the Loudness war & death of high fidelity

Als ik je post lees dan kom je mij eerder over als een, gefrustreerd, geschoolde muzikant die maar niets begrijpt van het grote volk (gepeupel, pleps, schuim e.d.) ;)

maar ik ben wel benieuwd naar jouw harmonieuze creaties. :)
lol :)

Oh, maar ik begrijp ze maar al te goed. Alles moet simpel, snel, en bevredigend zijn: is dat een goede benadering van me? Veel dingen waaronder muziek zijn zo goedkoop en bagger geworden waarmee ze worden gevoed dat ze niet eens meer beter weten (als ze dat al wisten in de eerste plaats). En ik zeg je dat muziektechnologie daar een grote rol in heeft gespeeld omdat iedereen toegang heeft tot "muziek".

Jij en Mario, degenen die geïnteresseerd zijn in mijn muziek en/of producties: als zelf-aangeleerde ben ik beschadigd door de jaren heen door het conservatorium vanwege conventionalisme, onderdrukking van creativiteit en vrijheid, en beschadigd door hun vreselijk slechte organisatie waar ik qua productie haast niks heb geleerd, dus recentelijk ben ik bezig om "mijn ding" terug te vinden.

En daarom master ik dus met een K-system gecalibreerd systeem..

Zo hoort het ook. :)

Hard masteren kan ook niet iedereen maar echt goed masteren is gewoon veel leuker.

ik vind dat je niet moet zeiken
niemand trouwens
er wordt een hoop pulp gemaakt
maar ook een hoop goede stukken
ga je nou in je eentje de hele wereld opvoeden? :D
ik ben t voor een groot gedeelte met je eens hoor
maar de waarde die jij er aan hecht is te groot
met een hele vette sound verkoop je een slechte melodie en met een hele goede melodie verkoop je een slechte sound
een paar groten kunnen het allebei
die luister ik graag
voor de rest moet iedereen die het wil zich maar lekker keihard op gaan winden en vooral heeeeeeeeeeeeel hard aan de buitenwereld laten zien dat zij zich er echt gemeend zorgen om maken.
kwaliteitsdiscussies zijn zo ontzettend voor lui die zelf niks creeren.
overweldig de wereld met je muziek ipv je geoldwhore over niks en naks.
ik zal het ook nog even op mezelf betrekken
ik maak ook muziek, voor de lol vooral
ik ben geen herbie hangcock helaas
ik kan nog weinig en ben zeker geen genie
ik word wel steeds beter
ondertussen duw ik mijn pulp ook lekker het net op
maar eens, eens wordt de muzikale parel in mij zichtbaar hehe
en dan zal zelfs een ouwe zeikerd als jij blij zijn dat ik me blind in de wereld doorgedrukt heb, puur en alleen voor jouw auditieve genoegen:P

ZEIKERDS!

ik kan nog weinig en ben zeker geen genie

Dit was genoeg geweest. :D

En de rest van het moralistische gezeik kan je ook wel achterwege laten. ;)

En ik zeg je dat muziektechnologie daar een grote rol in heeft gespeeld omdat iedereen toegang heeft tot "muziek".

Dat vind ik nou juist geweldig aan "technologie" iedere nozem kan tegenwoordig wat geluiden bij elkaar gooien en er "muziek" van maken, daardoor zijn er veel bagger stromingen ontstaan zoals jumpstyle en allerlei ander boeren lullen klompendans muziek (niet zo geweldig dus). Maar er wordt juist ook heel veel mooie muziek geproduceerd dankzij de opkomst van de techniek (wel geweldig dus). Het is maar net wie er achter de bediening zit.

sowieso zie ik techniek over het algemeen genomen als vooruitgang (DSP power!!) maar staar me er niet blind op want als ik een analoge zaagtand wil dan wil ik ook een echte analoge zaagtand.

Jij en Mario, degenen die geïnteresseerd zijn in mijn muziek en/of producties: als zelf-aangeleerde ben ik beschadigd door de jaren heen door het conservatorium vanwege conventionalisme, onderdrukking van creativiteit en vrijheid, en beschadigd door hun vreselijk slechte organisatie waar ik qua productie haast niks heb geleerd, dus recentelijk ben ik bezig om "mijn ding" terug te vinden.

Nederlands onderwijs is niet al te best, erg spijtig.
suc6 daar mee en gewoon doen/maken wat je zelf wilt horen ;)

Zo hoort het ook. :)

Hard masteren kan ook niet iedereen maar echt goed masteren is gewoon veel leuker.

inderdaad! en het is ook een heerlijk gevoel als je een klant weet te overtuigen (dat kan ik ook gelukkig naar grote tevredenheid van mijn klanten) dat het echt niet hard hoeft te worden gemasterd om iets hard te laten klinken maar dat het eigenlijk alleen averechts werkt.
Ik heb zelf het laatste jaar zeker geen een opdracht gehad die zo hard mogelijk moest zijn, dus geclipped. De piek van de loudness war is gelukkig alweer voorbij en we gaan weer langzaam aan terug naar een dynamisch geluid.
Ik denk dat dat toch wel een beetje komt doordat mensen in beginnen te zien dat het echt niet beter is om het HARD te maken.

Dit was genoeg geweest. :D

En de rest van het moralistische gezeik kan je ook wel achterwege laten. ;)
en de reden van jouw post was ............. ?

heb ik stroop aan mn reet of zo
ik weet wel dat je me wijs vindt, maar gafl.

Nee, het plaatsen van moralistisch gezeik is slechts voorbehouden aan 'de ene' (niet hardop uitspreken!!).

en de reden van jouw post was ............. ?

heb ik stroop aan mn reet of zo
ik weet wel dat je me wijs vindt, maar gafl.

Hoe harder (en dommer) je schreeuwt hoe meer het hier op een 'mentale loudness war' begint te lijken.

Het SF is niets anders dan gezeik de hele tijd dus je daar druk over maken gaat nergens over. En kwaliteit eisen is absoluut niets mis mee. Want het is gewoon zwaar irritant als je een CD van iemand scoort en die blijkt helemaal naar de filisteinen geholpen te zijn door een of andere harrie die niet met z'n poten van die gain knop af kan blijven.

Ik ben het met fuse eens. ( sorry fjoesz )

Had me heel erg verheugd op de debuut CD van Digitalism. Helaas kan ik er niet naar luisteren want na drie nummers heb ik al hoofdpijn van het niveau.

Het is heel erg jammer want ik vind de muziek erg vet en zou zeker ook goed tot zijn recht komen als er meer dynamiek in zou zitten.

We kunnen wel een anti loudness commitee beginnen.

geen sorry hoor :D

ik meen me te herinneren dat jij je shit soms ook erg hard en digitaal scherp kan afmixen brammert

Wil je beweren dat jij je muziek eerst op bladmuziek als noten uitschrijft voordat je het inspeelt?

Ik vind het een beetje een achterhaald idee dat je eerst noten zou moeten kunnen lezen voordat je muziek kan schrijven.
Wat daareentegen wel belangrijk is is om kennis van de muziektheorie te hebben.
Ja ik klad hele vellen vol met akkoordschemas, melodieen, ideeen, ritmes voordat ik misschien een noot heb ingespeeld en opgenomen... Is gewoon mijn manier van werken... So what :)

Ik denk trouwens dat je hier een beetje een rare vergelijking maakt in je verhaal. Als je muziek kan lezen dan kan je het ook schrijven lijkt me? Je muziek theorie bevat het lezen en schrijven van muziek. Volgens jou moet je dat dus kennen (ik geef je gelijk overigens...) maar nu vind je het wel achterhaald dat je eerst noten moet kunnen lezen voordat je het kan schrijven...
Daarbij, cubase is niets anders dan een tool om muziek op andere manieren vast te leggen. In de begin dagen een recorder van electronische data, nu een veredelde taperecorder en studio in 1.

Zelfs veel muzikanten die goed getraind zijn -- en dat heb ik al gezegd -- zijn niet origineel of interessant omdat ze conventioneel zijn getraind volgens "veilige regels".
Zelfs jazz van tegenwoordig die ik hoor vind ik niet eens interessant. En ik zeg je dat muziektechnologie daar een grote rol in heeft gespeeld omdat iedereen toegang heeft tot "muziek".

Het is zeker zo dat de technologische ontwikkeling (nee ik noem het geen vooruitgang... dat vind ik namenlijk maar de vraag en hangt van de context af) hier een enorm grote bijdrage aan levert. Zo'n Patrick Jumpen bijvoorbeeld heeft de balle verstand van muziek en geluid, klooit wat aan, beetje leuke marketing en zie daar de hype jumpen. Ik gun hem zijn succes van harte want hij zal er ongetwijfeld voor gewerkt hebben maar ik ben zeker van mening dat hij dit nooit had kunnen klaarspelen zonder technologische ontwikkeling op vooral het gebied van software. Grote ding namenlijk is dat software extreem laagdrempelig is. Je download het illigaal en gaat er lekker mee rotzooien (ik impliceer hier niets mee, ik moedig niets aan, ik bespreek enkel een scenario) en je noemt je zelf muzikant of producer of dj. Vroeger speelde je gewoon piano of gitaar en schreef je nummers en had je geld nodig voor apperatuur.

Daarbij kan je je afvragen wat je op een conservatorium leert. Een muzikaal genie zit denk ik gewoon van nature in je en zal je niet snel aangeleerd worden denk ik. Een man als Frank Zappa is daar zeker een mooi voorbeeld van. Die man had het gewoon helemaal in zich. Het merendeel van zijn "muziek" schrijf ik af als herrie omdat ik het gewoon niets vind maar ik snap de man en zijn perceptie maar al te goed en des te meer respect ervoor...

Je leert op het conservatorium een hele berg regels maar waar je denk ik veel minder in word gestimuleerd is om zelf de grenzen op te zoeken en out of the box te denken... Ik ben van mening dat je die theorie zeker nodig hebt die je op het conservatorium zou moeten leren (of dat gebeurd weet ik niet, als het onderwijs daar net zo goed is als op andere opleidingen vrees ik het ergste helaas...) maar dat je daarbij ook een groot gedeelte veel moet luisteren naar anderen en zelf creatief aan de slag moet gaan.

Wat je muzikale smaak is is je eigen ding maar ik kan toch wel een aantal bands en musici opnoemen die ik behoorlijk interessant vind om wat ze doen in diverse genres.

Om maar wat dingen de revue te laten passeren. Pat Metheny vind ik een mooi voorbeeld van iemand die erg goed is in zijn theorie maar ook heel onconventioneel kan zijn en altijd opzoek gaat naar de grenzen. Zeker op PMG albums als Offramp, Quartet, Imaginary Day en The Way Up hoor je dit echt duidelijk terug. Vooral the way up ansich is al een prachtig schoolvoorbeeld van een totaal andere manier van jazz interpretatie.
De uit NYC komende band Battles vind ik best okee in wat ze doen. De mix van veel electronica, veel wisselende maatsoorten, polyritmes en veel loops en sequences vind ik best apart en daarbij echt vernieuwend.
En dan zijn er nog een hele berg mensen die hun regels goed leren en daarna totaal gaan afwijken van deze regels... Tis maar wat je eigen creativiteit is en ik denk dat dat voor echt alles geld. Van automonteur tot muzikant.
Wat dat betreft vind ik dat het vooral van toepassing is op creatieve opleidingen. De basis en de regels kan je leren, het is alleen je eigen talent waarbij je dingen maakt of breekt.
Om in me eigen vakgebied te blijven, iedereen kan de basis van design leren en begrijpen, het is alleen om wat met die ingrediënten te doen en er iets unieks van te maken wat nieuw is.

Het is maar net wie er achter de bediening zit.
...
Nederlands onderwijs is niet al te best, erg spijtig.
suc6 daar mee en gewoon doen/maken wat je zelf wilt horen ;)
Inderdaad en de meeste hebben op muzikaal vlak geen enorm arsenaal met bedieningsmogelijkheden in zich. Ansich niet erg, consument roept, producer draait :) Ieder zijn ding... Maar een muzikaal vocabulaire komt met de jaren en ontwikkel je je hele leven... Menig muzikant uit de jaren 70 zal nu veel meer te vertellen hebben dan in die tijd. Ik kan mij bijvoorbeeld een incident met Steve Hackett herinneren... De beste man moest voor de Genesis Archives 1 boxset de befaamde Firth of Fifth gitaar solo opnieuw inspelen omdat de tapes beschadigd waren (en ja, peter gabriel heeft 90% van de lamb opnieuw ingezongen op cd 1 en 2). Hij vond dit een van de moeilijkste opgaves uit zijn muzikale carriere. De reden waarom is vrij simpel... Hij speelt hem nu nooit meer zoals vroeger. Gewoon omdat zijn aanpak anders is, zijn sound anders is, zijn vocabulaire veel groter is en hij gewoon niet meer de man is die hij vroeger ooit was. Kwestie van ontwikkeling...

En het onderwijs in nederland is EXTREEM slecht en bagger. Ben erg blij dat ik autodidact ben op het gebied van veel dingen. Kan ik zelf bepalen wat mijn cases worden, wat mijn doelen gaan worden en hoe ik het wil en wanneer ik het wil...

Bren Gun, ik zal kort zijn...
Jouw observeringen zijn voor jou waar, voor de rest van de wereld niet.
En hiermee sla je de spijker op zijn kop want dit is de enige waarheid die er bestaat inzoverre waarheid ansich bestaat (welkom in de wondere wereld der taoisme)

En daarbij ben ik heel die loudnesswar spuugzat. Merendeel van de cd's van tegenwoordig staan echt veel te HARD en dat wordt steeds erger.
Ben daarom erg blij met alles wat ook op dvd-audio en sacd uitkomt. Geeft gewoon net wat meer headroom en maakt het allemaal toch net weer iets netter ook al staat het luider. Je bent gewoon van die distortions af en je wordt er minder moe van omdat de rondingen meer kloppen. Het verschil tussen de 44.1 16 bit versie op een cd en 48 24 bit versie vind ik soms toch al vrij groot (om dan maar niet te spreken over het verschil tussen 44.1/16; sacd dsd resolutie en 96/24 MLP resolutie)

extreem slecht onderwijs valt nogal mee hoor:

Het_onderwijsnivea_150704a.jpeg

Wil jij me vertellen dat de muziek van tegenwoordig goed is? Zelfs veel muzikanten die goed getraind zijn -- en dat heb ik al gezegd -- zijn niet origineel of interessant omdat ze conventioneel zijn getraind volgens "veilige regels".

(...)

Alle conventionalisme en conformisme limiteren je denken juist en maken je net als anderen.

Je smaak en je mening zitten elkaar wat in de weg... Als ik je goed begrijp ben je een voorstander van een dynamische muzikale cultuur, maar ben je tegelijkertijd verbolgen over de consequenties.

alle grumpy old men van het forum moeten gewoon lekker naar een HEX feest!

omgecomprimeerde-omgemasterde-onversneden-analoge-synth-rammel-pop,
echt een verademing tov die 'het moet ook keihard klinken op de kut dopjes van je i-pod' muziek van heden.

(hoewel ik 'satisfaction' van Benassi dan wel weer een heerlijke plaat vind)

volgens mij is het gekomen doordat iedereen vet wil klinken op de radio, uit de kleine dopjes van je i-pod en de kartonnen boxjes naast de pc.
uit de lullige speakers vd tv zonder 5.1, en uit de speaker an je mobiel natuurlijk....

kindertjs tegenwoordig hebben geen dikke speakers meer, met echte houten kasten....daar gaat het allemaal mis !
het valt te traceren tot de opkomst van de spaanplaten boxen!!

of bijna iedereen is echt totaal doof door die keiharde (en bizar lange) reclame blokken op de tv en radio.

Back