Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De R8 kent zeker wel parameters, vrij basale synthese. De basis is inderdaad een samplekit.

Juan atkins/Aux88/Keith Tucker gebruikten hem erg veel, denk Deep Space, Pick up the flow etc maar ook My A.U.X mind bv. Geen 808, maar wel heel eigen. de snare had redelijk wat kracht als je hem hoog pitchte.

en natuurlijk APHEX TWIN SAW 85-1992 :D

tja, ik weet niet wat skeletum's uitleg hiervoor is maar hij gaat dit volledig voorbij (had dit ook al gezegd)
maar bon, als sample players hetzelfde zijn dan analoge bakken, tja, dan weet ik het ook niet meer hoor...maar ik ben dan ook geen Pro zoals Skeletum

Het enige waar hij blind op staart is de kale klank (dus zonder fx). Als de R8 gebruik maakt van 909 samples dan zal hij inderdaad hetzelfde klinken: duh! Als ik mijn Virus TI helemaal leeg sample dan is ook die vervangbaar door een sampler :D.

De topicstarter vergelijkt de 909 met enkele klonen, en daar zou de discussie over moeten gaan. Nu worden 909 samples vergeleken met een echte 909. Ja gek he dat het dan hetzelfde klinkt :stupid.

Oh ja, ook die nog! Moet wel zeggen, het grootste drama van de R8 was de clap. Dat was echt tien keer niks. Daar moest ik in eerste instantie wel echt doorheen luisteren bij SAW. Juan Atkins en KT hadden dat weer beter door, die clap kwam er bij hun niet in :)

Volgens mij was trouwens in die tijd de Korg 808-kit een stuk beter, net als die van Yamaha in de RY30 overigens.

Wees maar zeker. En ik meen het ook.
Wordt mij nu duidelijk dat een 909 adept plots niet meer zo overtuigd is, want dan had hij intussen al toegehapt met de wetenschap dat hij een R8 + Dance kaart met waarde van 400€ kan winnen.
.

Sinds wanneer zijn de r8's met 1!! kaartje 400 euro? da's dan echt een hype van het laatste jaar ofzo, daarvoor waren ze 100-200 euro.

En de r8 is allemaal leuk en aardig (heb zelf een r8m) maar het editten doe je ook niet voor je plezier. Sterker nog, ik denk dat ik niet de enige ben die 1 keer wat tijd heeft gestoken in het selecteren van de leukste patches en daar verder niet meer naar heeft omgekeken.

Dus nog afgezien van de sound, denk ik dat je sowieso niet kunt vergelijken ivm de handson mogelijkheden van de 909.
En wat betreft de sound, allemaal leuk en aardig om een exacte kopie van de 808/909 sound te krijgen. Zal mij allemaal worst wezen, het gaat om de energie van bijv. kicks die je met een r8 (voor een voorheen gunstige prijs kennelijk) krijgt.

909 en alles wat het na doet sucks monkeyballs man. 808 rules :D

Uit m'n MPC500 komen best goeie 909 hats trouwens!

Ha, raphie is ook weer daar in deze thread. Doe ik ook weer mee.

Naast het feit dat een 909 qua sound intussen helemaal vervangbaar blijkt te zijn door tig alternatieven kunnen we nu ook stellen dat alle bullshit omtrent hands-on, workflow ed simpel te pareren is met de volgende stelling :

Het feit dat je niet in staat bent een 909 ritme te programmeren op bv een Drumazon of een R8, zegt alles over de beperking van de gebruiker. Niets op een 909 is zo dat het niet na te programmeren / na te bootsen valt.
Intussen zo goed dat het verschil niet meer hoorbaar is.
Als je niet weg raakt op een R8 of Drumazon, of eender welke andere ritmebox of applicatie, dan ligt dat helemaal aan de gebruiker.

Ikzelf vind Ableton bijvoorbeeld kut om mee te werken, maar dat ligt puur aan mezelf omdat ik zonder handleiding er niet in slaag om iets deftig te doen. RTFM syndroom dus.
Want Ableton heeft verder alles aan boord om hits mee te scoren.

Ik stel dan ook voor dat de 909-believers hun eigen thread starten waar ze naar hartelust tegen elkaar kunnen doorfantaseren over de 'unieke' eigenschappen van hun wonderdoos.
Die intussen eigenlijk ook helemaal démodé is...

zullen we anders even een test doen?

iemand even een simpel 909 patroontje opnemen? op de stereo out met standaard settings? doe ik even hetzelfde in Drumazon en dan mogen de mensen raden in een poll wat wat is?

lijkt je dat wat? dan weten we binnenkort of die echt onmisbaar is...

Ook met dit voorstel kreeg Raphie net als ik een hoop gezeik over zich heen.
Dat toont nu helemaal de bekrompenheid aan van de 909 fantasten...:dubbel:

Naast het feit dat een 909 qua sound intussen helemaal vervangbaar blijkt te zijn door tig alternatieven kunnen we nu ook stellen dat alle bullshit omtrent hands-on, workflow ed simpel te pareren is met de volgende stelling :

Het feit dat je niet in staat bent een 909 ritme te programmeren op bv een Drumazon of een R8, zegt alles over de beperking van de gebruiker. Niets op een 909 is zo dat het niet na te programmeren / na te bootsen valt.
Als je niet weg raakt op een R8 of Drumazon, of eender welke andere ritmebox of applicatie, dan ligt dat helemaal aan de gebruiker.

Ikzelf vind Ableton bijvoorbeeld kut om mee te werken, maar dat ligt puur aan mezelf omdat ik zonder handleiding er niet in slaag om iets deftig te doen. RTFM syndroom dus.

Ik stel dan ook voor dat de 909-believers hun eigen thread starten waar ze naar hartelust tegen elkaar kunnen doorfantaseren over de 'unieke' eigenschappen van hun wonderdoos.

waar jij aan voorbijgaat is dat de 'vervangbaarheid' van de TR909 subjectief is.
Jij denkt alles 'op te kunnen meten' en van daaruit te besluiten of die 909 nu vervangbaar is of niet. Mijn persoonlijke mening als zielige en domme 909 bezitter is dat jij niet kan meten of voor mij de 909 vervangbaar is of niet.
Je kan het best meten voor jezelf, en dan ben ik oprecht blij dat jij een 100 euro kostend alternatief hebt gevonden voor de 909, maar moet dit alternatief dan exact hetzelfde gevoel opwekken bij mij als bij jou ? Ik vind dit een nogal redelijk 'dwingende' kijk op de zaak van jou hoor.

Met een piano componeer je andere muziek als met een gitaar.

Ik ben een groot voorstander van dit soort testen. Hier staat alleen geen 909 meer of R8 of MC303/505
:okdan:

kijk, als we afspreken dat we jouw test gaan doen ... doet het er dan toe of ik die afstand van Antwerpen naar jou overbrug met openbaar vervoer of met de auto ? Neen toch, ik moet gewoon komen opdagen. Maakt dat mijn auto 'vervangbaar' door 'openbaar vervoer' ? Voor mij niet. En da's de kern van de zaak ; is één ding -gewoon met de auto komen aanrijden- 'vervangbaar' omdat er ook een alternatieve manier bestaat om hetzelfde te bereiken ? (dus een stuk te voet, dan de bus, dan de trein, en dan wellicht nog een tram)
Voor jou mag 'een alternatief' dan 'totale vervangbaarheid' betekenen, voor mij dus niet.

Mijn Drumstations aangesloten op machinedrum benadert mijn 909 zéér dicht qua functionaliteit en sound. Het is dus niet dat ikzelf géén alternatief kan bedenken of in huis heb. En toch maakt de MD/Drumstation combi voor mij de 909 niet onvervangbaar.
Dit is subjectief, dus beste skeletum jij zal mij van dat gevoel écht niet afbrengen.
En verdedig ik nu als 909 fantast mn domme investering als ik 'hét alternatief' bij de hand heb ? Waarom zou ik dat doen ??? Wetende dat er iemand op't formu klaar staat om 1500 euro te geven voor n 909 ???
Ik snap écht niet waarom ik dit zou volhouden als ik er zelf niet van overtuigd was...

Volgens mij ging het prima toen er een vergelijking werd gedaan tussen de TR-808 en de Miami, en gek genoeg konden de meeste mensen ondanks dat de Miami ontzettend goed klonk wel de 808 herkennen.

Ik vind het ook typisch dat het skeletvm het in staat zijn om een house hitje in elkaar te draaien met 909-geluiden verwart met het gebruiken van een 909 door iemand die écht precies die sound wil hebben.

Wat boeit het mij nou dat Hendrik Pukkelsma uit Schubbekutteveen het verschil niet kan horen en het geen reet interesseert dat het een R8 was in plaats van een TR-909 in zijn favoriete draaiorgelhouse.

Terrence Dixon maakte zijn beste platen met alléén een MC-303, betekent dat nou dat je niks anders meer nodig hebt om lekker muziek te kunnen maken? Het is een rare discussie. Het is voor mij alleen wel zo dat een 909 gezien de huidige prijzen niet echt een verantwoorde toevoeging is voor mijn studio, daar koop ik veel interessantere dingen voor. Ik hoor het verschil wel tussen een MBase kick en een 909 kick. Maar boeien, ik kan er prima muziek mee maken.

Volgens mij heeft niemand gezegd dat er geen ritme to programmeren valt op drumazon, of een r8. Enige wat ik zei wat dat het editten (en zonder externe x0x sequencer bij een r8m ook programmeren) op een R8 minder handson is dan een 909. Overigens ligt de sound van de R8 volgens mij niet eens aan de 'engine' van de R8 maar meer aan de converters/outputs. Veel van de andere Roland digitale spullen van rond die tijd klinken redelijk 'warm' en 'punchy'.

Drumazon is overigens echt wel grappig daar niet van, maar daar blijft het ook bij, zonder processing blijft er niets van over in de mix. Helemaal als je het naast andere analoogjes zet. Dat is voor mij gewoon een feit, als jij bij hoog en laag blijft beweren dat het niet zo is, dan ligt wat mij betreft de bewijslast bij jou :)

Overigens, als we dan toch met VSTi's aankomen, dan zou ik meer denken aan Tremor of zelfs RP Punch. Drumazon is wat dat betreft al bijna antiek.
(andere beetje obscure VST tip Analog Techno Kick)

ff wat common sense dan:

alternatieven:
909 sound > statisch geen probleem > dynamisch wel
909 swing > kan prima in DAW
909 hands-on - niet echt vervangbaar aangezien outboard alternatieven niet exact gelijk klinken

Voor liefhebbers kunnen dit best redenen zijn om een echte 909 te kopen
Maar statische samples in een track, met de swing gekopieerd in de DAW quantize, klinkt statisch exact gelijk IMHO.

RETRO workflow blijft een teer punt, maar voor een aantal wel een valide beslissingscriterium.

Eens?

Eens, is tevens al meerdere malen geschreven..........................

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back