Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ik citeeer: "de 909 heeft zijn sporen wel verdiend maar hou je toch niet vast aan die sound er zijn 1000den vettere sounds en wees creatief maak zelf je sounds"

tjaaaa wat zal ik zeggen, een 303 is in mijn opinie ook nooit vervangen, onbereikbaar duur en je gaat je bijna schamen als je iets met een 303geluid doet dat origineel zou zijn, hiermee is een 303 gedoemd tot acid (ik ben er echter niet vies van). het blijven instrumenten en daar hoor je wat mij betrefd mee te doen wat je wilt doen en dan maakt het geen fuck uit of dat nog hetzelfde klinkt als in die ene track waarin je m voor het eerst hoorde... kortom wat mij betrefd zijn die dingen allemaal vervangbaar mits je naar nostalgische waarde kijkt. De enige reden om te zeggen dat ie niet vervangbaar zou zijn is dat je vast wilt houden aan een typisch 909 geluidje, en dat is toch op en top nostalgie!

Ja en Mozart heeft de viool en de piano uitgemolken. Is toch niet meer origineel zo'n Stradovarius, Hemingway of Steinway... :)

Laatst gewijzigd:
je hebt helemaal gelijk richard!
mij zul je niet horen ontkennen dat die 909 geen topinstrument is maar ik vind het wel jammer als een kultstatus innovatie in de weg moet liggen. dat is hetzelfde als gitaristen een setje aanschaffen zodat ze hetzelfde geluid kunnen/hopen te produceren als bijv. vanhalen. Je zult mij ook niet horen zeggen dat dit geen goede gitarist was maar ik vind het jammer als het een dwangmatige obsessie word om dat ene geluidje te kunnen recreeeren en daarbij andere ontwikkeling in de weg zou staan.

sorry van dit geneuzel, naar mijn mening zijn er iets teveel creativiteitsloze muziekanten maar wil ik zelf ook stiekem best een 909 en een 303 om lekkere oldschool acid bliebjes mee te maken die iedereen natuurlijk allang kent maar gewoon ontzettend lekker blijven!

wat ik wel frappant vind is dat juist de 909 DE housedrumcomputer is geworden.. ik bedoel toen hij uitkwam waren en toch al een hoop andere drumcomputers op de markt??

ik bedoel toen hij uitkwam waren en toch al een hoop andere drumcomputers op de markt??
yup, maar die waren, voor de gemiddelde donkere plaatjes draaier die ook muziek wilde maken, onbetaalbaar en ook veel beter (met het oog op wat men toen bruikbaar achtte nutuulk), dus al die andere afgedankte ongein was in die tijd voor een appel en een ei te koop...

je had drumcomputers die gewoon GOED (dus als een echt drumstel) klonken (want dat was de norm toen)
en je had ritme begeleidings bakjes... de TR-909 is vanuit die optiek dus ook zeker niet als "vette bak" op de markt gezet want anders klonk ie wel zoals 'de proffesional' het destijds graag wilde nutuulk...

Laatst gewijzigd:
een TR-909 is net als je oma
je kan wel een andere oude vrouw een bezoekje brengen
maar het is dan toch net iets anders als dat het je oma is

Maar goed ook dat de 909 geen goede drumcomputer was en niet als een echt drumstel klonk, want dan was het echt een waardeloze bak geweest :D.
Of dan klonk house als een echte drumbeat.

een TR-909 is net als je oma
je kan wel een andere oude vrouw een bezoekje brengen
maar het is dan toch net iets anders als dat het je oma is
Op een oude fiets moet je het leren.

Volgens mij lopen we alleen hier te zeiken dat een 909 uitgemolken is, ik heb bv nooit een gitarist gehoord die zegt dat de Fender Stratocaster op een Marshall stack uitgemolken is.
En reken maar dat er meer muziek met die gitaar combi is gemaakt dan met een 909...

Ja want een instrument waar je bijna net zoveel expressie en emotie in kan leggen als de menselijke stem, is terecht te vergelijken met een extreem beperkte drumcomputer... Wat een absurde vergelijking!

ik citeeer: "de 909 heeft zijn sporen wel verdiend maar hou je toch niet vast aan die sound er zijn 1000den vettere sounds en wees creatief maak zelf je sounds"

tjaaaa wat zal ik zeggen, een 303 is in mijn opinie ook nooit vervangen, onbereikbaar duur en je gaat je bijna schamen als je iets met een 303geluid doet dat origineel zou zijn, hiermee is een 303 gedoemd tot acid (ik ben er echter niet vies van). het blijven instrumenten en daar hoor je wat mij betrefd mee te doen wat je wilt doen en dan maakt het geen fuck uit of dat nog hetzelfde klinkt als in die ene track waarin je m voor het eerst hoorde... kortom wat mij betrefd zijn die dingen allemaal vervangbaar mits je naar nostalgische waarde kijkt. De enige reden om te zeggen dat ie niet vervangbaar zou zijn is dat je vast wilt houden aan een typisch 909 geluidje, en dat is toch op en top nostalgie!

Amen.

Toch ken ik weinig drummachines die bij zware oversturing zo punchy blijven klinken. De meeste drummachines gaan dan toch meer als een bak blubber klinken. :D

Ja want een instrument waar je bijna net zoveel expressie en emotie in kan leggen als de menselijke stem, is terecht te vergelijken met een extreem beperkte drumcomputer... Wat een absurde vergelijking!

Ten eerste: Ik denk dat jou voorstellings vermogen te kort schiet als je van mening bent dat de TR-909 een extreem beperkte drumcomputer is.

Ten tweede: Net zoals met elk ander instrument dan ook is het de muzikant die het instrument bediend. En de muzikant bepaald of er emotie mee uitgedrukt word of niet.

Ik ben dus van mening dat de TR-909 (het maakt natuurlijk niet uit wat voor instrument je hier invult) met elk ander instrument te vergelijken is.

P.S. De TR-909 is het instrument bij uitstek om sexuele gevoelens mee uit te drukken.

@gijs: Toch niet. Ik luisterde einde jaren 1980 naar electronische muziek in het radioprogramma 'Manoeuvers in het donker' op de Belgische Radio. Daar kwamen ook regelmatig zelfgemaakte nummers binnen van mensen die een Roland D-20 gebruikten en de toms, snares, claps en hihats klinken hetzelfde.

Robert Miles raakte pas goed bekend in 1994 met 'Children'. Ruim 5 jaar nadat ik naar de bewuste nummers luisterde.

Iets te veel naar Robert Miles optredens gekeken? :D

Ten eerste: Ik denk dat jou voorstellings vermogen te kort schiet als je van mening bent dat de TR-909 een extreem beperkte drumcomputer is.

Dat heeft niets met voorstellingvermogen te maken. Dat heeft te maken met een beperkt aanwezig aantal parameters qua synthese, en in het geval van de zo geprezen sequencer een grid waar niet afgeweken van kan worden. Oftewel gewoon volkomen objectief vast te stellen.

Ten tweede: Net zoals met elk ander instrument dan ook is het de muzikant die het instrument bediend. En de muzikant bepaald of er emotie mee uitgedrukt word of niet.

Een instument als een gitaar beheersen op een hoog niveau, het kunnen laten praten van de gitaar als het ware, is van een volledig ander niveau dan een 909 bedienen. Mensen gaan hier wel heel bizarre dingen beweren zeg..

Ik waardeer de oude platen nog steeds maar ben blij dat er tegenwoordig een stuk vernieuwender te werk gegaan wordt. Techno is voor mij innovatie, zoeken naar nieuwe timbres, en niet zo maar klakkeloos bij het oude blijven hangen. Ik moet er niet aan denken dat er nog steeds gewoon droge 909 claps en snares op de 2 en 4 gezet zouden worden. En het feit dat er in de producties al lang niet meer op de 909 geleund wordt, bevestigt dat meer mensen er gelukkig ook zo over denken.

Dat komt meer omdat de 16jarige ITB producers niet het budget hebben voor een overrated TR-909

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back