Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Kijk, als jij )zoals zovelen- het énkel over het geluid hebben, zijn we snel uitgepraat : er zal inderdaad quasi niemand het verschil horen tussen een 909 kick en dezelfde kick gesampled...
maar zoals ik al zei is de TR909 meer dan de sound alleen : met een minieme draai aan de knoppen van de kick, heb ik een totaal andere kick ... jij kan dan weer andere samples gaan zoeken. Is dit voor jou eenzelfde ervaring -door samples klikken- dan voor mijzelf dat ik aan knoppen draai ? Voor jou misschien wel, voor mij is dat alvast dag en nacht verschil.

Seiko, door wat je hierboven schrijft is het duidelijk dat je nog nooit met een R8 hebt gewerkt. Voor mij gaat de vergelijking over 909 vs R8. Die toont perfect aan dat de 909 vervangbaar is. Want alle funties zoals Tone / Decay en nog veel meer zit in een R8 en je kan dus de sound veranderingen zelfs programeren op een R8. Nogmaals : Tussen een 909 en R8 zit GEEN verschil. Zelfde fabrikant hé jongen. Roland zou wel een heel mal figuur slaan als ze er zelf niet eens in zouden slagen om hun 909 na te bouwen in een andere kast...Jongens toch !
Moet ik nu werkelijk die blind test opnieuw gaan organiseren of hoe zit het hier ?? Te weten dat geen van de omstaanders er is in geslaagd om uit te maken wat het origineel was.

Jij brengt je 909, en ik een R8 met Dance kaart.
Ik programmeer beide. Simpele rechttoe-rechtaan 4/4 beat.
Als je verschil hoort in een BLIND test (!!) dan krijg je mijn R8. Als je geen verschil hoort - wat zo gaat zijn - dan krijg ik je 909. Deal ?
Als je zo overtuigd bent is dat jou zeker het risico waard. Je kan immers een R8 winnen ! Ik ben er klaar voor joh ! (moet dan wel even op zoek naar een R 8 ) :)

De 909 is minder vervangbaar voor de studiomuzikant dan voor de luisteraar. Kern is hoe hij zich gedraagt in de mix. Het eindresultaat mag dan vervangbaar klinken door welke kloon dan ook, het maken en mixen van de track is een heel ander verhaal met een 909 dan met een R8 of een andere kloon.

Deels gewenning, maar voor een groot deel ook gewoon totaal andere dynamiek. Heb een poosje gedacht schetsen te kunnen maken met drumazon of Nepheton en die dan in de eindmix te vervangen door de echte machines en ik kon telkens mn mix totaal vanaf nul opnieuw opbouwen.

Daarnaast, de D16 softwareklonen klinken een stuk meer 808 en 909 dan de R8. Vergis je niet, ben dol op m'n R8 en beide kaarten, maar vond het altijd een beter idee hem zo min mogelijk als een 8 of 9 te laten klinken omdat het verschil toch echt te groot was.

Jomox kon ik niks mee. Iemand nog een Mbase01 kopen?? Haha

Zelfde fabrikant hé jongen. Roland zou wel een heel mal figuur slaan als ze er zelf niet eens in zouden slagen om hun 909 na te bouwen in een andere kast... ) :)

dat een R8 ook analoog is zoals een TR909 is nieuwe informatie voor mij.
Maar bon, ik stop hiermee : voor mij is hij niet vervangbaar en dan stopt de discussie gewoon.
Jij weet blijkbaar als ongeveer enige ter wereld dat de R8 -die 10% van een 909 kost, een 909 helemaal 1op 1 kan vervangen...dan vermoed ik dat jij -je verleden indachtig- vanaf nu jezelf rijk gaat maken met R8en te verkopen voor 500 euro aan 'goedgelovigen' die dan eigenlijk een 909 aan de helft van de prijs kopen. Ik hoop hiermee jou aan een goed idee en heel veel centen geholpen te hebben :-)

Zelfde fabrikant, bijna net zo'n goed argument als dat de R8 en de 808 beide net niet echt diep zwart zijn. Daarnaast, een eindmix ga je het niet aan afhoren. Het maken van een eindmix is echter gewoon 100% anders bij die bakken. Als je TV wordt gerepareerd kan je aan het eindresultaat niet zien(hopelijk) welk merk gereedschap is gebruikt. Maar voor een serieuze reparateur is het toch fijn om een goeie set spullen te hebben, maakt de klus een stuk makkelijker en het eindresultaat wat betrouwbaarder. Maar je bent meer handelaar dan muzikant Skeletum?

Maar bon, ik stop hiermee : voor mij is hij niet vervangbaar en dan stopt de discussie gewoon.
Jij weet blijkbaar als ongeveer enige ter wereld dat de R8 -die 10% van een 909 kost, een 909 helemaal 1op 1 kan vervangen...dan vermoed ik dat jij -je verleden indachtig- vanaf nu jezelf rijk gaat maken met R8en te verkopen voor 500 euro aan 'goedgelovigen' die dan eigenlijk een 909 aan de helft van de prijs kopen. Ik hoop hiermee jou aan een goed idee en heel veel centen geholpen te hebben :-)
2dehandsprijzen zeggen meer over populariteit/hype/schaarste dan over iets anders.

Laatst gewijzigd:

Ik zal nog eens herhalen dat ik met diverse mensen een blind test heb gehouden en dat geen van de aanwezigen het verschil kon horen.
Met die wetenschap ben ik bereid van die test opnieuw te organiseren en ben bereid daar een R8 + Dance kaart voor aan te schaffen. (+/- 400€ prijzen hier op SF)
Als jij het verschil hoort dan krijg jij die R8 + Dance kaart. Als je het verschil niet hoort, dan betaal jij me de R8 terug a rato van 500€. Betere deal voor jou ?
Nogmaals, als je zo overtuigd ben van je stelling, dan ga je met een gerust geweten in op deze deal.
Hoe kan ik jou in hemelsnaam anders overtuigen van je verkeerde visie ?

Het is je recht om dit voorstel te weigeren, maar dat is dan voor mij duidelijk dat je vreest dat je niet in staat bent om het verschil te horen waardoor het bewijs wordt geleverd dat de 909 vervangbaar is.

Aan jou de keuze. If not, case closed en laat ik je verder in de waan.

. Maar je bent meer handelaar dan muzikant Skeletum?

Dat was 20 jaar geleden.

Laatst gewijzigd:
Wat een volstrekt belachelijk voorstel. Heb je al een pintje op?

Ik zal nog eens herhalen dat ik met diverse mensen een blind test heb gehouden en dat geen van de aanwezigen het verschil kon horen.
Met die wetenschap ben ik bereid van die test opnieuw te organiseren en ben bereid daar een R8 + Dance kaart voor aan te schaffen. (+/- 400€ prijzen hier op SF)
Als jij het verschil hoort dan krijg jij die R8 + Dance kaart. Als je het verschil niet hoort, dan betaal jij me de R8 terug a rato van 500€. Betere deal voor jou ?
Nogmaals, als je zo overtuigd ben van je stelling, dan ga je met een gerust geweten in op deze deal.
Hoe kan ik jou in hemelsnaam anders overtuigen van je verkeerde visie ?

Het is je recht om dit voorstel te weigeren, maar dat is dan voor mij duidelijk dat je vreest dat je niet in staat bent om het verschil te horen waardoor het bewijs wordt geleverd dat de 909 vervangbaar is.

Aan jou de keuze. If not, case closed en laat ik je verder in de waan.

Je moet wel erg gedreven zijn als je hier een drumcomputer voor gaat kopen.

Je moet wel erg gedreven zijn als je hier een drumcomputer voor gaat kopen.

Wees maar zeker. En ik meen het ook.
Wordt mij nu duidelijk dat een 909 adept plots niet meer zo overtuigd is, want dan had hij intussen al toegehapt met de wetenschap dat hij een R8 + Dance kaart met waarde van 400€ kan winnen.

Wat een volstrekt belachelijk voorstel. Heb je al een pintje op?

Wat een volstrekt belachelijke reactie.

Ik weet het.

Moest je nu nog argumenten, voorbeelden, etc. hebben.
Zeggen dat alle tr909 emulaties even afwijkend klinken is voor mij toch iets te religieus om serieus te nemen.

Alle profeten zijn hetzelfde en niet te vergelijken met <insert profeet hier>!!! :D!

Wat ik eerder al zei is voldoende.., zet de emulatie naast een eckte 909 en luister goed.
Je zal horen dat de kick fluctueert in pitch, dat is waar de magie imo plaatsvind, en tegelijk het mooie van analoog. Ik kan serieus de hele avond luisteren naar een 909 of 808 kick (of elke andere sound uit die bakken) die loopt in een sequence geprogrammeerd op de machines.

Daar komt ook nog eens bij dat een compleet drumpattern anders klinkt uit de summed output dan uit de losse outputs.

Ik heb eigenlijk verder niets toe te voegen aan de argumenten van 154 en Seiko, hier sluit ik mij dus bij aan.

Dit soort grootspraak om gelijk te krijgen vind je meestal aan de toog. Daar staat het ook een stuk beter dan op een forum. Al blijft het een beetje belachelijk...

Dit soort grootspraak om gelijk te krijgen vind je meestal aan de toog. Daar staat het ook een stuk beter dan op een forum. Al blijft het een beetje belachelijk...

Grootspraak ? Belachelijk ? Ik doe een ernstig voorstel in de vorm van een blind test tussen 2 aparaten om aan te tonen dat de testpersonen niet in staat gaan zijn om de verschillen te horen.
De initiële vraag was of de 909 vervangbaar is wat zulk een test perfect zal aantonen.

Maar dan beginnen mensen zoals jij te verkondigen dat het belachelijk is, grootspraak, weet ik wat allemaal voor argumenten om vooral heel het voorstel te ontwijken.

Het is natuurlijk erg pijnlijk om te moeten vaststellen dat een toestel zoals de R8
aan 1/3 van de mythische vraagprijs van een 909 perfect in staat is om die te vervangen.
Ik kan begrijpen dat Seiko of jij of andere 909 bezitters liever niet met schaamrood op hun wangetjes
een illusie en 500€ armer naar huis moeten vertrekken.

Doe het maar af als cafépraat. als dat je geweten sust, mij goed.

Kan je niet lezen skeletum?
Jij blijft maar doorhameren of iets vervangbaar is kwa sound, daar ben ik het wel met je eens, want alles is vervangbaar.
Maar kwa workflow kan je diezelfde vergelijking niet doorvoeren, want die is voor een ieder anders en daar sla je de plank gewoon mis.

500 euro armer naar huis, van waar? Schaamte ten opzichte van wie? En waarom? Het is echt volstrekte kul allemaal. Daarnaast weet je niet hoeveel wij voor onze 909 hebben betaald, ik iig minder dan voor mn R8 denk ik...

Ik ben (pro) muzikant, geen handelaar. Heb beide. En zie de ernst van het voorstel niet echt, vooral de onhaalbaarheid en onzinnigheid. Je herhaalt jezelf, en qua toon denk ik dat de omschrijving troll wel van toepassing is. Als je weer wat inhoudelijks kunt melden hoor ik het wel, jouw pepsi-proef heb ik nu wel een beetje genoeg van qua argumentatie.

Kan je niet lezen skeletum?
Jij blijft maar doorhameren of iets vervangbaar is kwa sound, daar ben ik het wel met je eens, want alles is vervangbaar.
Maar kwa workflow kan je diezelfde vergelijking niet doorvoeren, want die is voor een ieder anders en daar sla je de plank gewoon mis.

De initiële vraag is of de 909 vervangbaar is. Dan gaat het in de eerste plaats om de klank, en de rest doet niet ter zake. Workflow ?? Wordt er nu bijgesleurd om vooral de essentie te verdoezelen, namelijk de klank.
Trouwens, als je echt prof bent, dan is workflow wel je laatste zorg en programmeer je even lustig beats op eender welk toestel. Als de klank en toegankelijkheid maar daar is. En dat is voor veel toestellen geen probleem, eerder een persoonlijk obstakel.
Toegegeven, een R8 heeft andere knopjes...

En misschien vind jij de 909 vervangbaar, anderen hier zien dat zo niet.
Dat mag van mij, maar als ik dan probeer iets te organizeren dat het tegendeel aantoont dan is het alsof ik als vos het hoenderhok ben binnengeslopen en beginnen de heren te kakelen...

Grootspraak ? Belachelijk ? Ik doe een ernstig voorstel in de vorm van een blind test tussen 2 aparaten om aan te tonen dat de testpersonen niet in staat gaan zijn om de verschillen te horen.
De initiële vraag was of de 909 vervangbaar is wat zulk een test perfect zal aantonen.

Maar dan beginnen mensen zoals jij te verkondigen dat het belachelijk is, grootspraak, weet ik wat allemaal voor argumenten om vooral heel het voorstel te ontwijken.

Het is natuurlijk erg pijnlijk om te moeten vaststellen dat een toestel zoals de R8
aan 1/3 van de mythische vraagprijs van een 909 perfect in staat is om die te vervangen.
Ik kan begrijpen dat Seiko of jij of andere 909 bezitters liever niet met schaamrood op hun wangetjes
een illusie en 500€ armer naar huis moeten vertrekken.

Doe het maar af als cafépraat. als dat je geweten sust, mij goed.

Kwa klank heb je helemaal gelijk.
Maar er zijn andere redenen om een 909 te gebruiken.
Iets wat ook al meerdere keren is gezegd.

Trouwens, als je echt prof bent, dan is workflow wel je laatste zorg.

Als je prof handelaar bent misschien. Of denkt te zijn. En dan doet de klank er ook niet veel toe. Als prof muzikant is workflow je eerste zorg.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back