Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Een instument als een gitaar beheersen op een hoog niveau, het kunnen laten praten van de gitaar als het ware, is van een volledig ander niveau dan een 909 bedienen. Mensen gaan hier wel heel bizarre dingen beweren zeg..

Ik ken meer mensen die goed gitaar kunnen spelen dan mensen die echt leuke dingen kunnen doen met een 909. Hoeveel eigenaars al afhaakten op het moment dat ik over flam en swing begon, daar leg je dan 1200 euro voor neer ;{

--> raphie, gelukkig is niet iedereen 16 :) en toch blijft zo'n ding ook voor een normale burger-achtig persoon (of iemand van wie verwacht word zo te gedragen) een vrij kostbaar apparaat waarvan de toegevoegde muziekale waarde mij nog niet helemaal duidelijk is geworden. en daar mogen we denk ik blij om zijn omdat anders idd alle 16jarige ITB producers een 909 aan zouden schaffen omdat een stelletje (in hun ogen) ouwelullen zoals wij zo verukkelijk over dit nostalgische apparaat ouwehoeren en dan is progressie nog ver te zoeken

Dat komt meer omdat de 16jarige ITB producers niet het budget hebben voor een overrated TR-909

Joh zelfs de samples zijn te duur voor hen?

En bij Beyer en Umek doet helaas alleen de kick 't nog af en toe? Trentemoller kan 'm niet betalen?

Of zouden er mensen bewust op zoek zijn naar interessantere geluiden?

Dat heeft niets met voorstellingvermogen te maken. Dat heeft te maken met een beperkt aanwezig aantal parameters qua synthese, en in het geval van de zo geprezen sequencer een grid waar niet afgeweken van kan worden. Oftewel gewoon volkomen objectief vast te stellen.

Een instument als een gitaar beheersen op een hoog niveau, het kunnen laten praten van de gitaar als het ware, is van een volledig ander niveau dan een 909 bedienen. Mensen gaan hier wel heel bizarre dingen beweren zeg..

Je maakt hier precies mijn punten duidelijk.
Een gitaar heeft een paar snaren en een paar frets en dat is het. Dat is behoorlijk beperkt (een heel stuk beperkter dan de 909) en toch kan een goede muzikant er emotie mee uitdrukken. En natuurlijk kan je met de 909 emotie uitdrukken (En elk ander instrument want ik verdedig hier niet de 909 maar de muzikant).Je moet daar uiteraard wel even voor oefenen. De muzikant moet dus het voorstellings vermogen en de techniek hebben om, met de beperkingen van het instrument, er toch emotie uit te halen.
Rock en roll is ook maar 3 akkoorden en je handje over de snaren halen, om maar even de rollen om te draaien, daar hoef je echt geen jaren voor te oefenen om het te kunnen spelen.

Uiteraard ben ik het helemaal met je eens dat, wil je echt je ziel en zaligheid door een instrument uitdrukken, je wel talent moet hebben en veel moet studeren. Maar dit geld voor elk instrument, dus ook voor de 909, en daarin verschillen we van mening.

Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?
Ja en nee. Het ligt aan de muzikant/prutser.

Je maakt hier precies mijn punten duidelijk.
Een gitaar heeft een paar snaren en een paar frets en dat is het. Dat is behoorlijk beperkt (een heel stuk beperkter dan de 909) en toch kan een goede muzikant er emotie mee uitdrukken. En natuurlijk kan je met de 909 emotie uitdrukken (En elk ander instrument want ik verdedig hier niet de 909 maar de muzikant).Je moet daar uiteraard wel even voor oefenen. De muzikant moet dus het voorstellings vermogen en de techniek hebben om, met de beperkingen van het instrument, er toch emotie uit te halen.
Rock en roll is ook maar 3 akkoorden en je handje over de snaren halen, om maar even de rollen om te draaien, daar hoef je echt geen jaren voor te oefenen om het te kunnen spelen.

Mijn punt van de parameters is niet zozeer het aantal maar dat wat ze mogelijk maken. In het geval van de snaren en de frets is dat een instrument met onbeperkte dynamiek, onbeperkte ritmische mogelijkheden en bijzonder rijk aan harmonische mogelijkheden.

Een gitaar is daarom niet te vergelijken met een 909 of andere drumcomputer van dat kaliber. Dat zal nagenoeg elke muzikant, psycholoog, en een ieder ander die weet wat muziek doet met de hersenen, kunnen beamen.

Mijn punt van de parameters is niet zozeer het aantal maar dat wat ze mogelijk maken. In het geval van de snaren en de frets is dat een instrument met onbeperkte dynamiek, onbeperkte ritmische mogelijkheden en bijzonder rijk aan harmonische mogelijkheden.

Een gitaar is daarom niet te vergelijken met een 909 of andere drumcomputer van dat kaliber. Dat zal nagenoeg elke muzikant, psycholoog, en een ieder ander die weet wat muziek doet met de hersenen, kunnen beamen.

Ik speel bas, gitaar, drum, synth, mondharp en nog wat dingen en ik ben het gewoon niet met je eens. Daarbij vind ik de mening die je verkondigd getuigen van een zeer beperkt voorstellingsvermogen.

Ik speel bas, gitaar, drum, synth, mondharp en nog wat dingen en ik ben het gewoon niet met je eens.

Prima

Daarbij vind ik de mening die je verkondigd getuigen van een zeer beperkt voorstellingsvermogen.

Realiteitszin heet dat. Dat ik me kan voorstellen dat een triangel hetzelfde effect op de hersenen kan hebben als een piano maakt dat nog niet de realiteit.

@gijs: Toch niet. Ik luisterde einde jaren 1980 naar electronische muziek in het radioprogramma 'Manoeuvers in het donker' op de Belgische Radio. Daar kwamen ook regelmatig zelfgemaakte nummers binnen van mensen die een Roland D-20 gebruikten en de toms, snares, claps en hihats klinken hetzelfde.

Robert Miles raakte pas goed bekend in 1994 met 'Children'. Ruim 5 jaar nadat ik naar de bewuste nummers luisterde.

Klonk ie echt helemaal hetzelfde? In dat geval ga ik mijn D-5 zo voor 1.000 euro te koop zetten ;)

Zet 88 triangels naast elkaar en tune ze zoals een piano en voila.

Ja of maak de piano onklaar behalve 1 snaar en kietel de speler onder de voeten met een veer..

Maar ja dat is niet echt het punt van de vergelijking he?

Ja want een instrument waar je bijna net zoveel expressie en emotie in kan leggen als de menselijke stem, is terecht te vergelijken met een extreem beperkte drumcomputer... Wat een absurde vergelijking!

Onzin van de bovenste plank. De stem heeft meer expressie dan een gitaar. De stem is namelijk veel directer.

En extreem beperkt zegt in dit geval meer over jou dan over het apparaat. Met je oneindige dynamisch bereik van een gitaar?!?!?

Enige significante in dit soort vergelijkingen blijkt dus maar weer de persoon achter het instrument ipv het instrument zelf.

:doei:

Onzin van de bovenste plank. De stem heeft meer expressie dan een gitaar. De stem is namelijk veel directer.

En extreem beperkt zegt in dit geval meer over jou dan over het apparaat. Met je oneindige dynamisch bereik van een gitaar?!?!?

Enige significante in dit soort vergelijkingen blijkt dus maar weer de persoon achter het instrument ipv het instrument zelf.

Zucht mensen die a niet kunnen lezen en b niet kunnen discussieren zonder smilies.. Wat zeg ik over de gitaar en de stem? Nog 's goed lezen kerel. En met een gitaar performance kan je het gehele dynamische spectrum bewandelen. Van muisstil tot keihard in your face varieren zoals een flamengo speler dat doet. Veel dynamischer wordt 't niet met een instrument hoor. Een beetje interpreterend vermogen mag je toch wel verwachten zeg...

Ja want een instrument waar je bijna net zoveel expressie en emotie in kan leggen als de menselijke stem, is terecht te vergelijken met een extreem beperkte drumcomputer... Wat een absurde vergelijking!

die "poing" komt naar ik weet uit een mondharp.
mondharp.jpg

Nee, echt niet he. Die poing is synthese, want een mondharp heeft echt een heel ander(levendiger)geluid.

Nou dat weet ik zo net nog niet. Het kan net zo goed een bewerkte (opgepitchte) sample zijn van zo'n echte mondharp zijn. Ik heb zelf ook andere mondharp samples die best dicht in de buurt van de bekende poing sample komen.
Uiteraard zal het met synthese ook te maken zijn, maar denk dat de bekende poing wel een sample is.

edit: een 909 hihat klinkt ook niet als een "echte" hihat, maar toch is het er één (8 bit en veel compressie)

toch is het 'bespelen' van een 909 bijna nihil te noemen. enige wat je feitelijk doet is een beetje knopjes draaien en wat buttons indrukken, je kan bijv. niet met je handen direct de oscillatoren beinvloeden en dat kan bij een snaar dus wel. dus ik snap niet echt waar de 'emotie' van een 909 dan pcies ligt in dat vergelijk.

Heb ik het over expressie en emotie gehad?

Dacht het niet, ik heb het over het feit of een 909 uitgemolken is, en vergeleken met een gitaar nog lang niet dus.

Bovendien valt er aan een instrument, net als bv een auto, niks uit te melken, als het een goed ding is gebruik je het gewoon.

tja maar als je in een oldtimer wilt rijden ga je in een oldtimer rijden omdat ie een leven heeft gehad en dat is een keuze, die zijn wat mij betrefd ook niet te vervangen ook niet als dayahatsjoe een nieuwe "oldtimer" op de markt brengt... waar slaat deze opmerking nou op. oh ja kun je gaan praten over oude fiat500tjes en nieuwe, alsof dat nou goed maakt om in een nieuwe te gaan rijden. ja ze zullen vast veuiliger zijn en er zit ongetwijfeld minder roest op maar t gaat om t gevoel. kom ik weer met mn nostalgie...
ik denk dat dit een eeuwige discussie gaat worden. wellus nietus, wat mij betrefd heeft iedereen gelijk en gaan we weer gewoon lekker muziek maken, want daar draait t om

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back