Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
ik ben tevreden met de 909 VST van D16, ik ga never nooit geen 1000€ uitgeven aan zo'n oude ruisbak als ik nagenoeg hetzelfde resultaat behalen kan met een VST.

En als de clap en snare niet zo vet klinken als een echte 909 dan stapel ik er wel een sampletje bij in of jaag er nog een extra effect overheen.

Al die oude meuk is zó overrated :D

Als je de decay nog wat lenger kan doen?
Ik vind het erg goed klinken, komt zeker goed in de buurt.

groet,
Maarten

Bedankt voor je commentaar.

Ik heb de decay zo kort gehouden om geen sidechaining te hoeven doen, maar het is niet moeilijk om de decay langer te maken. Het is ook niet m'n bedoeling geweest om de 909 precies na te maken, maar om een lekkere ram kick te maken.

ik ben tevreden met de 909 VST van D16, ik ga never nooit geen 1000€ uitgeven aan zo'n oude ruisbak als ik nagenoeg hetzelfde resultaat behalen kan met een VST.

En als de clap en snare niet zo vet klinken als een echte 909 dan stapel ik er wel een sampletje bij in of jaag er nog een extra effect overheen.

Ow jij weer, jij was die gast die liever 1000euro aan 1tjes en 0tjes uitgeeft.
en die dan over 5 jaar niet meer draaien op je nieuwe pc :dubbel:

Er staat btw TR909 bovenaan deze topic en niet D16-meuk.
Dus ik denk dat jij deze topic moet hebben.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=71540&highlight=d16

:maffia:

Het is gewoon die smile op je face elke keer als je de studio binnenloopt en hij knipoogt naar je. :luv:

Het is gewoon die smile op je face elke keer als je de studio binnenloopt en hij knipoogt naar je. :luv:

Dat is het juiste antwoord!! :halleluja

Bij mij was het liefde op het eerste pattern wat ik ermee maakte. Het is in ieder geval een partner die altijd paraat staat.

Alleen als je "die bepaalde" muziek maakt is een 909 onvervangbaar. Maak ik niet dus ik heb er geen een nodig. Als zo'n 909 de helft van je compositie uitmaakt dan kun je beter voor de echte gaan. Persoonlijk hoor ik geen verschil tussen een goed gesampelde drumbak (kan ook een vette bak als de 808 of Linn zijn) of een echte. Ik maak betere patterns met met mijn Roland SPD-S als ook ooit met mijn, inmiddels verkochte, echte 808 heb gemaakt.

Helemaal mee eens. Niet lang nadat ik met de 909 van D16 aan de slag ben gegaan heb ik mijn airbase verkocht. Ook in de oversturing op mijn mengtafel doet hij het netjes. Ik gebruik die uitgespaarde knaken ook liever ergens anders voor. Als je dan toch hardware wilt gebruiken kan je beter een oude EMU sampler voor weinig op de kop tikken en deze volknallen met echte 909 samples.

@topicstarter.

Volgens mij (zoals hierboven overal te lezen) bepaalt iedereen voor zich zelf of iets onvervangbaar is of niet.

En wat zou het jou schelen ?

Guus Meeuwis heeft ook geen 909 maar scoorde wel een hit met keddegedeng.

ik heb (dankzij n mazzle) ook een echte TR-909 in mn huis enne .. geloof mij maar dat er niks klinkt als een 909! vooral die bassdrum..die heeft zulke rare frequenties. ik heb zelf bijna elke drumdoos geprobeert/gehad omdat ik een 909 niet kon betalen maar ik kon nergens echt die heftige diepe kick uit krijgen! de hats enz. zijn redelijk vervangbaar, zijn ook samples in de 909 duss...maar die kick...pffffffffff dat blijft toch DE basis voor het echte bonk en stampwerk!!

Heb sinds een poosje een Novation drumstation, en nou ben ik wel benieuwd of iemand mij kan vertellen hoe de kick van die zich verhoudt tot een echte 909 en wat jullie daar dan van vinden.

Ik ken beide machines goed, maar nooit naast elkaar gehad in de studio om eens te vergelijken.

Dat glasgerinkel is een sample (JOH! :D). Komt uit Turks Fruit. Ik herkende het glasgerinkel toen er wat door het raam ging (weet niet exact meer op welk punt dit is). Heb dat gerinkel ook nog in een andere track ooit ergens gehoord.

de relatie tussen de tr-909 en die andere boxes is net zoiets als het verschil tussen coca cola en pepsi.

't is voor mij gewoon een kwestie van smaak. Alleen een tr909 klinkt het zelfde als een tr909, de rest zijn gewoon subtiele variaties, zoals de drumazon die zelfs sterkere modulatie features heeft.

Dat glasgerinkel is een sample (JOH! :D). Komt uit Turks Fruit. Ik herkende het glasgerinkel toen er wat door het raam ging (weet niet exact meer op welk punt dit is). Heb dat gerinkel ook nog in een andere track ooit ergens gehoord.

Dat glasgerinkel komt van oude BBC geluidseffectenbanden volgens mij. Ik heb hem meerdere keren gehoord, vooral bij buitenlandse producties (film/tv).

de relatie tussen de tr-909 en die andere boxes is net zoiets als het verschil tussen coca cola en pepsi.

't is voor mij gewoon een kwestie van smaak. Alleen een tr909 klinkt het zelfde als een tr909, de rest zijn gewoon subtiele variaties, zoals de drumazon die zelfs sterkere modulatie features heeft.

Alhoewel er is ook klank-verschil is tussen verschillende TR-909's.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back