eindelijk een track af: Involving Dreams

Little Phatty

RLRR LRLL
Het is me eindelijk gelukt weer eens een track af te maken. Na mijn pogingen bijna een jaar geleden om wat elektronische muziek te maken is dit mijn eerste nummer dat ik het waard vind om hier te posten. De stijl ligt ergens tussen dance en Air/moby/verzin het maar.

Mocht je denken 'aj, dat is niet zo best afgemixt..', dit is het tweede nummer dat ik gemaakt heb waar ik echt goed voor ben gaan zitten om de mix zo goed mogelijk te krijgen. Ik ben nog een complete leek ook op gebied van afmixen, maar ik heb er flink m'n best op zitten doen en beter dan dit kreeg ik het niet voor elkaar. Het nummer is eigenlijk geschreven met zang erbij, maar door gebrek aan een goede zanger heb ik het instrumentaal gelaten.

Enfin, kritiek en andere opmerkingen zijn natuurlijk heel erg welkom :)

Heey grappig, je zit op het st. Joost, dat is 50 meter van waar ik woon hehe..

Over jouw track: Klinkt zeker niet slecht voor een 'eerste' nummer. Leuke melodieën. Qua afmixing: ik wilde eerst zeggen dat de bass te hard stond, maar nu ik heel het nummer gehoord heb is de percussie eigenlijk te zacht (dus bass en instrumenten zijn relatief allebei te hard). Ik zou ook iets meer reverb en delay (en compressie) effecten gebruiken om het wat voller te laten klinken, het is nog een beetje te droog.

Sorry als het wat negatief klinkt, maar zo is het niet bedoeld, weet zelf dat je altijd meer hebt aan verbeterpunten dan aan alleen 'wel vet' of 'leuk hoor' :D

Wat ik wel ook positief vind is dat je op de juiste momenten afwisselt tussen de verschillende 'thema's'.

Ben trouwens benieuwd waar je dit mee gemaakt hebt. Reason toevallig? (gokje :D)

Is toch leuk voor een 2e nummer? :)

En misschien als je wat geluiden links/rechts panned dat je meer met de mix kan spelen. Nu zit alles in het midden (op wat toms na). En als je dat aanpast zul je merken dat je een meer open sound krijgt.

Bedankt voor de opmerkingen, Bergen en fuse! Nee, het klinkt zeker niet te negatief, dit zijn dingen waar ik wat aan heb, en inderdaad, daar kan ik veel meer mee dan alleen maar een 'wel vet' opmerking.

Grappig dat je zo dichtbij woont Bergen, wat is Nederland toch een klein landje :)
Reason is verkeerd gegokt, ik heb deze track gemaakt in Jeskola Buzz. Mixen heb ik gedaan in Adobe Audition 2.

Ik zou de handel transparanter afmixen, wat meer "air" erin (voor de master machine een FireSledge ParamEQ mikken en ergens rond de 15kHz een paar dB boosten). Verder per kanaal/synth, meer gebruik maken van EQ-ing en compression/limiting. De beat kun je wat meer energie geven door te compressen (compression blijft een vak apart als je het nog niet/weinig hebt gedaan :)).

Verder zou ik het afmixen in buzz zelf blijven doen, met eerdergenoemde FireSledge ParamEQ kun je fijn "ducks" doen voor overlappende frequenties en je hebt verder goede limiters, compressors e.d al in Buzz zitten die je goed kunt toepassen. Veel Generators of Effects hebben standaard een panning-kanaal dat je goed kunt gebruiken om instrumenten wat breder over het stereobeeld te kunnen zetten zoals Fuse al suggereerde. Pas als je echt een release gaat doen, zou ik dit dan ook laten masteren door "een echte", maar afmixen lekker in buzz zelf doen ;)
Ben zelf al jaren Buzz-gebruiker en er is geen programma waar je meer mee kunt dan Buzz; daar kom ik steeds meer achter.

Ik weet niet of je goed bent in engels maar hier zijn wat linkjes naar interessante buzz-sites:
http://www.buzzchurch.com
http://www.noolmusic.com/buzztips.shtml

Verder weet op bovengenoemnde sites "THA" a.k.a. "The Hamster Alliance" echt veel af van Buzz en hij pompt er echt gruwelijk goed klinkende nummers/mixen uit, zonder ook maar een externe plug-in/VSt of ander programma te gebruiken. Dus als je meer wilt weten over afmixen in buzz, zie links :)

PS: Compositie-technische tip: zorg dat een nummer één thema heeft en niet meerdere. Voordat je het weet heb je 2 of 3 nummers in één nummer zitten (ik deed het zelf ook veel te vaak) en dat het ergens naartoe werkt (en dit hoeft niet perse een climax te zijn).

Good luck, young padawan :)

Bedankt voor je reply BigDplayboy! Die site en dat forum heb ik wel eens gezien, maar ga ik toch maar eens opnieuw een bezoekje brengen. Ik probeer altijd zoveel mogelijk al te mixen in Buzz zelf, maar al snel wordt het dan een wirwar van apparaten en draadjes, en daarnaast vind ik het wel prettig om met wav'jes te klooien, vandaar Audition.

Ik ga je tips zeker gebruiken bij m'n volgende nummer (kan nog even duren, heb er nu net 5 minuten geleden een afgemaakt, ik post 'm direct na deze post :), en heb komende twee maanden geen tijd). En ja, ook bij m'n nieuwe nummer is eigenlijk weer hetzelfde gebeurd: veel te veel verschillende dingen in één nummer. En dat is dan nog een pijnlijke selectie waarbij heel wat in de prullenbak is verdwenen.. Ik zal de volgende keer nog wat strenger zijn :)

Back