Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
welja, maar ik zie het verschil tussen al die anderen dan lang niet altijd als "slechter dan": 't is dat wat ik bedoel he.

Een aantal jaar geleden sampelde ik een TR-808 in mijn Kurzweil K2500XS. Wat opviel is dat de Bassdrum met 48 Khz moest worden gesampeld. Dat voorkwam dat irritante hoge bijgeluidje wat je bij de meeste samples van de 808 bd hoort. het origineel en de sample waren niet meer te onderscheiden. Natuurlijk mis je wel de variabele decay met samples en de timing van de stepseq. van de 808. Verder prima bruikbaar!
Een 909 is vast ook prima te samplen. Het resultaat hangt natuurlijk wel af van de kwaliteit van je AD en DA converters.

ik heb zelf mijn 808 gesampled, het klinkt dan allemaal wat statischer, maar wel authentieker dan de standaard 808 samples die je op internet kan vinden. (lees: viezer)

hetzelfde met de 909 toen ik die nog had. maar het rauwe apparaat zelf is met sampling niet te kopiëren. het is allemaal wat onregelmatiger in geluiden en timing dan samples.

Wie herinnert het nummer "poing" uit 1992 ?
Een grote hit met enkel de 909 en een poing-sample

Rotterdam Termination Source. Toen ik de 12" kocht, lachte iedereen me uit. Kan er niks aan doen, vind 'm nog steeds wel wat hebben.

die "poing" komt naar ik weet uit een mondharp.
mondharp.jpg

Helemaal mee eens. Niet lang nadat ik met de 909 van D16 aan de slag ben gegaan heb ik mijn airbase verkocht. Ook in de oversturing op mijn mengtafel doet hij het netjes. Ik gebruik die uitgespaarde knaken ook liever ergens anders voor. Als je dan toch hardware wilt gebruiken kan je beter een oude EMU sampler voor weinig op de kop tikken en deze volknallen met echte 909 samples.

jij vergelijkt een Airbase ff met een echte 909.... wat lul je nou man. 8>

Hmmm de TR909,
[tja ALS ik zou moeten kiezen heb ik liever de 808...]

maar ja ik geef liever 1100 euro uit aan iets veelzijdigers... :)

Heb van het weekend nog een TR-909, en een 9090 naast elkaar gehad, vond persoonlijk de 9090 nog beter klinken zelfs.........:halleluja

Beter? wat bedoel jij precies met beter klinken?

Je hebt misschien meer mogelijkheden en hij zou misschien iets minder gruizig zijn
die 9090, maar of dat nou beter klinken is?

En je mist de groove van de sequencer.

maar de 9090 klinkt misschien wel zoals de 909 eigenlijk bedoeld was destijds...
als er toch nu een 303 achtig iets zou worden uitgebracht die een bassguitar WEL goed na doet is ie toch ook beter dan waar de originele destijds voor bedoeld was...

stel, iemand laat een tandenborstel doorgaan voor een bezem... en 25 jaar later komt er iemand met een full size bezem dan blijf je toch ook niet de vloer aan vegen met die tandenborstel omdat ie zulke lekkere feeback geeft... ja tog!?

Laatst gewijzigd:
stel, iemand laat een tandenborstel doorgaan voor een bezem... en 25 jaar later komt er iemand met een full size bezem dan blijf je toch ook niet de vloer aan vegen met die tandenborstel omdat ie zulke lekkere feeback geeft... ja tog!?

Ligt er aan wat het doel is; ik hoef namelijk geen schone vloer... :P

Je hebt misschien meer mogelijkheden en hij zou misschien iets minder gruizig zijn

Gaf iets meer laag weer waardoor de 9090 iets "voller" klonk. En vond hem tevens wat helderder klinken, ook is de ingebouwde distortion erg bruikbaar imao. 9090 bied meer mogelijkheden wat betreft de instellingen. Maargoed ik vind de TR-909 dus wel vervangbaar, dit is natuurlijk een mening en een kwestie van smaak..

Klopt Kalusi daar heb je gelijk in. Hoeft echter geen probleem te zijn, ligt eraan wat je ermee wil natuurlijk.

Heb je toevallig wat opgenomen? Dan zou iedereen hierover een oordeel kunnen vellen.

Nee heb ik niet gedaan, wel de 9090 maar dat is lastig vergelijken. Misschien een goed idee voor de volgende keer...

Heb van het weekend nog een TR-909, en een 9090 naast elkaar gehad, vond persoonlijk de 9090 nog beter klinken zelfs.........:halleluja

:okdan:

Zit meer punch in de 9090...misschien heeft het te maken met betere nwe onderdelen dan die ouwe 909 troep.:P

Nee die mis je niet....en btw dan trigger je hem toch met de seq van bv een 606?

maar de 9090 klinkt misschien wel zoals de 909 eigenlijk bedoeld was destijds...
als er toch nu een 303 achtig iets zou worden uitgebracht die een bassguitar WEL goed na doet is ie toch ook beter dan waar de originele destijds voor bedoeld was...

SCHERRUP HÜR!! :)

Heb je toevallig wat opgenomen? Dan zou iedereen hierover een oordeel kunnen vellen.

Kom naar de SF meeting op 11 juli dan gaat mijn 9090 head to head met de 909 van Sly Dog. Wordt een dikke battle.

Gaf iets meer laag weer waardoor de 9090 iets "voller" klonk. En vond hem tevens wat helderder klinken, ook is de ingebouwde distortion erg bruikbaar imao. 9090 bied meer mogelijkheden wat betreft de instellingen. Maargoed ik vind de TR-909 dus wel vervangbaar, dit is natuurlijk een mening en een kwestie van smaak..

Klopt Kalusi daar heb je gelijk in. Hoeft echter geen probleem te zijn, ligt eraan wat je ermee wil natuurlijk.

WEG MET DE 909!!!!

:duivels:

Ik heb zelf dan wel geen 909, maar ik ken de sound maar al te goed na het 20 jaar lang gehoord te hebben (ook vaak bij live optredens gehoord) en vind 'm persoonlijk wel vervangbaar, in ieder geval voor studiogebruik.
Het lijkt haast een taboe te zijn (vooral door 909 bezitters) om maar te mogen denken dat er gelijkwaardige of betere alternatieven zijn in de studio.
In veel muziekstijlen tegenwoordig worden er kicks tock vaak gelayerd en dat gaat sowieso meestal met samples. Er is zeker niks mis met een 909 en het heeft zeker wel z'n charmes, bijvoorbeeld dat een serie claps altijd net niet identiek zijn, maar verder... tsja.
Ik gebruik zelf wel vaak 909 samples gelayerd of gecombineerd met niet-909 samples en daar kan je ook veel meer variatie mee krijgen dan altijd maar diezelfde 909 geluiden in elk nummer. Naar mijn bescheiden mening... ;)

Ik heb m'n gemodde 909 na een jaartje ofzo stof happen weer eens aangesloten en je staat meteen door de kamer te springen als je een patern maakt. Ik heb een tijd gedacht dat ik zonder 909 door het leven kon, maar nu denk ik daar weer anders over.

Er is een mod voor de 909 die de volume envelope vlakker maakt, zodat de kick nog meer beukt. Zal eens zoeken of ik die kan vinden, effe geduld daarmee.

Ik heb m'n gemodde 909 na een jaartje ofzo stof happen weer eens aangesloten en je staat meteen door de kamer te springen als je een patern maakt. Ik heb een tijd gedacht dat ik zonder 909 door het leven kon, maar nu denk ik daar weer anders over.

Er is een mod voor de 909 die de volume envelope vlakker maakt, zodat de kick nog meer beukt. Zal eens zoeken of ik die kan vinden, effe geduld daarmee.

That's interesting....kom maar op met de mod.:D

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back