:
beetje laat maar goed..

het is inderdaad onzin wat veel van die lui zeggen.. ik heb daarom nog een GEWELDIGE review van een studio DAC.. die MOET je gewoon lezen.. dan lig je dubbel van het lachen!

http://www.hifi.nl/recensies.php?id=1511

die gast denkt dat je aan dit ding alleen maar hebt als je een microfoon opname gaat makane .. (omfg.. weet ie wel wat een microfoon is ;) )

@ sander:

bedankt voor de tips, en ja die multikabel dat is niet voor mij verggelegd. Wel goede afgeschermde kabel die zover mogelijk van adapters en stroomkabels ligt (dat laatste hier kan nog zo geen kwaad).

@Gitaarwarke:

Hifi op zen best in dat artikel:D

Origineel geplaatst door Prophet

@Gitaarwarke:

Hifi op zen best in dat artikel:D
bah :bekdicht:
het is al erg genoeg dat dat een reviewer is.. er zijne cht een behorlijk aantal mensen die zeker weten waar ze mee bezig zijn..zo is een oud lid van hifi.nl en GOT (www.ultranalog.com) heel erg goed in analoge apparatuur.. hij maakt ook CD filters met buizen en trafo's
heerlijk! :)

Back