Samplen

Jake

Stamgast
Hallo,

Het woord zegt het al ik wil leren samplen (crad digging) van vinyl.
Ik wil niet heele loops samplen, maar alleen kicks en snares om hip hop beats me te maken.

Ik speel mijn plaaten met mijn technics en neem op met Cubase sx 3, en knip dan de sample die ik wil hebben.
Maar wat voor effecten moet ik er op zetten, en waar moet ik goed naar luisteren.....

Ik zelf vind een snare het makkelijkste te samplen, maar hoe kan ik kicks en hi/hats beter sample enz.

En kunnen julli wat artiesten noemen waarvan ik goed kan samplen ?

Ik heb een hoop funk plaaten !!!

Gr Jake

ik denk dat het vooral belangrijk is dat je de stukken die je samplet zo uitkiest dat ze ook zonder effecten al goed klinken (beginnen met slechte kwaliteit is nooit goed)
ook zorgen dat de geluiden die je wil zo "vrij" mogelijk staan (als er op hetzelfde moment een kick en hihat en stem en wat nog allemaal boven elkaar ligt is het moeilijk om daar één geluid van te maken)

verder kan eq een hoop doen, maar ook weer niet te overdreven, tenzij het echt je bedoeling is. de rest van de effecten gewoon gebruiken zoals je ze gebruikt op samples die je niet zelf gesampled hebt :)

één tip. Ga vooral geen dure platen kopen puur voor breaks.
Als je de eurobakken langsgaat kom je er geheid een aantal tegen.
Zelfs fleetwood mac, james last en de carpenters hebben vette breaks.

kan een mod de titel ff aanpassen? Samplen = Jatten of Van welke artiesten kan ik het best jatten?

al eens gedacht aan een sample cd ipv te vragen hoe je percussie en kicks t beste uit tracks kan jatten?

wat is er bekrompen aan die gedachte dan?

overigens luister ik vooral klassiek en opera maar ik snap niet hoe die vraag hier relevant kan zijn ..

Het woord zegt het al ik wil leren samplen (crad digging) van vinyl.
Cratediggen is niks als een hoop vinyl opzetten en hopen dat je een juweeltje tegenkomt wat nog niemand heeft gebruikt.

Maar wat voor effecten moet ik er op zetten
Da's net zo'n vraag als "wat moet ik vanavond eten?". Dat kunnen wij toch niet voor jou verzinnen?

en waar moet ik goed naar luisteren.....
Overtollig laag dat pas in beeld komt als je de samples in snelheid omhooggooit. Equalizer erover doet wonderen.

Ik zelf vind een snare het makkelijkste te samplen, maar hoe kan ik kicks en hi/hats beter sample enz.
Als je ze niet alleen kunt vinden moet je de rest wegfilteren, ook weer met equalizers.

Ik heb een hoop funk plaaten !!!
Je hebt het materiaal, je weet wat je moet doen, wat blijft er dan eigenlijk nog als vraag over? :confused: Het als een geheel laten klinken? Ook weer EQ, en gebruik van ghost notes en een tikje shuffle of een andere gefilterde break eroverheenleggen.

wat is er bekrompen aan die gedachte dan?

De topicstarter heeft het alleen over het samplen van (losse) kicks en snares en dergelijke... is jatten dan niet ietwat overdreven? Losse geluidjes die geheel uit de context gehaald zijn, dan praat je toch niet meer over "intellectueel eigendom" zoals ze dat zo mooi noemen?

Ik ben het wel met je eens als het over complete loops gaat of een melodie of zo, maar dit is toch vrij onschuldig als je het mij vraagt :confused: Als je alleen nog maar van sample CD's zou mogen plukken dan gingen vandaag nog mijn samplers de deur uit, dat weet ik wel :)

Ik vind het bekrompen omdat het ook gewoon een manier is om muziek te maken.
Luister eens naar quasimoto, amon tobin of akufen. Allemaal verschillende benaderingen maar ik zie het de meesten onder ons niet nadoen.

En over je muzieksmaak, ik dacht dat je hardcore (met samples) maakte. Dat verbaasde me eigenlijk over je opvatting.

ik weet dat dj shadow eerst de eq doet voor het samplen. misschien heb je er wat aan.

Simpele kicks en snares jatten zie ik ook geen probleem in wat dat betreft zou je dan gewoon wat goeie sample cds kunnen kopen en dan heb je de wereld aan whatever je nodig heb en kun je je al dat knip werk en zoek werk besparen.. dat bedoelde ik eigenlijk met ''heb je al eens aan een sample cd gedacht''

wanneer ik t wel cheap vindt is als je bepaalde dingen jat waarvan je weet dat je t niet zelf zou kunnen namaken en er vervolgens misschien zelfs wel geld mee gaat verdienen..
maar goed, ieder zn ding :biertje:

Laatst gewijzigd:
Als het woord sampelen valt, wordt er door sommigen meteen gesproken over 'jatten'.
Die zijn er dan ingetuind door de bluf van Buma spotjes. Dat woord wordt te gemakkelijk gebruikt.

In de praktijk ligt het wat subtieler.
Geld verdienen met materiaal van iemand anders zonder toestemming of vermelding van de bron is natuurlijk wat anders.
Maar dat staat keurig omschreven in de Auteurswet.

Bovendien is het nu eenmaal een gegeven van de electronische praktijk om van een willekeurig aanwezig audio-gebeuren
een 'audio-shot' te maken en daar iets mee te doen. Of dat wat meeuwen in de tuin zijn, of een cd-speler, die speelt,
maakt principieel geen verschil.

En, om echt een kwalitatief goede sample te maken van een hihat vanaf een track met een complete band, zoals geschirrspüler al aangeeft,
vereist flink wat ingewikkeld werk met je wav-editor. Dus dan is het nog maar de vraag of je kunt spreken van een 'origineel'.
Het blijft natuurlijk een kwestie van beschaving, om de bron van het materiaal te vermelden.

Maar, als het gaat om simpelweg 'namaken', dus uit luiheid kopiëren van wat data, waar resonance het over heeft,
dan ben je geen componist, maar een hobbyist.

en kun je je al dat knip werk en zoek werk besparen

Maar dat is nou juist het leuke aan het hele gedoe :). Je komt zo ook op dingen uit die je anders niet had gesampled.

Ik lach me te pletter met resonance zn reacties
Wat een gelul een lul toch kan lullen

Kan ook wel even wat minder, Mr. Ketchup. Overigens ben ik het ook niet met Resonance eens, als het om kicks en zo gaat. Wordt wat anders als je het over hele frasen hebt. Als je je bron dan niet meldt of het financieel regelt dan ben je een dief en vaak ook niet erg kreatief.

is het juist niet de kunst om totaal iets anders te doen met je sample dan het origineel....?? of in een andere context te gebruiken...bv zoals cream eerder schreef

Maar waarpm mag een kick wel en een snaaar ook maar iest anders dan wer niet? hou toch op, doe waar je zin in hebt

chroewtjes,
haajnz ketchap

Back