Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De initiële vraag is of de 909 vervangbaar is. Dan gaat het in de eerste plaats om de klank, en de rest doet niet ter zake. Workflow ?? Wordt er nu bijgesleurd om vooral de essentie te verdoezelen, namelijk de klank.
Trouwens, als je echt prof bent, dan is workflow wel je laatste zorg en programmeer je even lustig beats op eender welk toestel. Als de klank en toegankelijkheid maar daar is. En dat is voor veel toestellen geen probleem, eerder een persoonlijk obstakel.
Toegegeven, een R8 heeft andere knopjes...

En misschien vind jij de 909 vervangbaar, anderen hier zien dat zo niet.
Dat mag van mij, maar als ik dan probeer iets te organizeren dat het tegendeel aantoont dan is het alsof ik als vos het hoenderhok ben binnengeslopen en beginnen de heren te kakelen...

Blijkbaar gaat het niet alleen om de klank, er zijn mensen die niet met een pc willen werken, die niet in menu's willen duiken etc etc, dan is de workflow van de 909/808/606/drumtraks/Böhm etc een groot voordeel, het wordt zelfs als onvervangbaar aangeduidt.
Jij schuift dat nu opzij en daar wordt op geageerd....logisch lijkt mij.

Klank is dus niet de essentie en een persoonlijk obstakel is dus wel degelijk een reden om iets onvervangbaars te vinden.
Voor jou blijkbaar niet, voor een ander blijkbaar wel.

Punt:)

500 euro armer naar huis, van waar? Schaamte ten opzichte van wie? En waarom? Het is echt volstrekte kul allemaal. Daarnaast weet je niet hoeveel wij voor onze 909 hebben betaald, ik iig minder dan voor mn R8 denk ik...

Ik ben (pro) muzikant, geen handelaar. Heb beide. En zie de ernst van het voorstel niet echt, vooral de onhaalbaarheid en onzinnigheid. Je herhaalt jezelf, en qua toon denk ik dat de omschrijving troll wel van toepassing is.

Voor jou kan ik het volgende zeggen als je dan toch begint over pro : het bedrijf waar ik voor werk is een zeer professioneel en wereld bekende onderneming die in de pro audio sector actief is. We zijn bovendien de grootste in Europa. De voorwaarden om bij ons te kunnen / mogen werken zijn niet van de poes.
Wij hebben een zeer grote demo room tot 400 pers. waar zeer regelmatig "shoot-outs' worden georganiseerd en professionals van over heel de wereld naartoe komen. We hebben een aantal weken geleden bijvoorbeeld weer Big Mick van Metallica over de vloer gehad.
Een shoot-out is een vergelijkende A-B test tussen 2 gelijksoortige applicaties. Dit soort testen is common sense voor echte professionals.

Mijn voorstel is dus zéér ernstig, en ik vind het bijzonder tekenend dat jij als zogezegde pro muzikant een dergelijke test afdoet als onzin, belachelijk en me bovendien als troll omschrijft.
Mocht je echt begaan zijn met je vak, dan zou je eerder leergierig zijn en vergelijkende test niet als onzin afdoen.
Typisch voor mensen in het nauw. Ze spelen op de man, en niet meer op de bal.

Klank is dus niet de essentie en een persoonlijk obstakel is dus wel degelijk een reden om iets onvervangbaars te vinden.
Voor jou blijkbaar niet, voor een ander blijkbaar wel.

Ja, zo is er voor alles een uitleg. Het klopt hoor. De behuizing, de knoppen, de menus' etc bepalen dan voor alle toestellen dat ze onvervangbaar zijn.
Wat een 909 doet is drum KLANKEN voortbrengen. Nothing more, nothing less. En die klinken identiek op een R8.En dat bepaald in essentie of toestel A door toestel B kan worden vervangen.
En de essentie is doorslaggevend in zulke testen. Niet de workflow die een zeer subjectief gegeven is., want voor iedereen anders.

Voor jou kan ik het volgende zeggen als je dan toch begint over pro : het bedrijf waar ik voor werk is een zeer professioneel en wereld bekende onderneming die in de pro audio sector actief is. We zijn bovendien de grootste in Europa. De voorwaarden om bij ons te kunnen / mogen werken zijn niet van de poes.
Wij hebben een zeer grote demo room tot 400 pers. waar zeer regelmatig "shoot-outs' worden georganiseerd en professionals van over heel de wereld naartoe komen. We hebben een aantal weken geleden bijvoorbeeld weer Big Mick van Metallica over de vloer gehad.
l.

:dubbel::dubbel::dubbel:

Een shoot-out is een vergelijkende A-B test tussen 2 gelijksoortige applicaties. Dit soort testen is common sense voor echte professionals.

Mijn voorstel is dus zéér ernstig, en ik vind het bijzonder tekenend dat jij als zogezegde pro muzikant een dergelijke test afdoet als onzin, belachelijk en me bovendien als troll omschrijft.
Mocht je echt begaan zijn met je vak, dan zou je eerder leergierig zijn en vergelijkende test niet als onzin afdoen.
Typisch voor mensen in het nauw. Ze spelen op de man, en niet meer op de bal.

Mijn mening ook:
jancivil @ kvraudio wrote:
Pros are people that make money, that is the real definition of 'pro', short for 'professional'. Per se, it is no guarantee a person is any good. It's a great word for posturing on the internet though, isn't it.

Ik zal nog eens herhalen dat ik met diverse mensen een blind test heb gehouden en dat geen van de aanwezigen het verschil kon horen.
Met die wetenschap ben ik bereid van die test opnieuw te organiseren en ben bereid daar een R8 + Dance kaart voor aan te schaffen. (+/- 400€ prijzen hier op SF)
Als jij het verschil hoort dan krijg jij die R8 + Dance kaart. Als je het verschil niet hoort, dan betaal jij me de R8 terug a rato van 500€. Betere deal voor jou ?
Nogmaals, als je zo overtuigd ben van je stelling, dan ga je met een gerust geweten in op deze deal.
Hoe kan ik jou in hemelsnaam anders overtuigen van je verkeerde visie ?

Het is je recht om dit voorstel te weigeren, maar dat is dan voor mij duidelijk dat je vreest dat je niet in staat bent om het verschil te horen waardoor het bewijs wordt geleverd dat de 909 vervangbaar is.

Aan jou de keuze. If not, case closed en laat ik je verder in de waan.

Dat was 20 jaar geleden.

ik begrijp je niet jong : ik heb al meermaals toegegeven dat je qua sound gelijk hebt : ik zal dus mislukken in jouw proef, dat weet ik nu al. En ik zet er nog een 150 euro kostende drumstation naast en we belazeren de boel helemaal.
Heb je hiermee bewezen dat de 909 onvervangbaar is ?
Helemaal niet voor mij, want je test maar één aspect, de sound. En laat voor mij de interface nu nét het andere aspect zijn wat belangrijk is maar in jouw test geen enkele rol speelt.
Vandaar dat ik mij dus totaal niet aangesproken voel om jouw test te ondergaan. Je zou hem 'winnen' maar voor mij heb je dan de 'vervangbaarheid' van de tr909 totaal niet bewezen.

Ik hoop dat je genoten hebt van je shootout met Mick. Het was vast niet van de poes inderdaad.

Wat een pannekoek ben je zeg, maar wel een pro-pannekoek. Succes er maar mee he ;)

De behuizing, de knoppen, de menus' etc bepalen dan voor alle toestellen dat ze onvervangbaar zijn.
Wat een 909 doet is drum KLANKEN voortbrengen. Nothing more, nothing less. En die klinken identiek op een R8.

Een R8 is toch sample based? Oftewel, hij maakt gebruik van 909 samples?

Dit is een forum, vragen worden gesteld om van meerdere kanten info te krijgen of inzicht te verwerven. Dat gebeurd door op elkaar te reageren, met argumentatie, invalshoeken, ervaringen etc. Dat is handig voor de topicstarter, maar ook voor iedereen die er later terug naar zoekt. Informatie in zo'n vorm is behoorlijk waardevol.

Wat we tot nu toe van jou geleerd hebben in dit topic is dat je beweerd bij een pro audio-bedrijf te werken, je mensen hebt opgelicht door ze te dure 909's te verkopen en dat je trots bent op jouw R8. Prachtig allemaal, maar niemand heeft er wat aan. Vandaar het predikaat pannekoek, en ja, troll. Geef wat je tikt eens wat waarde chef!

Je zou hem 'winnen' maar voor mij heb je dan de 'vervangbaarheid' van de tr909 totaal niet bewezen.

Klank van toestel A vergelijken met klank van toestel B is een objectieve waarneming.
Daar kan je op oordelen.
Al de rest zoals bv 'workflow' is een subjectief gegeven want afhankelijk van de persoon die er mee werkt.

Dit wordt er nu bijgesleurd om de essentie trachten te ontkrachten. Ok.
Dit is het laatste wat ik in deze thread heb geschreven. Blijf rustig in jullie enge wereldje ronddraaien.
Wat fijn voor mij dat ik in ons bedrijf steeds te maken krijg met de meest recente technologie. :doei:

Heeft -ie al een notaris geregeld die toezicht houdt op de voorgestelde test? Anders staatn we straks allemaal voor de Rijdende Rechter. HAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHAHA.

Een R8 is toch sample based? Oftewel, hij maakt gebruik van 909 samples?

tja, ik weet niet wat skeletum's uitleg hiervoor is maar hij gaat dit volledig voorbij (had dit ook al gezegd)
maar bon, als sample players hetzelfde zijn dan analoge bakken, tja, dan weet ik het ook niet meer hoor...maar ik ben dan ook geen Pro zoals Skeletum, ik ben gewoon een loser met een hoop oude bakken waarvoor ik voor elk van hen een sample player die maar 10% van de prijs kost had kunnen gebruiken.
En toch verkoop ik ze niet en voel ik me helemaal niet 'opgelicht' :-)

De R8 kent zeker wel parameters, vrij basale synthese. De basis is inderdaad een samplekit.

Juan atkins/Aux88/Keith Tucker gebruikten hem erg veel, denk Deep Space, Pick up the flow etc maar ook My A.U.X mind bv. Geen 808, maar wel heel eigen. de snare had redelijk wat kracht als je hem hoog pitchte.

808(Electronic) werd het meest gezocht, de "Dance"-kaart(909) klonk een stuk minder overtuigend. De hats raar metalig, de kick wat kort en dun en de 909-snare was vooral veel snappy weinig body.

Klank van toestel A vergelijken met klank van toestel B is een objectieve waarneming.
Daar kan je op oordelen.
Het verschil op zich is objectief. Al de rest daarover is even subjectief als de interface.
Als ik een kick sample van een 909, afgespeeld door een Nokia telefoon uit 1999 beter vind klinken dan de echte, dan is dat voor mij ook zo.*

* dit is niet mijn echte menig maar louter illustratief :D

AB op eindresultaat is gewoon het halve verhaal. Hoe je een mix bouwt met een 909 of een 808 is gewoon 100% anders. Rechtstreeks uit een 909 of een R8 vergt beide totaal andere eq settings en compressie om een mix overeind te houden. En een 909 heeft een veel breder bereik dan de R8, vooral bij de kick en snare.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back